کاهش بودجه 415 میلیارد تومانی بودجه دانشگاه تهران ، از بدهی به اساتید تا کاهش درآمدها!

به گزارش اخبار نجوم، با احتساب تغییرات بودجه ای که امسال دانشگاه تهران نسبت به سال قبل داشته، مبلغی معادل 415 میلیارد تومان کاهش بودجه نسبت به سال 98 در ردیف بودجه این دانشگاه بوجود آمده است.

کاهش بودجه 415 میلیارد تومانی بودجه دانشگاه تهران ، از بدهی به اساتید تا کاهش درآمدها!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، این روزها همه جا بحث بودجه داغ است و کسری بودجه داغ تر. اگر کمی پای درد و دل دانشجویان بنشینیم حکایت کمبود بودجه دانشگاه از دلشان سرباز می کند و ریشه بسیاری از انفعال فعالیت دانشجویان تعیین می شود. متأسفانه فرایند تخصیص بودجه در دانشگاه ها شکل نزولی به خود گرفته و ماجرای هرسال دریغ از پارسال را تداعی می کند.

دولت وقت، امسال طبق روال هرساله اما در تاریخی زودتر از سال های قبل، روز هفدهم آذرماه لایحه بودجه سال 99را به مجلس ارائه کرد تا برای تصویب آن اقدام شود و البته مجلس کلیات این لایحه را تصویب کرد.

در لایحه تقدیمی دولت به مجلس طبق روال همیشه بخشی برای دانشگاه ها در نظر گرفته شده است؛ اما امسال بودجه برخی دانشگاه های بزرگ نسبت به سال قبل، کاهش چشمگیری داشتند.

یکی از دانشگاه هایی که سرانه بودجه سالانه آن در مجموع دانشگاه های کشور از همه بالاتر است، دانشگاه تهران است. این دانشگاه سال گذشته یک هزار و 104 میلیارد و 677 میلیون تومان بودجه دریافت کرد و در سال 97 رقمی حدود 884 میلیارد و 11 میلیون تومان به این دانشگاه پرداخت شد.

اما بودجه ای که امسال برای این دانشگاه در نظر گرفته شده، در طی سه سال اخیر کمترین رقم بودجه را به خود اختصاص داده است. رقمی معادل با 688 میلیارد و 684 میلیون تومان که با توجه به چندبرابر شدن هزینه ها در کشور و نوسان قیمت دلار کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

از این عدد مبلغی معادل با 535 میلیارد و 616 میلیون تومان برای نیروی انسانی این دانشگاه در نظر گرفته شده است که مواردی اعم از آموزش دانشجویان در مقطع کارشناسی، ارشد، دکتری، دکتری حرفه ای و مجازی و بین الملل را دربر می گیرد.

رقم اندکی که از این مقدار باقی می ماند صرف امور رفاهی و تغذیه دانشجویان و توسعه برنامه های علمی فرهنگی و حمایت از انتها نامه ها می شود که به طور اختصاصی ردیفی برای مسئله فرهنگی در این بودجه دیده نمی شود.

قبل تر زمزمه هایی مبنی بر حذف معاونت های فرهنگی دانشگاه تهران و حذف یکی از معاونت های دانشکده ها به میان آمده بود که دیوار کوتاه فرهنگی بار این حذف را بر دوش کشید و کم کم این حذف معاونت ها با شروع حذف معاونت فرهنگی دانشکده الهیات به واقعی شدن نزدیک شد.

چرا همیشه کمبود بودجه ها سر از موارد فرهنگی دانشگاه در می آورد؟

با نگاهی اجاقتصادی به لایحه سال 99 و سهم فرهنگ از این بودجه متوجه می شویم که دانشگاه ها ناچار به برخی اقدامات مثل حذف معاونت ها هستند؛ اما چرا همیشه کمبود بودجه ها سر از موارد فرهنگی دانشگاه در می آورد تا تیشه به ریشه این مقوله مهم در کشور بزند؟ مگر نه این است که دانشگاه مهمترین و پیشروترین نهاد در پیشبرد جامعه به سمت اهداف و آرمان های آن است؟ پس دانشگاهی که بویی از مسائل فرهنگی نبرده باشد چطور می تواند این مهم را تحقق بخشد؟

بنابراین طی اعلام این لایجه بودجه به مجلس و با احتساب تغییرات بودجه ای که امسال دانشگاه تهران نسبت به سال قبل داشته است مبلغی معادل 415 میلیارد تومان کاهش بودجه نسبت به سال 98 در ردیف بودجه این دانشگاه بوجود آمده است.

محمدحسن اصلانی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده الهیات دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، پیرامون بودجه ای که برای دانشگاه تهران در سال جدید در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به ساختار فعلی دانشگاه تهران، هزینه های جاری، عمرانی و بحث هایی که مسئولان دانشگاه در مورد کسری بودجه این دانشگاه اعلام می کنند یا مسائلی مثل عدم تخصیص بودجه مکفی به معاونت فرهنگی دانشگاه کسری بودجه در سال 99 می تواند آسیب بیشتری نسبت به چندسال قبل به بدنه فرهنگی دانشگاه بزند.

دانشگاه تهران بالغ بر50 میلیارد تومان به اساتید بدهکار است

وی ادامه داد: آنچه که از طریق مسئولان اعلام می شود این است که بودجه اعلام شده تخصیص پیدا نکرده و برای مثال ما در دانشکده الهیات نزدیک به یک سال است که بودجه ای به نام بودجه فرهنگی دریافت نکردیم. از طرفی منابع درآمد هم کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر هم زمزمه هایی مبنی بر بدهکاری معاونت دانشجویی دانشگاه با رقمی بالغ بر50 میلیارد تومان به اساتید دانشگاه به گوش می رسد. با توجه به تمام این مشکلاتی که از قبل وجود داشت و نوع ساختار توزیع هزینه دانشگاه، کاهش بودجه دانشگاه تهران اتفاق خوشایندی نیست چرا که پیش از این بهانه های عدم تخصیص بودجه وجود داشت اما بعد از این با کاهش چشمگیر بودجه این بهانه تبدیل به واقعیت می شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران افزود: برخی دانشکده ها درآمدزایی از خود دارند که اخبار واصله نشان می دهد این درآمدزایی در دانشکده هایی مثل مدیریت امسال کاهش پیدا کرده بود و این 415 میلیارد کاهش پیدا کرده در بودجه سال 99 دانشگاه تهران را می توان محاسبه کرد که چه قدر در بحث عمرانی و چه قدر در بحث فرهنگی از بودجه تخصیص پیدا شده کاهش خواهد یافت.

این دانشجوی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سال قبل بودجه دانشگاه تهران رقمی حدود هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: با وجود تخصیص هزار میلیارد تومان در سال قبل به دانشگاه تهران زمزمه بودجه نداشتن و عدم تخصیص بودجه و حذف معاونت های فرهنگی دانشکده ها به گوش می رسید و البته به نظر من بودجه تخصیص داده می شود در رقمی که گفته شده اما بعد از اینکه وارد سازوکار دانشگاه می شود اینکه چه قدر به واقعیت می پیوندد و دچار عملگرایی می شود مورد بررسی قرار نمی گیرد در واقع این مسئله که هزینه کرد بودجه ها به چه شکل و به صورت ریز در کجا و چگونه استفاده می شود مورد بررسی موشکافانه قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: فرض می گیریم از هزار میلیارد بودجه سال قبل مبلغ کمتری به دانشگاه تخصیص یافته است اما چرا مجلس از دانشگاه ها نمی خواهد که ریز هزینه کرد خود را به مجلس اعلام کنند. صرف اپلای کردن برای یک دانشگاه آورده محسوب نمی شود متاسفانه در حال حاضر رکود علمی در فضای دانشگاه تهران رو به رشد و حاکم شدن است. مبلغ زیادی از این بودجه برای مباحث آموزشی در نظر گرفته می شود که این همه خود جای بحث دارد چه قدر از اساتید و ملزوماتی که برای رشد علمی دانشگاه نیاز است کارکرد مناسب خود را دارند.

اصلانی گفت: در طی یک سال گذشته دستاورد مشهودی توسط دانشگاه تهران ارائه نشده است که بتوان به صورت شاخص به آن اشاره کرد و بیشتر تلاش مستقل خود دانشجویان بوده است که برای خودشان به مقام یا مقاله و مدالی دست یافته اند. حتی در برخی مواقع دانشجویان دانشکده هایی مثل نفت از جیب خودشان برای تشکیل برخی از کلاس ها توسط اساتید هزینه می کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی دانشکده ها برای برگزاری کلاس هایی که توسط تشکیلات در دانشگاه برگزار می شود درصد می گیرند، گفت: برای مثال در طی یک سال قبل انجمن اسلامی مستقل قصد برگزاری کلاس در دانشکده را داشت که دانشکده خواهان درصد این کلاس ها بود که از این طریق بخشی از هزینه های دانشکده را مرتفع کنند.

بودجه دانشگاه تهران برای سال 99 کاهش چشمگیری داشته است و با توجه به سخنان این فعال دانشجویی و دیگر دانشجویان دانشگاه تهران بیشترین ضربه را بخش فرهنگی دانشگاه خواهد دید چرا که تا کنون و در دورانی که بودجه بیشتری به این دانشگاه تخصیص یافت و شرایط اقتصادی کشور به این شدت دچار تورم و بحران نبود، مسئولین داد از نداشتن بودجه و عدم تخصیص بودجه به مسائل فرهنگی را سر می دادند چه برسد به امروز که بودجه بالای چهارصد میلیارد تومان کاهش یافته و بعد از این معلوم نیست چه فاتحه ای برای فرهنگ در دانشگاه تهران باید خواند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 55

به "کاهش بودجه 415 میلیارد تومانی بودجه دانشگاه تهران ، از بدهی به اساتید تا کاهش درآمدها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش بودجه 415 میلیارد تومانی بودجه دانشگاه تهران ، از بدهی به اساتید تا کاهش درآمدها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید