چرا هواپیمای نظامی آمریکا ساقط شد؟ ، وقتی طالبان سیا را هدف قرار می دهد

به گزارش اخبار نجوم، ظهر امروز نیروهای طالبان افغانستان هواپیمای خارجی که متعلق به ارتش آمریکاست را در آسمان ولایت غزنی هدف قرار می دهد.

چرا هواپیمای نظامی آمریکا ساقط شد؟ ، وقتی طالبان سیا را هدف قرار می دهد

گروه سیاسی خبرنگاران، عصر امروز هواپیمایی که در آسمان آفغانستان در حال پرواز بود در منطقه ای موسوم به ده یک در فاصله 20 کیلومتری ولایت غزنی سقوط کرد. در ابتدای سقوط این هواپیما جمع رسانه های بین المللی و افغانستانی بر این باور بودند که این پرنده از نوع مسافربری بوده و متعلق به شرکت دولتی آریانا افغان است.

پس از گذشت ساعتی از وقوع این حادثه شرکت آریانا افغان گفت تمامی پروازهای این شرکت در طول امروز هیچ گونه مسئله ای نداشته و مالکیت چنین هواپیمایی موضوع را تکذیب کرد.

در ادامه این شوک خبری اداره هوانوردی افغانستان نیز در بیانیه ای گفت که هیچگونه مسئله ای برای پروازهای مسافربری در این کشور پیش نیامده و سقوط هواپیمای مسافربری را تکذیب کرد و این شبهه به حتم تبدیل شد که این پرواز خارجی بوده است.

بر اساس اظهار نظر کارشناسان هوانوردی این هوایپما از مدل AF358 و متعلق به ارتش آمریکاست.

والی غزنی گفت: هواپیما 85 سرنشین داشته و متعلق به یک پرواز خارجی بوده است.

پس از سقوط این هواپیما در منطقه کوهستانی ولایت غزنی که در تصرف و حاکمیت طالبان واقع شده است، برخی تصاویر و فیلم ها حکایت از آن داشت که این هواپیمای ساقط شده متعلق به ارتش آمریکا بوده است.

مردم محلی و شاهدان عینی حاضر در محل حادثه می گویند به غیر از اجساد دو خلبان این هواپیما که سوخته از آن بیرون آمدند، تمامی اجساد دیگر نیز کاملا از بین رفته و قابل شناسایی نیستند.

پنتاگون ضمن تایید سقوط این هواپیما گفت در حال تحقیق هستیم. برخی اخبار غیر رسمی از فشار آمریکا بر طالبان برای عدم پذیرش مسئولیت سرنگونی هواپیمای افسران آمریکایی حکایت دارد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان (طالبان) طی بیانیه ای گفت: افسران رده بالای اطلاعاتی سازمان سیا در هواپیمای سرنگون شده بودند. همه کسانی که در هواپیما بودند از جمله افسران ارشد کشته شدند.

برخی منابع مدعی شدند: نیروهای طالبان افغانستان با استفاده از موشک دوش پرتاب استرلا 2 هواپیمای حامل افسران ارتش آمریکا را سرنگون کرده اند. این سلاح دوش پرتاب ساخت شوروی سابق است.

خبرنگار افغانستانی در ادامه طی توییتی در صفحه شخصی خود مدعی شد: خدمه و اعضای بلندپایه سازمان سیا در سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان کشته شده اند. لاشه هواپیما و اجساد کشته شدگان در محله حادثه وجود دارد.

با گذشت بیش از 5 ساعت از سقوط هواپیمای ناشناس در ولایت غزنی در افغانستان، رسانه های غربی خبری از این حادثه که گفته می شود موجب کشته شدن همه سرنشینان هواپیما شده منتشر نکرده اند.

مقایسه نحوه اطلاع رسانی رسانه های بین المللی در مورد این رخداد با پوشش سریع و لحظه به لحظه وقایع مشابه از جمله حادثه امروز هواپیمایی کاسپین در ماهشهر، موجب برخی حدس ها در مورد تلاش رسانه های غربی برای مخفی نگاه داشتن اطلاعات مربوط به این هواپیما شده است.

برخی اطلاعات ضدو نقیض دیگر نیز حاکی است که این هواپیما که ساعت 1/15 به وقت محلی در ولایت غزنی افغانستان سقوط کرده متعلق به ارتش آمریکا است و در حالی که حامل افسران اطلاعاتی ارتش این کشور بوده از سوی طالبان مورد هدف قرار گرفته است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به صورت رسمی حضور افسران ارشد سازمان سیا در این هواپیما را تایید کرد؛ این حادثه ممکن است مذاکرات آمریکا و طالبان و همچنین مسائل منطقه را به شدت دستخوش تغییر کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 124

به "چرا هواپیمای نظامی آمریکا ساقط شد؟ ، وقتی طالبان سیا را هدف قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هواپیمای نظامی آمریکا ساقط شد؟ ، وقتی طالبان سیا را هدف قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید