از مسدود شدن سامانه آموزشی دانشجویان بدهکار شهریه دانشگاه آزاد تا جزئیات مبالغ وام دانشجویی

به گزارش اخبار نجوم، هفته ای که گذشت، خبر هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه ها منتشر شد. بعضی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

از مسدود شدن سامانه آموزشی دانشجویان بدهکار شهریه دانشگاه آزاد تا جزئیات مبالغ وام دانشجویی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، هفته ای که گذشت، خبر هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه ها منتشر شد. بعضی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن ها حائز اهمیت بود. گزیده ای از مهم ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه ها در هفته گذشته را مرور می کنیم.

اولویت پرداخت وام های دانشجویی اعلام شد

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در بخشنامه ای اولویت پرداخت وام های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی را اظهار داشت. مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تقویم زمانبندی اعطای وام های دانشجویی در نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400 به همراه جدول زمانبندی و مبالغ وام های دانشجویی را به روسای دانشگاه ها ابلاغ کرد.

سامانه دانشجویی (پورتال صندوق) برای ثبت تقاضای دانشجویان از 4 آبان 1400 ‬ تا یک دی 1400 ‬ فعال خواهد بود و ضرورت دارد تمامی دانشجویان متقاضی واجد شرایط نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه مذکور براساس جدول زمانبندی اقدام نمایند.

به منظور تسریع در واریز و تسهیل در پیگیری فهرست وام ها و بعلاوه جلوگیری از طولانی شدن فرآیند پرداخت مقتضی است ضمن پرهیز از ارسال فهرست های متعدد برای هر نوع وام، کمترین تعداد فهرست با بیشترین تعداد نفرات به صورت دقیق و مستند در مدت زمان تعیین شده در جدول وام ها تنظیم و پس از تأیید معاون دانشجویی به وسیله فاز 2 به این صندوق ارسال گردد.

هدف اصلی بازگشایی تدریجی و گام به گام کلاس های حضوری است

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: هدف اصلی ما در بازگشایی دانشگاه گام به گام و تدریجی است که دانشجویان به مسئله ای برخورد ننمایند.

مهدی واحدی، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، درباره بازگشایی حضوری دانشگاه ها و آمادگی خوابگاه ها با توجه به شیوع احتاقتصادی موج ششم گفت: دانشگاه ها تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستند. البته ستاد ملی کرونا هم معمولا مصوبات کلی دارد و در جزئیات دست نهاد هایی که باید آن ها را اعمال کند، باز می گذارد تا خودشان بتوانند در شورا های تخصصی بحث را از جهات مختلف مورد آنالیز قرار دهند.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال دانشگاه های علوم پزشکی از سرگیری آموزش حضوری را آغاز کردند و این اقتضای رشته های پزشکی است. البته واکسیناسیون دانشجویان حوزه پزشکی خیلی زودتر انجام شد، اما در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واکسیناسیون دیرتر آغاز شد. بدین صورت که اعضای هیئت علمی و کارکنان از مرداد ماه و دانشجویان از شهریور ماه واکسینه شدند.

واحدی درباره اندازه واکسیناسیون جامعه دانشگاهی در تهران اضافه نمود: در حال حاضر بر اساس آمار های موجود به شرایطی از نظر اندازه واکسیناسیون رسیده ایم که به لحاظ پروتکلی مورد قبول است. می توانیم اعلام کنیم بیش از 70 درصد جامعه دانشگاهی حداقل در دانشگاه های استان تهران هر دو دوز واکسن را تزریق کردند. در دانشگاه علامه نیز حدود 70 درصد کارکنان، اساتید و دانشجویان تزریق هر دو دوز را انجام داده اند.

کسری اعتبار 491 میلیارد تومانی دانشگاه فنی و حرفه ای در امسال

معاون اداری اقتصادی و مدیریت منابع دانشگاه فنی حرفه ای از کسری اعتبار 491 میلیارد تومان تا انتها امسال اطلاع داد.

غلامرضا زمانی در حاشیه نشست ستاد بازگشایی دانشگاه گفت: در هفت ماه امسال مبلغ 537 میلیارد تومان از اعتبارات دانشگاه صرف پرداخت حقوق پرسنل به رسمی، پیمانی و قراردادی دانشگاه شده است و پیش بینی می گردد این رقم تا انتها امسال به مبلغ 980 میلیارد تومان افزایش یابد.

وی ادامه داد: افزایش هزینه های تمام شده خدمات آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشگاه از یک سو و اختصاص کل عایدی اختصاصی دانشگاه به پرداخت معوقات کارمندان دانشگاه کسری اعتبارات هزینه های دانشگاه را بیشتر نمایان نموده است.

وی ادامه داد: علی رغم تغییر دفتر امور آموزش های عمومی سازمان برنامه و بودجه به امور آموزش عالی، تا به امروز اصلاح خاصی در خصوص سرانه دانشجویی این دانشگاه و همسان سازی آن با سایر دانشگاه ها رخ نداده است.

مهلت دریافت آثار سیزدهمین جشنواره فارابی تمدید شد

زمان دریافت آثار سیزدهمین جشنواره بین ­المللی فارابی؛ ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسـلامی تا انتها آبان ماه تمدید شد.

دبیرخانه سیزدهمین جشنواره بین ­المللی فارابی به علت تماس­ های علاقمندان به ویژه دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی، مراکز حوزوی و ناشران، برای ثبت و ارسال آثار، زمان ثبت آثار در سامانه را تا انتها آبان ­ماه تمدید نموده است و این مدت مجددا تمدید نخواهد شد.

تمامی پژوهشـگران حوزه علـوم انسـانی و اسـلامی، دانشگاه­ ها، موسسات پژوهشی، مراکز حوزوی و ناشران تنها تا انتها روز یک شنبه سی ام آبان ماه 1400 فرصت دارند، آثار خود را شامل کتاب پژوهشی گـزارش نهایی پژوهش رساله دکتری و انتها نامه کارشناسی ارشد که در سه سال گذشته (از ابتدای فروردین 1397 تا انتها اسفند 1399) صورت گرفته است، در سایت جشنواره به نشانی (WWW.FARABIAWARD.IR) ثبت نمایند.

محدودیت های جدی بر سر راه حضوری شدن دانشگاه ها

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پس از دو سال تعطیلی کم کم برای حضور دانشجویان و آموزش حضوری آماده می گردد؛ البته بازگشایی دانشگاه ها به طور کامل شاید اتفاق نیفتد؛ چرا که وزیر علوم آموزش حضوری را به دانشگاه ها واگذار نموده و دانشگاه هایی که شرایط بازگشایی دارند با توجه به شرایط شهر ها می توانند نسبت به حضور دانشجویان تصمیم گیری نمایند.

وزیر علوم در این خصوص اظهار داشت:ما اختیار بازگشایی مراکز آموزش عالی و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را به دانشگاه ها و موسسات آموزشی دادیم تا این مراکز بر اساس امکاناتی که دارند برای حضور دانشجویان اولویت بندی نمایند و تعیین گردد کدام گروه ها می توانند در دانشگاه ها حضور فیزیکی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: نگاه و سیاست وزارت علوم در خصوص بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این است که به مرور دانشجویان در این مراکز حضور فیزیکی داشته باشند.

وزیر علوم تاکید نمود: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی دانشگاه ها و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را صادر نموده است؛ اما همانطور که عنوان شده دانشگاه ها بر اساس شرایط و امکانات خود، حضور دانشجویان را اولویت بندی می نمایند.

وی اضافه نمود: البته امکان حضور برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که فعالیت های آزمایشگاهی و عملی داشتند در دانشگاه ها وجود داشت، اما بحث آموزش حضوری ما درمورد دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد و مقاطع کارشناسی است که برای حضور آن ها دانشگاه ها برنامه ریزی خواهد شد.

مشکل سامانه کلاس های مجازی رفع شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد گفت: سامانه کلاس های مجازی که امروز مانع ورود بعضی دانشجویان شده بود، رفع شد.

رضا همدانچی، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سامانه کلاس های مجازی دانشجویان امروز با مسائلی روبرو و دانشجویانی که بدهی شهریه داشتند نمی توانستند وارد سامانه شوند.

وی اضافه نمود: این مشکل در حال حاضر رفع شده و دانشجویان می توانند از این سامانه استفاده نمایند.

گنجی: دانشگاه ها دغدغه بودجه رفاهی نداشته باشند

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، با اشاره به آخرین شرایط وام های دانشجویی گفت: وام های دانشجویی در امسال 30 درصد برای دانشجویان مجرد افزایش یافته است و این افزایش برای متاهلین دو برابر است.

وی اضافه نمود: مهلت ثبت نام تا اوایل دی ماه است ودانشجویان فرصت دارند که در این مدت زمان در نظرگرفته شده نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

گنجی در خصوص نحوه پرداخت وام های دانشجویی نیز گفت: هر زمانی که دانشگاه ها مدارک دانشجویان را تایید و به صندوق ارسال نمایند وام ها بلافاصله پرداخت خواهد شد. حتی صندوق رفاه آمادگی دارد که هر زمان مدارک دانشجویان تکمیل گردد بلافاصله وام ها واریز می گردد. ضمناً محدودیتی برای متقاضیان قائل نیستیم و کوشش ما این است که تمام درخواست وام ها را واریز کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص احتمال بازگشائی دانشگاه ها و مسائل بودجه رفاهی که مورد اعتراض مسئولین دانشگاه ها است، گفت: ما با اطمینان خاطر به دانشگاه ها اعلام می کنیم که نگران شرایط بودجه رفاهی و تغذیه دانشجویان نباشند چرا که صندوق رفاه پیش بینی های لازم را در این خصوص دارد.

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن متاهلی

ثبت نام وام های دانشجویی سال تحصیلی جاری از سوی صندوق رفاه دانشجویان آغاز شده و دانشجویان می توانند تا انتها آذرماه با مراجعه به پورتال صندوق رفاه نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

وام های دانشجویی شامل 5 نوع وام تحصیلی، شهریه، ودیعه مسکن، وام ویژه دکتر و وام لازم است که امسال با 30 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به دانشجویان پرداخت می گردد.

وام ودیعه مسکن متاهلی از جمله وام هایی است که صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان متاهل پرداخت می نماید که نسبت به سال قبل با تغییراتی روبرو شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1233

به "از مسدود شدن سامانه آموزشی دانشجویان بدهکار شهریه دانشگاه آزاد تا جزئیات مبالغ وام دانشجویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مسدود شدن سامانه آموزشی دانشجویان بدهکار شهریه دانشگاه آزاد تا جزئیات مبالغ وام دانشجویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید