آفریقا، سد النهضه و نامه اتیوپی به مصر و سودان، واکنش سومالی به تهدیدات آمریکا و انگلیس

به گزارش اخبار نجوم، واکنش سومالی به تهدیدات آمریکا و انگلیس درخواست اخراج مزدوران و مستشاران نظامی بیگانه از لیبی، نامه وزیر آب و نیروی اتیوپی به قاهره و خارطوم درباره سد النهضه و تظاهرات در الجزایر از جمله اخبار آفریقا هستند.

آفریقا، سد النهضه و نامه اتیوپی به مصر و سودان، واکنش سومالی به تهدیدات آمریکا و انگلیس

با تور افریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سومالی هرگونه دخالت در فرایند انتخاب رئیس دولت این کشور را دخالت مستقیم در امور داخلی این کشور اعلام و آن را محکوم کرد.

آمریکا و انگلیس هفته گذشته با ارسال نامه ای خطاب به مقامات سومالی خاطرنشان کردند: به اختلافات خود سرانجام دهید و از مواضع قبلی خود دست بردارید و بسترهای لازم را برای برگزاری انتخابات فراهم کنید و هرکس بر مواضع قبلی خود همچنان اصرار ورزد تحت تحریم قرار خواهد گرفت.

به نوشته روزنامه سومالی جدید، وزارت خارجه سومالی در واکنش به این تهدید آمریکا و انگلیس با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد: هرگونه دخالت در فرایند انتخابات از سوی کشورهای بیگانه دخالت مستقیم در امور داخلی سومالی و نقض آشکار قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است.

مقامات و رهبران قبایل و گروه های سیاسی سومالی درباره برگزاری انتخابات ریاست دولت این کشور با یکدیگر اختلاف دارند و با وجود نشست های متعددی که برگزار نموده اند، هنوز نتوانسته اند به توافقی در این زمینه دست پیدا نمایند و این درحالی است که عمر قانونی دولت موگادیشو اسفند ماه گذشته به سرانجام رسیده و این دولت به عنوان دولت پیشبرد امور اداره سومالی را همچنان به عهده دارد.

اخراج مزدوران و نظامیان بیگانه

کمیته حقوق بشر لیبی خواهان اخراج تمام مزدوران و مستشاران نظامی بیگانه از این کشور شد.

به نوشته پایگاه خبری الوسط ـ لیبیا، کمیته حقوق بشر لیبی از کمیته مشترک نظامی (5-5) این کشور خواست بندهای باقی مانده از توافقنامه آتش بس از جمله اخراج مزدوران و مستشاران نظامی بیگانه را از لیبی اجرایی کند و در این زمینه هیچ استثنایی را لحاظ نکند.

در بیانیه این کمیته آمده است: توافق های نظامی و امنیتی که در زمان جنگ داخلی منعقد و اجرایی شده است، باید سرانجام پذیرند و تمام جاده هایی نوار ساحلی دریایی مدیترانه بایستی بازگشایی، پفراینده اسرا بسته و سرنوشت مفقودین معلوم گردد.

بر اساس توافقنامه اجرای آتش بس که در 23 اکتبر 2020 توسط طرف های متخاصم (دولت های شرق و غرب لیبی) امضا شد، بایستی ظرف 3 ماه تمام مزدوران و نظامیان بیگانه از این کشور اخراج می شدند اما این کار به دلائل مختلف تا به امروز انجام نشده است.

سازمان ملل در دسامبر گذشته طی گزارشی خاطرنشان کرد: 20 هزار مزدور و نظامی بیگانه در لیبی حضور دارند.

سد النهضه و نامه اتیوپی و قاهره و خارطوم

اتیوپی با ارسال نامه ای به مصر و سودان از این دو کشور خواست تا پیش از آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه (خردادماه) هماهنگ نمایندگانی را معین نمایند.

به گزارش پایگاه خبری الروسیا الیوم، وزارت خارجه اتیوپی با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد: وزیر آب و نیروی این کشور با ارسال نامه ای به همتایان خود در مصر و سودان از این کشورها خواست به منظور تبادل اطلاعات بین 3 کشور، قاهره و خارطوم هماهنگ نمایندگانی را تا قبل از آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه معین نمایند.

نشست مذاکرات مربوط به آغاز آبگیری و فعال سازی سد النهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا سه شنبه هفته گذشته در پایتخت کنگو بدون هیچ نتیجه ای سرانجام یافت.

مصر و سودان با آبگیری و فعال سازی سد النهضه پیش از امضای یک توافقنامه الزام آور به شدت مخالفند.

وزیر آب و نیروی اتیوپی در نامه خود با اشاره به در پیش بودن فصل آغاز باران های موسمی تأکید نموده است: با نزدیک شدن به این فصل، ساخت سد النهضه از پیشرفت خوبی برخوردار است و لازم است مصر و سودان با اتیوپی تماس فعال داشته باشند و هماهنگ نمایندگان منتخب خود را هرچه سریع تر معین نمایند.

در این نامه تأکید شده است: تا زمانی که مذاکرات سد النهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا به سرانجام برسد، این هماهنگ نمایندگان می توانند نقش مهمی در تبادل اطلاعات بین مصر، سودان و اتیوپی ایفا نمایند.

به گفته وزیر آب و نیروی اتیوپی، مذاکرات مربوط به سد النهضه اواخر هفته آینده در پایتخت کنگو از سر گرفته می گردد اما مقامات مصر و سودان هیچ یک آن را تأیید ننموده اند.

تظاهرات الجزایری ها

مردم الجزایر بار دیگر به خیابان ها آمدند و خواهان تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی و حاکمیتی کشور خود شدند.

به نوشته روزنامه الجزایری الخبر الیومی، این تظاهرات در پایتخت و سایر شهرهای الجزایر برپا شد و شرکت نمایندگان در آن با سردادن شعارهایی خواهان آزادی زندانیانی شدند که در تظاهرات خیزش مردمی این کشور دستگیر شده اند.

الجزایری هایی که در تظاهرات شهر تیزی وزو (مرکز استانی واقع در شمال شرقی الجزایر) شرکت نموده بودند، با سردادن شعارها خواهان تحریم انتخابات مجلسی (22 خرداد ماه) شدند.

رئیس جمهور الجزایر در اسفندماه گذشته با انحلال مجلس این کشور دستور داد انتخابات زودهنگام مجلسی طبق قانون اساسی جدید برگزار گردد و این درحالی است که احزاب سیاسی مهم الجزایر به همراه بخش قابل توجهی از مردم این کشور انتخابات مجلسی آینده را تحریم نموده اند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 884

به "آفریقا، سد النهضه و نامه اتیوپی به مصر و سودان، واکنش سومالی به تهدیدات آمریکا و انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفریقا، سد النهضه و نامه اتیوپی به مصر و سودان، واکنش سومالی به تهدیدات آمریکا و انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید