هشدار اروپا درباره پیامدهای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش اخبار نجوم، ایرنا نوشت: اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی هشدار داد که حمایت انگلیس، فرانسه و آلمان از طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، توافق هسته ای ایران را تنها چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2020 به مخاطره می اندازد.

هشدار اروپا درباره پیامدهای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

این اندیشکده در یادداشتی تحلیلی آورده است که گزینه های پیش روی سه کشور اروپایی عضو برجام در حمایت و یا مخالفت با طرح آمریکا چندان ایده آل نیست و ممکن است به فاجعه ختم گردد. اما شاید بهترین گزینه برای آنها این باشد که بگذارند تحریم های سازمان ملل علیه ایران طبق توافق برجام منقضی شده و هم زمان محدودیت های سخت گیرانه ای را در حوزه معاملات سلاح با ایران وضع نمایند.

انقضای تحریم های تسلیحاتی به نوشته این یادداشت، یکی از معدود مزایای باقی مانده برجام برای ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و اعمال تحریم ها علیه این کشور است. سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه تا به امروز به امید بازگشت آمریکا و ایران به میز مذاکره، برجام را حفظ نموده اند. اگر این توافق تا ماه اکتبر(مهر-آبان) ادامه یابد، رهبران سه کشور باید مساله انقضای تحریم تسلیحاتی ایران را بدون خارج شدن از ریل دیپلماسی مدیریت نمایند.

شورای اروپایی روابط خارجی در ادامه این یادداشت آورده است که آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری علیه ایران، کوشش خواهد نمود تا به وسیله لابی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، رای موافق آنها را برای قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران کسب کند. این اندیشکده با این حال پیش بینی نموده که طرح آمریکا با مخالفت چین و روسیه روبرو خواهد شد که به طور سنتی از ایران در برابر چنین اقداماتی در سازمان ملل حمایت نموده و نخستین کشورهایی خواهند بود که از صادرات سلاح به ایران منتفع خواهند شد.

از بین رفتن برجام به لحاظ امنیتی به نفع انگلیس، فرانسه و آلمان که در چهار سال گذشته پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا آن را با تمام دشواری ها حفظ نموده اند، نیست. مقام های ایران صریحا اعلام نموده اند که تمدید تحریم تسلیحاتی ممکن است باعث خروج این کشور از برجام و پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) گردد.

شورای اروپایی روابط خارجی ادعا نموده که پیامدهای برطرف تحریم های تسلیحاتی ایران حداقل خواهد بود. تحریم های تسلیحاتی اروپا علیه ایران که سال 2007 میلادی به اجرا گذاشته شد تا سال 2023 اعتبار دارد و انگلیس هم احتمالا پس از برگزیت تحریم های مشابهی را وضع خواهد نمود. بنابراین این رویکرد که قرار است سیلی از تسلیحات نظامی با توجه به تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران سرازیر گردد، چندان واقعی نیست.

همچنین شورای اروپایی روابط خارجی در ادامه نوشت: در جریان بحران شیوع ویروس کرونا، تحریم های آمریکا باعث عدم دسترسی ایران به کانال های اقتصادی برای تهیه اقلام پزشکی که باید معاف باشد، شد. بنابراین بعید است که ایران قادر به خرید حجم زیادی اسلحه از روسیه و چین گردد که برای کشورهای غربی و شرکای آنها در منطقه خطرناک است.

با توجه به این واقعیت ها، این اندیشکده به کشورهای اروپایی هشدار داده که نسبت به طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با چشم باز تصمیم گیری نمایند. به توصیه شورای اروپایی روابط خارجی، آنها باید کوشش نمایند تا دولت ترامپ را از اقدامی که باعث از بین رفتن برجام گردد برحذر نمایند و به جای درگیر کردن خود در استدلال های حقوقی تحریم ها علیه ایران، شکاف بین اعضای شورای امنیت را کاهش دهند.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 321

به "هشدار اروپا درباره پیامدهای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار اروپا درباره پیامدهای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید