فرایند افزایشی رشد روزانه ابتلا به کرونا در کشور

به گزارش اخبار نجوم، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC) گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید -19 (ISC COVID-19 Visualizer) نشان می دهد که میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان ویروس کووید -19 در دنیا از 7.92 درصد در فروردین ماه به 1.7 درصد در تیرماه کاهش یافته است.

فرایند افزایشی رشد روزانه ابتلا به کرونا در کشور

وی اضافه نمود: همچنین، میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان کشور در همین بازه زمانی از 5.08 درصد به 1.04 درصد کاهش یافته است. با این حال برخلاف سایر کشورهای مشابه، هنوز فرایند گسترش بیماری در کشور افزایشی است.

دهقانی گفت: منظور از کشورهای مشابه، 12 کشوری است که انتشار بیماری در آنها تقریباً در یک بازه زمانی یکسان اجرا شده است. بررسی ها نشان می دهد که میزان رشد متوسط روزانه در تیرماه برای کشورهای برزیل با 2.28 درصد، آمریکا با 1.76 درصد، پاکستان با 1.4 درصد و ایران با 1.04 درصد بالاترین میزان را در میان کشورهای مشابه داشته اند.

وی گفت: همچنین، میزان رشد متوسط فوتی کشور از میزان 1.11 درصد در اردیبهشت ماه که در خرداد به 0.97 درصد کاهش یافته بود مجدداً در تیرماه به 1.4 درصد افزایش یافته که این بالاترین میزان در 3 ماه گذشته است.

سرپرست ISC گفت: نتایج و آمار در سامانه کووید -19 به همراه تحلیل مربوط به 12 کشور مورد نظر و متوسط نرخ رشد روزانه در چهار ماه اخیر آنها در جدول 1 نشان داده شده است.

دهقانی گفت: مساله مهم دیگر، فرایند رشد و انتشار بیماری در این کشورها بوده است. در خصوص ایران، علیرغم گذشت بیش از 4 ماه ادامه یافتن این شیوع، واگرا شدن افزایش مبتلایان واقعاً نگران کننده است. همان طور که ملاحظه می شود این فرایند افزایشی در خصوص پاکستان نیز با همان شیب و در خصوص ترکیه با شیب ملایم تری در حال پیشرفت است. این در حالی است که فرایند افزایش مبتلایان در سایر کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه و کانادا به سمت همگرا شدن به یک میزان ثابت را طی می کند. این فرایند برای کشورهای انگلیس و اسپانیا نیز صدق می کند.

دهقانی اضافه نمود: نمودار 2 برای کشورهای بالای 500 هزار جمعیت نشان می دهد که به جز روسیه، سه کشور آمریکا، برزیل و هندوستان علیرغم کاهش رشد متوسط روزانه مبتلایان، فرایند و شیب انتشار بیماری افزایشی است. این امر بدان دلیل است که هر چند کوچک شدن متوسط رشد روزانه مبتلایان برای همه کشورها عاملی مثبت است ولی برای کشورهای با جمعیت مبتلای بالا اثرگذاری بیشتری دارد.

سرپرست ISC گفت: میزان متوسط رشد روزانه بهبودی در جهان از 6.8 درصد در فروردین ماه به 2.09 درصد در تیر ماه کاهش یافته است. برای ایران نیز میزان متوسط نرخ رشد بهبودی در فروردین ماه از 7.98 درصد به 1.85 درصد در اردیبهشت ماه، به 1.65 درصد در خرداد ماه و نهایتاً به 1.34 درصد در تیرماه کاهش یافته است.

دهقانی گفت: مقایسه میزان نرخ رشد متوسط روزانه مبتلا به بیماری در چهار ماه گذشته نسبت به رشد متوسط روزانه بهبودی در ایران نشان می دهد که در چهار ماه فوق همواره میزان رشد روزانه بهبودی بیش از رشد مبتلا بوده است. مثلاً در تیر ماه، رشد متوسط روزانه مبتلا به بیماری برابر با 1.09 درصد است و رشد متوسط روزانه بهبودی 1.34 درصد است.

سرپرست ISC گفت: میزان متوسط رشد روزانه فوتی در جهان از 10.19 درصد در فروردین ماه به 0.91 درصد در تیر ماه کاهش یافته است. برای ایران نیز میزان متوسط نرخ رشد فوتی در فروردین ماه از 5.15 درصد به 1.11 درصد در اردیبهشت ماه و نیز به 0.97 درصد در خرداد ماه کاهش یافته ولی متأسفانه این میزان در تیرماه به 1.4 درصد افزایش یافته است. یعنی میزان رشد متوسط روزانه فوتی کشور به بیشتر از این میزان در اردیبهشت ماه افزایش یافته است. این پدیده برای هیچ کدام از کشورهای مورد مطالعه اتفاق نیافتاده است.

وی اضافه نمود: بررسی ها نشان می دهد که میزان رشد متوسط فوتی در چهار ماه اول سال در جهان و همه کشورها فرایند کاهشی داشته است. با این حال، این فرایند برای برخی کشورها کاملاً مشهودتر است. به طور خاص، رشد متوسط فوتی در فروردین ماه در کشورهای ترکیه (25.95 درصد)، آمریکا (20 درصد)، آلمان (18.58 درصد)، کانادا (18.52 درصد)، انگلیس (17.9 درصد)، فرانسه (15.47 درصد)، اسپانیا (12.26 درصد) و ایتالیا (7.16 درصد) بوده است. در حالی که در تیرماه یعنی چهار ماه بعد، رشد متوسط روزانه فوتی همه این کشورها به زیر 0.5 درصد رسیده است.

دهقانی اضافه نمود: فهرست کامل کشورهای جهان با مبتلایان بیش از 100 هزار نفر در دو ماه اخیر یعنی خرداد و تیرماه در جدول زیر نشان داده شده است.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که در میان 21 کشور فوق، ایران تنها کشوری است که میزان کاهش متوسط رشد روزانه در دو ماه اخیر را داشته است. همچنین، افزایش نرخ رشد متوسط فوتی روزانه در تیر ماه نسبت به خرداد در هیچ کدام از کشورها مشاهده نمی شود. در حال حاضر ایران با حدود 15 هزار فوتی در میان کل کشورها، جایگاه دهم را دارد با این حال، با آمار فوتی روزانه بیش از 200 نفر در روزهای اخیر در میان 7 کشور اول جهان واقع شده است.

دهقانی گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در خصوص ویروس کووید -19 و کمک به پژوهشگران، سیاست گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگرکووید -19 (ISC COVID-19 Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است.

وی اضافه نمود: اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به شرایط انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از شرایط همه گیری بیماری کووید -19 بوده و با جستجو در آن، تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان شدگان و همچنین نسبت های ابتلاء به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی-مکانی قابل مشاهده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در حال حاضر، حدود 18 هزار و 9 مدرک از آخرین یافته های علمی در خصوص ویروس کووید -19 در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران واقع شده است و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می شود. از این تعداد پژوهش، کشورهای آمریکا، چین و انگلیس به ترتیب با 2812، 2406 و 1224 مقاله بیشترین مشارکت علمی را در مقایسه با سایر کشورهای جهان در این حوزه داشته اند.

وی گفتک سایر کشورها از جمله ایتالیا (1179 مدرک)، فرانسه (447 مدرک)، کانادا (439 مدرک)، هند (417 مدرک)، آلمان (412 مدرک) و استرالیا (335 مدرک) به ترتیب در جایگاه های چهارم الی نهم قرار دارند. کشور ایران با 283 مقاله جایگاه دهم جهان را در پژوهش و تحقیق و یافته های جدید در خصوص ویروس کووید -19 دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 460

به "فرایند افزایشی رشد روزانه ابتلا به کرونا در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند افزایشی رشد روزانه ابتلا به کرونا در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید