گزارش چین از شرایط حقوق بشر آمریکا؛ واشنگتن دورویی را تمام کند خبرنگاران

به گزارش اخبار نجوم، چین در گزارش سالانه خود از شرایط حقوق بشر ایالات متحده از مقام های سیاسی این کشور خواست که از ریاکاری و دورویی در مسائل حقوق بشری دست بردارند.

گزارش چین از شرایط حقوق بشر آمریکا؛ واشنگتن دورویی را تمام کند خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، چین روز گذشته (چهارشنبه) گزارش سالانه خود از شرایط حقوق بشر آمریکا را منتشر کرد و بشدت از شرایط وحشتناک حقوق بشر در این کشور که به طور مداوم کشور های دیگر را متهم به نقض حقوق بشر می نماید، انتقاد کرد.

پایگاه خبری گلوبال نیوز گزارش کرد، گزارش چین از شرایط حقوق بشر آمریکا در هفت سرفصل مهم تنظیم شده است و شامل 15 هزار کلمه است و با جمله معروف جورج فلوید شهروند سیاهپوست 47 ساله آمریکایی آغاز شده که زمانی که در زیر زانوی افسر پلیس مینیاپولیس ایالت مینه سوتا گرفتار شده بود، تکرار می کرد: نمی توانم نفس بکشم.

طبق این گزارش، چین با ارائه شواهدی از شرایط نامساعد حقوق بشر در ایالات متحده از مقام های سیاسی این کشور خواست تا ریاکاری و دورویی درباره حقوق بشر را تمام کند و کنار بگذارد.

سرفصل های مهم این گزارش شامل بی کفایتی آمریکا در کنترل شیوع بیماری کرونا، تأثیر اختلال در دموکراسی آمریکا بر هرج و مرج سیاسی در این کشور، تبعیض حقوق اقلیت ها و سیاهپوستان، تداوم ناآرامی های اجتماعی و تأثیر آن بر امنیت عمومی، افزایش قطبی شدن جامعه آمریکا بین ثروتمندان و فقرا و تشدید نابرابری اجتماعی در آمریکا و... می گردد.

آن طور که در این گزارش نوشته شده است، قابل توجه ترین مسئله ای که نشان از ضعف حقوق بشر آمریکا دارد، سوء مدیریت و ناتوانی دولت آمریکا در مقابله با شیوع بیماری همه گیر کووید-19 بوده است.

بر اساس این گزارش، تا خاتمه فوریه 2021 (ماه گذشته میلادی)، ایالات متحده که محل زندگی کمتر از پنج درصد از جمعیت دنیا است، بیش از یک چهارم از مجموع مبتلایان به کووید-19 در دنیا و حدود یک پنجم از تلفات این ویروس ناشناخته در دنیا را به خود اختصاص است و بیش از 500 هزار آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

جدیدترین گزارش چین از شرایط حقوق بشر ایالات متحده بیشتر بر شیوع کووید-19 تمرکز داشته است که به واسطه سوء مدیریت سیاستمداران آمریکایی به تراژدی انسانی در این کشور تبدیل شده است.

در بخشی از این گزارش به افزایش میزان تیراندازی ها در سراسر آمریکا در سال گذشته میلادی اشاره شده و این گونه شرح می دهد که افزایش حوادث مرتبط با تیراندازی در حالی در ایالات متحده افزایش یافته است که اعتماد مردم آمریکا به نظم اجتماعی در سال 2020 کاهش داشته است.

در یکی از تازه ترین حوادث مرتبط با تیراندازی در آمریکا، روز دوشنبه هفته جاری، طی یک حادثه تیراندازی در کلرادو دست کم 10 نفر از جمله یک مأمور پلیس جان خود را از دست دادند.

طبق این گزارش، آمریکایی ها در سال 2020 با توجه به شیوع غیرقابل کنترل کرونا، اعتراضات علیه بی عدالتی نژادی و درگیری های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، 23 میلیون سلاح خریداری کردند که در مقایسه با سال 2019 افزایش 64 درصدی داشته است.

گزارش پکن از شرایط حقوق بشر آمریکا در حالی منتشر شده است که ایالات متحده اخیراً به همراه اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا، تحریم های را علیه بعضی مقام های دولت چین به بهانه نقض حقوق بشر در ایالت سین کیانگ تحمیل نموده اند.

پکن با رد تمامی این اتهامات، با اقدامات متقابل، به اتحادیه اروپا پاسخ داد و بعضی دیپلمات ها، قانونگذاران و نهاد های اتحادیه اروپا را در لیست تحریم های خود قرار داد.

طبق گزارش گلوبال تایمز، گرچه هر سال گزارش چین از شرایط حقوق بشر آمریکا پس از انتشار گزارش حقوق بشر آمریکا منتشر می شد، اما سال جاری به دلیل تشدید تنش ها میان دو کشور، پکن اول و قبل از آمریکا برای انتشار این گزارش اقدام نموده است.

وزیر خارجه چین به همراه وزیر خارجه روسیه همچنین روز گذشته (چهارشنبه) با انتقاد از سیاست های متناقض دولت آمریکا در مورد مسائل حقوق بشری تصریح کردند که واشنگتن در عین حال که موضوع حقوق بشر را سیاسی می نماید، از آن بعنوان ابزاری برای مداخله در امور داخلی کشور های دیگر استفاده می نماید و در این زمینه رویکرد هایی کاملاً متناقض دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 868

به "گزارش چین از شرایط حقوق بشر آمریکا؛ واشنگتن دورویی را تمام کند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش چین از شرایط حقوق بشر آمریکا؛ واشنگتن دورویی را تمام کند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید