11 میلیون وسیله نقلیه در کشور اسقاطی است، درخواست خودروسازان برای اجرای قانون هوای پاک 6 ماه پس از برداشته شدن تحریم ها

به گزارش اخبار نجوم، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از 11 میلیون وسیله نقلیه در کشور اسقاطی است و باید از رده خارج گردد.

11 میلیون وسیله نقلیه در کشور اسقاطی است، درخواست خودروسازان برای اجرای قانون هوای پاک 6 ماه پس از برداشته شدن تحریم ها

مسعود تجریشی در تبادل نظر با خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران در ارتباط با شرایط پیش فروش خودورهایی با استاندارد یورو 4 در سال 98 که قرار بود در سال 99 به متقاضیان تحویل داده گردد، اظهار کرد: پس از پیگیری های اجرا شده شرکت های خودروساز ضمن عذرخواهی اعلام کردند که در زمان های اعلام شده خودروی با استاندارد روز تحویل خواهند داد.

وی در مورد درخواست جدید خودروسازان برای دریافت فرصت مجدد به منظور تعویق در ارتقاء استاندارد خودروها به یورو 5 که قرار بود در سال 98 اجرا گردد ولی با مهلت خواهی خودروسازان به سال 99 افتاده بود، گفت: شرکت های خودورسازی چندین جلسه با سازمان حفاظت محیط زیست برگزار کردند تا بتوانند از سوی سازمان این موضوع را مجدد به تأخیر بیندازند که این موضوع مورد پذیرش قرار نگرفت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پس از پاسخ سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر رعایت قانون این شرکت ها نامه درخواست تأخیر در اجرای قانون را برای معاون اول رئیس جمهور ارسال کردند. ما به دبیر کارگروه زیربنایی دولت نظرات خود را اعلام کردیم و کارگروه هم نظرات خود را در این خصوص به دولت داد و به نظر می رسد تا به امروز دولت در این خصوص تصمیم گیری ننموده است.

تجریشی با اشاره به این مطلب که ما به این سمت نمی رویم که قانون هوای پاک به ویژه در بحث ارتقاء استاندارد خودورها به یورو 5 انجام نگردد، اذعان کرد: بعضی از خودروسازها به منظور ارتقاء استاندارد خودرو درباره افزایش قیمت خودرو صحبت می نمایند و بعضی نیز در ارتباط با عدم امکان آن سخن به میان می آورند که این ها مسائلی است که آنها از قبل می دانستند و حتماً تا الان باید خودشان را آماده می کردند.

وی توضیح داد: از بهانه های خودروسازان بحث تحریم و موارد مشابه است ولی مثلاً وزارت بهداشت با وجود تحریم ها برای سلامت مردم از هیچ کوششی دریغ ننموده است و ما هم انتظار داریم هر بخش از کشور هم که به نحوی با سلامت و امنیت مردم مرتبط است نیز کوشش خود را انجام دهند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: ما به لحاظ فنی در کشور توان داریم که بخش نظامی نمونه آن است بنابراین خودروسازی کمتر از مسائل مربوط به موشک و ماهواره نیست که نتوانیم از این صنعت انتظار داشته باشیم.

تجریشی با اشاره به این مطلب از نظر سازمان حفاظت محیط زیست باید به قانون هوای پاک عمل گردد، اضافه نمود: اگر بحث اقتصادی که از سوی خودوروسازان که بابت هزینه ها مطرح می گردد را هم مدنظر قرار دهیم به صرفه است که سلامت میلیون ها انسان را تضمین کنیم هر چند این هزینه ها چندان زیاد نخواهد بود.

وی اذعان کرد: در هر حال ما تابع قانون هستیم و اگر قانون اعلام کند که الزامات خودروسازان اجرا نگردد مجموعه تصمیم گیرنده جوابگو خواهد بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جزئیات درخواست خودروسازان مبنی بر اجرای الزامات قانون هوای پاک 6 ماه پس از برداشته شدن تحریم ها، گفت: بعید به نظر می رسد به این موضوع توجه گردد و باید خودروسازان به وظایف قانونی خودشان عمل نمایند.

تجریشی در ارتباط با بحث نوسازی و بروزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور نیز اعلام کرد: مبلغ یک میلیارد یورویی که از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور برداشت شده در قالب بسته ای است که برای حمایت از افرادی است که در این زمان ضرر دیدند و همچنین بحث زیرساخت های درمانی است. موضوع ارتقاء حمل و نقل عمومی هم در آن باید مدنظر قرار گیرد.

وی اذعان کرد: با توجه به توافقی که در اسفند ماه اجرا شده نوسازی ناوگان تاکسیرانی در دست انجام است که بر این اساس بانک عامل معین شده و وزارت نفت هم اعلام آمادگی نموده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در بحث اتوبوس و کامیون پیشنهادی در کارگروه زیربنایی آمد که قرار است به هیئت دولت برود. در این پیشنهاد صحبت از طراحی بسته های اقتصادی شده که در قالب آن خودروسازان داخلی و واردات به صورت تلفیقی بتوانند این مسأله را حل نمایند.

تجریشی با بیان این که در شرایط موجود به نتیجه رسیدن نوسازی ناوگان اتوبوس در سال 99 بعید است، گفت: همین که این کوشش در سال 99 شروع گردد نقطه امیدی است که بتوانیم در سال های بعد این ناوگانی که قسمت اعظم آن فرسوده است را بازسازی و نوسازی کنیم.

وی اذعان کرد: ما 33 میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم که از میزان بیش از 11 میلیون دستگاه آن اسقاطی است و باید از رده خارج گردد بنابراین ما باید برنامه ای برای خارج کردن تدریجی آنها داشته باشیم.

4105

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 298

به "11 میلیون وسیله نقلیه در کشور اسقاطی است، درخواست خودروسازان برای اجرای قانون هوای پاک 6 ماه پس از برداشته شدن تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 میلیون وسیله نقلیه در کشور اسقاطی است، درخواست خودروسازان برای اجرای قانون هوای پاک 6 ماه پس از برداشته شدن تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید