کرونا شناسایی مبتلایان به ایدز را کاهش داد، افزایش ابتلای زنان به این بیماری

به گزارش اخبار نجوم، رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه گیری کووید 19 باعث شده شناسایی این بیماران و درمان آن ها دستخوش آسیب گردد سال گذشته سال خوبی برای کنترل ایدز در جهان و ایران نبود، نتوانستیم اچ آی وی را کنترل کنیم و شناسایی این بیماران کاهش یافت.

کرونا شناسایی مبتلایان به ایدز را کاهش داد، افزایش ابتلای زنان به این بیماری

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، محمد مهدی گویا روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین به مناسبت روز جهانی ایدز گفت: افزایش درصد ابتلای زنان به ایدز یک مسئله جدی است و فرایند همه گیری این بیماری در مردان یک تفاوت چشمگیر با زنان دارد و اگر مراقبت و درمان را به دقت دنبال نکنیم و دستورات بهداشتی را رعایت نگردد، عواقب جبران ناپذیری بوجود می آید.

وی هشدار داد: در ابتدای شیوع ایدز در کشور دو تا پنج درصد موارد ابتلا به این بیماری در زنان ایرانی داشتیم که امروز به 32 درصد افزایش یافته است.

54 هزار و 850 نفر مبتلا به عفونت اچ آی وی در کشور تخمین زده می گردد

وی گفت: اکنون در کشور 54 هزار و 850 نفر مبتلا به عفونت اچ آی وی در کشور تخمین زده می گردد و 42 هزار و 933 مورد ابتلا به این عفونت را شناسایی کردیم و تا به امروز 20 هزار و 284 نفر جان خود را از دست داند و 6 هزار و 885 نفر به مرکز مراقبت درمان مراجعه نکردند.

گویا توضیح داد: بعلاوه 22 هزار و 684 مبتلا به عفونت اچ آی وی اکنون زنده و 15 هزار و 800 نفر نیز تحت درمان هستند، 14 هزار نفر از آن ها نیز درمانشان موفقیت آمیز بوده و تعداد سلول های دفاعی بدن آن ها به میزان کافی است و این اطمینان خاطر را به ما می دهد که درمان مناسب دریافت کردند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: ظرف یک ماه گذشته 40 هزار مورد آزمایش رفتار های پرخطر با آموزش و اطلاع رسانی به مردم انجام دادیم تا کسانی که در معرض ابتلا به این عفونت اچ آی وی و ایدز هستند، زودتر شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند.

کرونا شناسایی مبتلایان به ایدز را کاهش داد

به گفته گویا، همه گیری کووید 19 باعث شده شناسایی این بیماران و درمان آن ها دستخوش آسیب گردد سال گذشته سال خوبی برای کنترل ایدز در جهان و ایران نبود، نتوانستیم اچ آی وی را کنترل کنیم و شناسایی این بیماران کاهش یافت.

وی اضافه کرد: برنامه های مراقبت و درمان ایدز به علت سیاست هایی که در رابطه با کووید 19 بود در مراکز بهداشتی و درمانی در جهان برقرار نشد در حالی که با شناسایی و درمان به موقع بیماران مبتلا به اچ آی وی و ایدز این افراد می توانند عمر طولانی تر توام با سلامتی داشته باشند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت اعلام نمود: باید برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی را شدت بخشیم و ذخیره دارویی و تشخیصی را برای این بیماری فراهم کنیم بعلاوه آزمایش های لازم برای مبتلایان به ایدز و عفونت اچ ای وی انجام گردد.

برنامه استراتژی ایدز در کشور تدوین شد

گویا توضیح داد: برنامه پنجم استراتژی ایدز در کشور تدوین شده و مراحل پایانی تصویب آن در حال طی شدن است، همه سازمان هایی که این برنامه را تهیه کردند باید با حمایت های همه جانبه اقدام به اجرای این برنامه نمایند تا خلا ها را در این زمینه جبران کنیم و به دستاورد های خوبی دست یابیم.

وی با بیان اینکه هنوز با بیمار یابی ایدز فاصله داریم، گفت: برای مبارزه با ایدز برنامه یک ماهه تدارک دیده ایم، آموزش و اطلاع رسانی را به حداکثر ممکن رسانده و سعی داریم افراد مبتلا را شناسایی و اقدامات اساسی را زودتر انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1240

به "کرونا شناسایی مبتلایان به ایدز را کاهش داد، افزایش ابتلای زنان به این بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا شناسایی مبتلایان به ایدز را کاهش داد، افزایش ابتلای زنان به این بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید