قهرمان های مان را درست انتخاب نکرده ایم ، گفت وگو با کارگردان مستند همسایه های خوب

به گزارش اخبار نجوم، کارگردان مستند همسایه های خوب : قهرمان واقعی این روزهای ما کسانی هستند که با وجود همه سختی ها با کارهای بعضا کوچک حال خود و اطرافیانشان را خوب می نمایند.

قهرمان های مان را درست انتخاب نکرده ایم ، گفت وگو با کارگردان مستند همسایه های خوب

خبرنگاران- هلیا نصیری: کارگردان همسایه های خوب معتقدست ما یکسری قهرمان به مردم نشان دادیم که در واقع کار عجیبی انجام نمی دادند اما در این مجموعه مستند سعی کردیم قهرمانانی را انتخاب کنیم و بدان بپردازیم اما قهرمان واقعی این روزهای ما کسانی هستند که با وجود همه سختی ها با کارهای بعضا کوچک حال خود و اطرافیانشان را خوب می نمایند.

  • ببینید | تصویربرداری کاتب اعظم انتها یافت | آریا عظیمی نژاد آهنگسازی کرد | امین زندگانی با نازنین فراهانی هم بازی شد
  • 7 استان سینما ندارند! | جعفریان: پروژه هایی را شروع می کنیم

مهدی بخشی مقدم، کارگردان مجموعه مستند همسایه های خوب، محصول مرکز مستند سوره که این روزها از شبکه 2 سیما در حال پخش است، در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه ساخت پروژه هایی که باعث حال خوب مخاطب می گردد به این علت که مردم در این شرایط مالی و اجتماعی جامعه هر روز اخبار منفی و بد می شنوند، واجب است، بیان نمود: هرکدام از سوژه هایی که ما در مجموعه مستند همسایه های خوب به آنها پرداختیم، مشغول انجام کاری هستند که حال ما و اطرافیان مان را خوب نمایند. در حقیقت هدف این مجموعه این است که حال خوب را با مخاطبانش شریک گردد.

مستند همسایه های خوب

وی با بیان اینکه این مجموعه مستند مسائل محل زندگی سوژه ها را هم به نمایش گذاشته است، مطرح نمود: بخش اول هر قسمت به مسائل منطقه ای که سوژه در آن قرار گرفته است، می پردازد و اینکه چگونه افراد با مسائل مختلف دست و پنجه نرم می نمایند اما در کنار نمایش این مسائل افرادی را نشان می دهیم که با وجود مشقت های بسیار برای بهبود شرایط زندگی اطرافیان و در مقیاس بزرگ تر خبرنگارانانشان کوشش می نمایند.

کارگردان همسایه های خوب با اشاره به چالش های تصویربرداری در استان های مختلف ایران اظهار کرد: عوامل سازنده یک مستند در تهران راحت تر به امکانات و وسایل دسترسی دارند اما این شرایط در شهرستان فرق دارد به ویژه اگر استانی مانند سیستان و بلوچستان که فاصله زیادی با تهران دارد، محل تصویربرداری باشد که سازندگان یک اثر مجبورند با امکانات و عوامل آنجا برترین بازدهی را داشته باشند.

بخشی مقدم اضافه کرد: برای رسیدن به بعضی از سوژه ها باید مسافت زیادی را طی می کردیم که جزو سختی ها و همینطور فشردگی کار بود. در حقیقت ما به علت شرایط فراوری مجبور بودیم هر قسمتی را نهایتا 3تا 4روز فیلمبرداری کنیم و این شرایط فراوری را سخت تر می کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه برای دوری کار از شعارزدگی باید در وهله اول شرایط را به صورتی که هست، نشان داد، توضیح داد: اینگونه از کارها زمانی تبدیل به شعار می گردد که تنها کار خوب افراد را به نمایش بگذارد و به مسائل نپردازد. ما در این مجموعه مستند کوشش کردیم ابتدا یک بحران و کاری که سوژه درگیر آن است، معرفی کنیم و بگوییم شرایط سخت وجود دارد و بعد به مخاطب نشان بدهیم که افراد در این مواقع چه می نمایند.

کارگردان همسایه های خوب در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه ما قهرمانان خود را درست انتخاب ننموده ایم، درباره خلق قهرمان در آثار هنری اظهار کرد: ما یکسری قهرمان به مردم نشان داده ایم که در واقع کار عجیبی انجام نمی دادند اما در مرحله تحقیق و پژوهش مجموعه همسایه های خوب سعی نموده ایم قهرمانانی را انتخاب کنیم و بدان بپردازیم که واقعا قهرمان هستند.

این مستندساز اضافه کرد: شاید مخاطب در ابتدا فکر کند که قهرمان واژه بزرگی برای این افراد است اما قهرمان واقعی این روزهای ما این افراد هستند؛ کسانی که با وجود همه سختی ها با کارهای بعضا کوچک حال خود و اطرافیانشان را خوب می نمایند. شاید این افراد و کارهای شان تا قبل از این دیده نمی شد اما چه کاری قهرمانانه تر از اینکه یک فرد در جنوب بلوچستان برای سوادآموزی کوشش می نماید.

مستند همسایه های خوب

وی در انتها در پاسخ به این پرسش که آیا قصه سوژه ها امکان ساخت مستندی بلند را دارند یا نه، گفت: من و مهدی شاه محمدی تهیه نماینده اثر بارها درباره این موضوع با هم صحبت کردیم و اگر شرایط و امکانات لازم مهیا گردد، می توان به این کاراکترها به صورت مستقل پرداخت و آثار بهتر، عمیق تر و چالش برانگیزتری درباره فعالیت و زندگی آنها فراوری کرد. در حقیقت همه سوژه های همسایه های خوب توانایی ساخت یک مستند بلند جداگانه و مجذوب کننده را دارند. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد تا این افراد که تعداد آنها در گوشه گوشه ایران کم نیست، در جامعه تکثیر و نشان داده شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1464

به "قهرمان های مان را درست انتخاب نکرده ایم ، گفت وگو با کارگردان مستند همسایه های خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان های مان را درست انتخاب نکرده ایم ، گفت وگو با کارگردان مستند همسایه های خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید