دلیل ریزش برگ فیکوس آفریقایی (لیراتا)

به گزارش اخبار نجوم، گیاه فیکوس آفریقایی یا لیرتا، محبوب دل خیلی از ایرانی هاست و این روزها خیلی ها این گیاه را در خانه یا محل کار خود نگه داری می نمایند. اگر روش نگهداری فیکوس آفریقایی را به درستی بلد باشید و تمام شرایط مورد احتیاج برای رشدش را فراهم کنید، گیاه به خوبی رشد می نماید و هر چند وقت یکبار برگ جدیدی از کنارش جوانه می زند؛ اما اگر شرایط برای رشد فیکوس مناسب نباشد، مسائل مختلفی برای گیاه به وجود می آید. ما قصد داریم در این مقاله دلیل ریزش برگ فیکوس آفریقایی (لیراتا) را آنالیز کنیم. همراه ما باشید.

دلیل ریزش برگ فیکوس آفریقایی (لیراتا)

آشنایی با انواع فیکوس آفریقایی

این گیاه، همانطور که از اسمش برمی آید، یک گیاه بومی آفریقایی محسوب می گردد که برگ هایی درشت، سبز و محکم دارد. ظاهر این برگ ها منحصر به فرد، و مانند ویولن است. فیکوس آفریقایی در صورتی که در بستر رشدی مناسبی قرار گیرد، به خوبی بلند می گردد و می تواند به بیش از ده متر برسد. این گیاه بر تنه درختان دیگر رشد می نماید و همچون انگل از آنان تغذیه می نماید. این گیاه، نوعی گیاه آپارتمانی هم محسوب می گردد و می توانید آن را در خانه و در گلدان هم بکارید.

اگر دنبال گیاهی می گشت که برگ های پهن و زیبایی داشته باشد و به خانه سبزیِ خاصی ببخشد، گیاه فیکوس آفریقایی گزینه مناسبی است.

نور، آب، دما، و خاک مناسب برای رشد فیکوس آفریقایی یا لیراتا

برای نگهداری فیکوس لاراتا، شرایط خاصی مورد نیاز است اما آن قدر سخت نیست که نتوانید از عهده اش برآیید. کافیست شرایط مناسب آب، خاک و نور لازم برای زندگی این گیاه را فراهم کنید تا به خوبی رشد کند و با دادن برگ های نو هر چند وقت یکبار خوشحالتان کند.

نور مناسب

فیکوس برای رشد خود به نور زیادی نیاز دارد اما این نور باید غیرمستقیم باشد. پس آن را مستقیما زیر آفتاب نگذارید چون در این صورت برگ های زیبایش می سوزند؛ به جای آن، پشت پنجره ای قرار دهید تا نور بخورد.

یک دلیل ریزش برگ فیکوس آفریقایی، همین است که به طور یکنواخت و کامل آفتاب نمی گیرد. اگر می خواهید همه برگ ها نور بخورند، هر چند وقت یکبار گلدان را بچرخانید تا سمت دیگرش هم نور مورد نیازش را جذب کند. بعلاوه، گیاه را هر چند وقت یکبار با یاری یک دستمال مرطوب حمام دهید. برای این کار، دستمال را مرطوب کنید و به آرامی روی برگ ها بکشید تا گرد و خاکشان زدوده گردد.

آب مناسب برای رشد فیکوس آفریقایی

نمی توان برنامه مشخصی برای آب دهی به فیکوس لیراتا تعریف کرد؛ پس بهتر است هر وقت دیدید سطح خاک خشک شده و هیچ رطوبتی ندارد، به آن آب دهید. نباید آب روی سطح خاک شناور بماند بنابراین سوراخ هایی ته گلدان تعبیه کنید تا آب اضافی خارج گردد و بعد هم زیر گلدانی را خالی کنید. برای مطالعه بیشتر به اصول آبیاری گل و گیاه آپارتمانی مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی:معرفی درخت های بدون نیاز به نور

قهوه ای شدن و ریزش برگ فیکوس آفریقایی به دلیل آبیاری نامناسب

این گیاه نسبت به آب خیلی کم یا آب خیلی زیاد واکنش نشان می دهد. اگر مشاهده کردید که برگ های فیکوستان قهوه ای شده و می ریزد، یعنی کمبود آب دارد. اگر حس کردید بوی بدی از گیاه احساس می کنید و روی برگ ها لکه هایی پدید آمده، یعنی گیاه آب زیادی دریافت نموده و دارد می گندد. برای برطرف این مشکل حتما گلدان و خاک فیکوس را عوض کنید. بعلاوه، یک دلیل زرد شدن برگ فیکوس آفریقایی نیز می تواند آبیاری زیاد آن باشد که برگ های گیاه را می پوساند.

شرایط دمایی مناسب

دمای مناسب جهت رشد فیکوس لیراتا، دمای گرم و مرطوب است. بهتر است دما را در بازه 18 الی 24 نگه دارید که مسئله ای برای رشد آن پیش نیاید. برای تامین رطوبت مورد نیاز فیکوس، بهتر است آن را تک و تنها نگذارید؛ حتما گلدان های دیگری را در مجاورتش قرار دهید تا گیاهان به هم رطوبت دهند. اگر در اتاقی که گلدان ها هستند بتوانید یک دستگاه بخور سرد قرار دهید هم خیلی خوب می گردد.

حواستان باشد که فیکوس آفریقایی را در اتاق سرد و تاریکی قرار ندهید چون با این کار برگ هایش خشک می شوند. بعلاوه دلیل کوچک شدن برگ فیکوس می تواند همین مورد باشد که گیاه نور و دمای مورد نیاز را دریافت ننموده است.

خاک مناسب

خاکی که در گلدان فیکوس می ریزید، باید خاکی غنی باشد و هر چند وقت یکبار کود دریافت کند که به خوبی رشد کند و سرحال بماند. اهمیت خاک مناسب را جدی بگیرید چون یک دلیل آویزان ماندن برگهای فیکوس آفریقایی، همین بوده که خاک نامناسبی در گلدانشان استفاده شده است. کود مناسب برای این گیاه نیز، کود سه بیست است.

چگونه دلیل ریزش برگ فیکوس آفریقایی را پیدا کنیم؟

برای پی بردن به این که چه مسئله ای می تواند دلیل ریختن برگ فیکوس آفریقایی شده باشد، باید کل گیاه را معاینه کنید. اگر برگ ها تغییر رنگ داده اند و زرد شده اند، یعنی به گلدان زیاد آب داده اید و ریشه پوسیده. اگر برگ های تازه سبز شده گیاه دارند می ریزند، یعنی خاک تقویت نشده و شما به آن کود نداده اید. اگر برگ های پایینی گیاه دارند می ریزند، اصلا نیاز نیست نگران این مسئله باشید چون آن برگ ها قدیمی هستند و طبیعی است که به مرور زمان بریزند.

بعضی از رایج ترین مسائل فیکوس آفریقایی یا لیراتا

  1. خشک و لوله شدن برگ ها: اگر به موقع به فیکوس لیراتا آب ندهید یا آب به مقدار کافی نباشد، بعلاوه زمانی که گیاه آفت می زند، برگ های خود را لوله می نماید. لوله کردن برگ ها یک حالت تدافعی است و گیاه با لوله کردن برگ هایش، از خود حفاظت می نماید.
  2. کوچک شدن برگ فیکوس: یکی دیگر از دلایل کوچک ماندن برگ ها، کوچک بودن جایشان است. بهتر است گلدان فیکوس را عوض کنید تا گیاه فضای کافی برای رشد و پرورش برگ های خود داشته باشد.
  3. رنگ پریدگی برگ ها: اگر این مشکل برای فیکوس آفریقایی تان پیش آمده، یعنی گیاه را در آفتاب گذاشته اید.
  4. لکه قارچی: گفتیم که فیکوس به فضایی با رطوبت کافی نیاز دارد، اما اگر آن را در محیطی قرار داده اید که زیادی گرم و مرطوب است، گیاه قارچ می زند. بهتر است برگ های فیکوس خود را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن فیکوس

برای این کار، به شیر، آب، یک بطری آب پاش و نمک حمام نیاز دارید.

ابتدا آب و شیر را مخلوط کنید. باید مقدار آب بیشتر باشد. یعنی حدودا 40 درصد ترکیب شیر و باقی اش آب باشد. سپس این محلول را روی برگ های فیکوس اسپری کنید. پارچه ای خشک و تمیز دم دستتان باشد تا بعد از آبپاشی، آن را خشک کنید. شیر حاوی مواد مغذی ای است که باعث از بین رفتن آفات و سالم شدن فیکوس آفریقایی تان می گردد.

هر چند هفته یکبار هم می توانید از نمک حمام بهره ببرید.

مطلب پیشنهادی:گیاهان آپارتمانی گلدار

جمع بندی

تمامی گیاهان، برای این که به خوبی رشد نمایند و برگ های زیبا و شادابی دهند، ضروری است که شرایط مورد نیازشان فراهم گردد. امیدواریم که گیاه فیکوس شما، بتواند به خوبی رشد کند و شما را نگران نکند، اما اگر در زمینه پرورش این گیاه به مسئله ای خورده اید و نیاز به یاری و مشاوره دارید، می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان خبرنگاران به پرسش هایتان پاسخ دهند.

منبع: آچاره
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1439

به "دلیل ریزش برگ فیکوس آفریقایی (لیراتا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل ریزش برگ فیکوس آفریقایی (لیراتا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید