آیا مصرف چای می تواند جای نوشیدن آب را بگیرد؟

به گزارش اخبار نجوم، در پی یک راه چاره ساده برای بهبود سلامتی خود هستید؟ هیچ راه چارهی بهتر از هیدراته نگه داشتن بدن و تأمین مایعات مورد احتیاج آن نیست. بدن انسان از حدود 60 درصد آب تشکیل شده است و به همین علت به آب وابسته است. آب برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن ها و بعلاوه کنترل دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون مهم است. کم آبی بدن عملکرد ورزشی را کاهش می دهد و باعث بروز خستگی و سردرد می گردد.

آیا مصرف چای می تواند جای نوشیدن آب را بگیرد؟

چای سرد یا گرم هزاران سال است که در سراسر دنیا مصرف می گردد. به گفته محققان، مصرف منظم چای برای سلامتی مفید است و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دیابت را کاهش می دهد. با توجه به اینکه در بسیاری از کشورها این سه بیماری به ترتیب به عنوان اولین، دومین و هفتمین علت مرگ شناخته می شوند، افزودن چای به برنامه روزانه می تواند راه چاره ساده ای برای بهبود سلامتی و افزایش طول عمر باشد.

اگرچه بخش زیادی از چای از آب تشکیل شده است، اما در بیشتر انواع آن کافئین وجود دارد. با توجه به اینکه کافئین یک دیورتیک (ادرارآور) ضعیف است و باعث افزایش حجم ادرار می گردد، بسیاری از افراد بر این باورند که چای کافئین دار باعث دهیدراتاسیون (کم آبی بدن) می گردد و نمی توان آن را جزء مواردی که می توانند به تأمین مایعات بدن یاری نمایند، به حساب آورد. اما آیا این باور درست است؟ ما را در این مقاله از خبرنگاران مگ همراهی کنید تا درباره چای و نقش آن در هیدراته نگه داشتن بدن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

میزان احتیاج بدن به مایعات

اگرچه دریافت مایعات کافی یک کار ساده به نظر می رسد، اما تحقیقات نشان می دهد که بدن بسیاری از افراد به طور مزمن دهیدراته (کم آب) است. یکی از مسائل مصرف مایعات کافی در طی روز این است که بیشتر مردم نمی دانند چقدر باید مایعات دریافت نمایند.

به طور کلی، توصیه می گردد که در طی روز زنان حدود 2/7 لیتر و مردان حدود 3/7 لیتر مایعات دریافت نمایند که تقریباً 20 درصد آن به وسیله غذاهایی که در طی روز می خوریم، تأمین می گردد و مابقی آن را باید به شکل مایعات بنوشیم. به عبارت دیگر، هر روز باید زنان 2/2 لیتر یا 9 لیوان 8 اونسی (حدود 236 میلی لیتر) و مردان 3 لیتر یا 13 لیوان 8 اونسی مایعات مصرف نمایند. اما سؤال مهمی که مطرح می گردد این است که چه چیزهایی جزء مایعات به شمار می فرایند.

آب به علت اینکه بدون کالری و کاملاً طبیعی است، همچنان برترین چیزی است که می توانید برای پیشگیری از کم آبی بدن مصرف کنید. آب رایج ترین نوشیدنی مصرفی در دنیا است و چای در رتبه بعدی واقع شده است.

میوه ها مثل هندوانه، پرتقال، گریپ فروت و ملون منبع خوب آب هستند. سبزیجات هم اگرچه به میزان میوه ها پر از آب نیستند، اما می توانند آب و مواد مغذی را در اختیار بدن قرار دهند. کرفس، خیار، گوجه فرنگی و فلفل سبز از جمله سبزیجاتی هستند که می توانید بهره ببرید. ماست، شیر، سوپ و اسموتی از سایر منابع پنهان آب در رژیم غذایی محسوب می شوند. آبمیوه ها و نوشیدنی های ورزشی هم آبرسان هستند که می توانید به وسیله رقیق کردن آن ها با آب میزان قندشان را کاهش دهید.

علائم کم آبی بدن

برای اینکه بفهمید در طول روز مایعات کافی دریافت می کنید یا خیر، باید به رنگ و حجم ادرار خود توجه کنید. اگر هر دو تا چهار ساعت یکبار ادرار می کنید، رنگ ادرار روشن است و حجم قابل توجهی دارد، احتمالاً به خوبی هیدراته شده اید. در صورتی که دچار کم آبی شوید، ممکن است مسائلی مانند خستگی، بدخلقی یا سردرد را تجربه کنید. هنگامی که بدن کم آب می گردد، قلب باید سخت تر کار کند تا خون را به وسیله عروق به اندام های مختلف برساند.

والدین باید مطمئن شوند که بچه ها و نوجوانان در طول روز مایعات کافی دریافت می نمایند. آموزشگاه اطفال آمریکا (AAP) توصیه می نماید که بچه ها قبل از آغاز هر فعالیت ورزشی مایعات فراوان بنوشند و در حین ورزش هم به نوشیدن مایعات ادامه دهند. AAP پیشنهاد می نماید که به ازای هر 20 دقیقه ورزش بچه ها 9 تا 12 ساله حدود 3 تا 8 اونس (88 تا 236 میلی لیتر) مایعات دریافت نمایند. میزان مایعات مصرفی دختران و پسران نوجوان باید به ازای هر ساعت ورزش 34 تا 50 اونس (1005 تا 1478 میلی لیتر) باشد.

ورزشکاران برای جلوگیری از کم آبی بدن باید یک ساعت قبل از ورزش 16 اونس (475 میلی لیتر) و یک ساعت بعد از ورزش 16 اونس دیگر مایعات بنوشند و در حین ورزش هم به ازای هر 15 دقیقه 4 تا 8 اونس (118 تا 236 میلی لیتر) مایعات دریافت نمایند. این مقادیر بسته به شرایط شخص، شاخص گرما و نوع فعالیت می تواند متفاوت باشد.

نقش چای در تأمین آب مورد احتیاج بدن

چای دارای کافئین می تواند یک اثر دیورتیک خفیف داشته باشد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که کافئین تا زمانی که میزان مصرف آن به حداقل 500 میلی گرم در روز نرسد، به عنوان یک ماده دیورتیک عمل نمی نماید. با توجه به اینکه این میزان کافئین معادل حدود 11 تا 18 لیوان چای کافئین دار است، بعید است که شما در طول روز این میزان چای مصرف کنید. درنتیجه، می توانید چای را همچون آب جزء مایعات مصرفی روزانه خود حساب کنید.

ارزش غذایی چای

مهم نیست که از چه نوع چای بهره ببرید. خوشبختانه همه آن ها بسیار کم کالری هستند. به عنوان مثال، در هر لیوان چای سبز، چای سیاه و چای سیاه بدون کافئین فقط 2 کالری انرژی وجود دارد. علاوه بر این، چای حاوی میزان کمی ویتامین، مواد معدنی و بعلاوه آنتی اکسیدان است.

فقط به خاطر داشته باشید که چیزی که به چای خود اضافه می کنید هم مهم است. اگر در کنار چای عسل، قند، شکر یا شیرینی می خورید، مراقب میزان مصرف خود باشید. چون کالری حاصل از آن ها زیاد است و به تدریج باعث افزایش وزن می گردد.

مقایسه چای و قهوه

چای در مقایسه با قهوه کافئین کمتری دارد و به همین علت می تواند تأثیر بیشتری در پیشگیری از کم آبی بدن داشته باشد. قهوه و چای بدون کافئین تقریباً به طور کامل فاقد کافئین هستند و هر دو به یک میزان در هیدراته کردن بدن نقش دارند.

نقش انواع چای در پیشگیری از کم آبی بدن

امروزه انواع مختلف چای وجود دارد که میزان کافئین آ ن ها با هم فرق دارد. هر چقدر کافئین چای بیشتر باشد، تأثیر آن در پیشگیری از کم آبی بدن و آبرسانی به آن کمتر است. از سوی دیگر، ذکر این نکته لازم است که هر چقدر برای دم کشیدن چای مدت زمان بیشتری اختصاص دهید، کافئین بیشتری در لیوان چای شما وجود خواهد داشت. انواع چای و نقش آن ها در آبرسانی بدن به توضیح زیر است:

1. چای سیاه

در یک لیوان 8 اونسی چای سیاه حدود 47 میلی گرم کافئین وجود دارد. درنتیجه، میزان آبرسانی آن از یک لیوان قهوه کافئین دار که 96 میلی گرم کافئین دارد بیشتر و از یک لیوان چای سبز، چای گیاهی یا چای بدون کافئین کمتر است.

2. چای سبز

به طور طبیعی میزان کافئین یک لیوان چای سبز در مقایسه با چای سیاه تقریباً 50 درصد کمتر است. به طوریکه در هر لیوان 8 اونسی آن فقط 28 میلی گرم کافئین یافت می گردد. درنتیجه، آبرسانی آن از چای سیاه کمی بیشتر و از چای گیاهی، چای بدون کافئین یا آب کمی کمتر است.

3. چای سفید

تحقیقات نشان می دهد که چای سفید در هر لیوان 8 اونسی حاوی حدود 32 تا 37 میلی گرم کافئین است. به همین علت، از نظر آبرسانی می توان آن را در جایی بین چای سیاه و چای سبز قرار داد.

4. چای گیاهی

چای های گیاهی با استفاده از برگ های چای درست نمی شوند، بلکه از گل ها، برگ ها، دانه ها یا ریشه های خشک شده سایر گیاهان تهیه می شوند. درنتیجه، به طور طبیعی بدون کافئین هستند و می توان همچون آب از آن ها برای پیشگیری از کم آبی بدن استفاده کرد.

5. چای بدون کافئین

چای های بدون کافئین از برگ های چای تهیه می شوند، اما کافئین آن ها حذف می گردد. محصول حاصل تقریباً به طور کامل بدون کافئین است و در هر لیوان 8 اونسی آن فقط 2 میلی گرم کافئین وجود دارد. بنابراین، چای بدون کافئین هم می تواند همچون آب در نظر گرفته گردد.

فواید نوشیدن چای برای سلامتی

لیست فواید نوشیدن چای طولانی است. به عنوان مثال، چای سبز منبع غنی فلاونوئیدها است و مصرف منظم آن باعث کاهش فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید می گردد. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که نوشیدن چای سبز، به ویژه در ترکیب با قهوه، ممکن است خطر مرگ ناشی از همه علل را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. برای اینکه تعیین گردد که این موضوع در خصوص افراد سالم هم صدق می نماید یا خیر، باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

فشار خون با دو عدد تعیین می گردد که به عدد بزرگتر فشار خون سیستولیک و به عدد کوچکتر فشار خون دیاستولیک می گویند. شواهد علمی حاکی از آن است که نوشیدن چای سیاه به کاهش فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک یاری می نماید و از این طریق در حفظ سلامت قلب نقش دارد. در یک مطالعه مشاهده شد که نوشیدن چای حتی ممکن است در بهبود خلاقیت هم مؤثر باشد.

نکاتی برای لذت بردن از چای و افزایش فواید آن

اگر صبح خود را با یک لیوان چای آغاز می کنید یا روز را با این نوشیدنی محبوب به سرانجام می رسانید، طبیعی است که به این فکر کنید که چگونه می توانید از مصرف آن بیشترین بهره را ببرید. حقیقت این است که چای دم نموده ساده یک نوشیدنی طبیعی سالم و کم کالری است. اما معمولاً آنچه که به آن اضافه می گردد می تواند فوایدش را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر عسل، شکر یا سایر مواد پرکالری را به چای خود اضافه می کنید، زمان آن فرا رسیده است که در این موضوع تنو نظر کنید. با توجه به اینکه این مواد حاوی کالری و قند بالایی هستند و ارزش غذایی کمی دارند، بهتر است از مصرف آن ها صرف نظر کنید یا تا حد امکان محدودشان کنید.

کلام سرانجامی

اگرچه چای کافئین دار به میزان آب قدرت آبرسانی ندارد و در پیشگیری از کم آبی بدن مؤثر نیست، اما هنوز هم یک انتخاب عالی محسوب می گردد. نوشیدن چای به برنامه روزانه شما تنوع می دهد و باعث می گردد که از مصرف آب در طی روز خسته نشوید. شما می توانید بدون اینکه در فواید تغذیه ای چای تغییری ایجاد گردد، به آن لیموترش، دارچین یا جوز هندی اضافه کنید و از طعم نو آن لذت ببرید.

چای علاوه بر هیدراته نگه داشتن بدن، فواید دیگری هم برای سلامتی دارد. مصرف این نوشیدنی از بروز بیماری قلبی، سرطان و دیابت جلوگیری می نماید و فشار خون را کاهش می دهد. به همین علت، بهتر است که آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: everydayhealth, webmd

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1306

به "آیا مصرف چای می تواند جای نوشیدن آب را بگیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف چای می تواند جای نوشیدن آب را بگیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید