عفونت کرم حلقوی؛ از علائم تا پیشگیری

به گزارش اخبار نجوم، از ویژگی های شاخص ابتلا به عفونت کرم حلقوی می توان به بروز راش پوستی قرمز و حلقوی روی پوست اشاره نمود.

عفونت کرم حلقوی؛ از علائم تا پیشگیری

کرم حلقوی برخلاف نام خود ارتباطی با حیواناتی که زیر خاک زندگی می نمایند، ندارد و در واقع یک راش پوستی است. البته، کرم حلقوی از انواع عفونت های پوست سرسخت و واگیردار محسوب می گردد.

به نقل از اکتیوبیت، کرم حلقوی یک عفونت پوستی است که به واسطه قارچ هایی ایجاد می گردد که روی بافت مرده پوست، مو و ناخن ها زندگی می نمایند. این شرایطی شایع است و مدیریت آن می تواند بسیار سخت باشد.

طبقه بندی عفونت کرم حلقوی با توجه به محل شکل گیری آن روی بدن انسان فرق دارد. به اسم مثال، اگر این عفونت روی دست یا پا ظاهر گردد، به اسم کرم حلقوی شناخته می گردد، اما اگر بین انگشتان پا شکل بگیرد به نام عفونت پای ورزشکار شناخته می گردد. اگر عفونت به کشاله ران سرایت کند، خارش جوک نامیده می گردد.

علائم عفونت کرم حلقوی

تشخیص عفونت کرم حلقوی نسبتا ساده است. افراد مبتلا به این شرایط متوجه یک یا چند تکه قرمز، خارش دار یا پوسته پوسته روی پوست خود می شوند. تکه هایی که دچار تاول یا جوش های چرکی می شوند هم شایع هستند.

از ویژگی های شاخص ابتلا به عفونت کرم حلقوی می توان به بروز راش پوستی قرمز و حلقوی روی پوست اشاره نمود. در بعضی موارد، ممکن است چندین حلقه همپوشانی داشته باشند. در موارد دیگر، حلقه یا حلقه ها می توانند طی چند روز رشد و توسعه چشمگیری داشته باشند.

در نهایت، عفونت کرم حلقوی می تواند تقریبا در هر جایی از جمله پوست سر، کشاله ران، ریش، دست ها، پاها و پشت بدن ظاهر گردد.

دلایل عفونت کرم حلقوی

عفونت کرم حلقوی شرایطی شایع است، اگرچه همه موارد یکسان نیستند. در حقیقت، کرم حلقوی می تواند به واسطه تقریبا 40 گونه مختلف قارچ شکل بگیرد.

این قارچ ها می توانند روی پوست و روی سطوحی که به طور منظم با آنها در تماس هستید، زنده بمانند و بسیار واگیردار هستند. تماس با آنها می تواند به سادگی استفاده از لباس، حوله، شانه، یا هر وسیله شخصی دیگر باشد که قبلا فردی مبتلا به قارچ از آن استفاده نموده است. لمس حیوانی مبتلا به عفونت کرم حلقوی و بعلاوه لمس سطحی آلوده به قارچ هم می تواند موجب ابتلا به عفونت شوند.

هیچ کس در برابر عفونت کرم حلقوی مصون نیست و هر فردی می تواند به آن مبتلا گردد، اما این عفونت به طور خاص بین افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شایع است. افزون بر این، افرادی که به طور مکرر از دوش ها یا کمدهای عمومی استفاده می نمایند، افرادی که در ورزش هایی که اندازه تماس در آنها زیاد است، فعالیت می نمایند و افرادی که کفش های تنگ می پوشند یا بیش از حد عرق می نمایند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت قرار دارند.

درمان عفونت کرم حلقوی

شدت عفونت و بعلاوه محل شکل گیری آن عوامل اصلی در تعین روش درمان هستند.

عفونت پای ورزشکار، خارش جوک یا یک عفونت کرم حلقوی که روی سطح دست یا پا ظاهر می گردد می تواند به طور معمول به وسیله استفاده منظم از محصولات ضد قارچ بدون نسخه در قالب کرم، لوسیون، یا پودر بهبود یابد. از جمله داروهای موضعی بدون نسخه می توان به کلوتریمازول، میکونازول، و کتوکونازول اشاره نمود. داروهای موضعی بدون نسخه باید طی دو تا چهار هفته به بهبود عفونت کرم حلقوی منجر شوند، اما اگر عفونت از بین نرفت یا بدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت کرم حلقوی روی پوست سر باید به شیوه ای متفاوت درمان گردد. اگر به این شرایط مبتلا شده باشید، پزشک احتمالا یک داروی خوراکی و یک شامپوی دارویی را برای شما تجویز خواهد نمود. درمان کرم حلقوی پوست سر می تواند یک تا سه ماه طول بکشد.

پیشگیری از عفونت کرم حلقوی

عفونت کرم حلقوی بین ورزشکارانی که در ورزش هایی با اندازه تماس زیاد حاضر هستند، شایع تر است، از این رو جای تعجب نیست که بسیاری از اقدامات پیشگیرانه حول محور پاکیزگی در رختکن گردش می نمایند. دوش گرفتن بلافاصله پس از انتها تمرین یا ورزش یک اقدام محافظتی مهم است. بعلاوه، شما باید از راه رفتن با پای برهنه، به اشتراک گذاشتن تجهیزات، یا استفاده مجدد از لباس های کثیف پرهیز کنید.

افرادی که ورزشکار نیستند می توانند با خشک و تمیز نگه داشتن پوست، پوشیدن کفش های مناسب با جریان هوای کافی، کوتاه کردن ناخن های دست و پا و شستشوی دست ها با آب گرم و صابون پس از بازی با حیوانات خانگی از خود محافظت نمایند.

بعلاوه، باید از به اشتراک گذاشتن لباس ها، حوله ها، ملحفه ها، یا هر وسیله شخصی دیگر با افرادی که ممکن است به عفونت کرم حلقوی مبتلا باشند، پرهیز کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه عفونت کرم حلقوی شامل هیچ کرمی نمی گردد، اما همچنان شرایطی نگران نماینده است. این عفونت بسیار واگیردار است و در صورت عدم درمان می تواند شرایطی بسیار ناخوشایند را ایجاد کند.

اگر با نشانه های عفونت کرم حلقوی روبرو شدید باید بلافاصله برای درمان آنها با گزینه های بدون نسخه اقدام کنید. اگر علائم از بین نرفتند یا بدتر شدند، برای کنترل عفونت به پزشک مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1075

به "عفونت کرم حلقوی؛ از علائم تا پیشگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفونت کرم حلقوی؛ از علائم تا پیشگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید