طرز تهیه و تحلیل ارزش غذایی پیتزای مرغ

به گزارش اخبار نجوم، پیتزا یکی از آن غذاهای پرطرفداری است که بدغذاترین بچه ها هم معمولا آن را دوست دارند؛ غذایی که اصل ایتالیایی اش از ورقه ای نازک خمیر، کمی سبزی و مقداری پنیر تشکیل شده؛ در حالی که بیشتر ما ایرانی ها پیتزاهای پرمایه تر را می پسندیم که متاسفانه ناسالم تر است. نکته دیگر درباره این غذا، سوسیس و کالباس فراوانی است که در تهیه اش به کار می رود؛ در حالی که می توان آن را سالم سازی کرد. این مقاله، با آموزش تهیه پیتزای مرغ، قصدش همین است؛ سالم سازی پیتزا.

طرز تهیه و تحلیل ارزش غذایی پیتزای مرغ

طرز تهیه و تحلیل ارزش غذایی پیتزای مرغ

پیتزا یکی از آن غذاهای پرطرفداری است که بدغذاترین بچه ها هم معمولا آن را دوست دارند؛ غذایی که اصل ایتالیایی اش از ورقه ای نازک خمیر، کمی سبزی و مقداری پنیر تشکیل شده؛ در حالی که بیشتر ما ایرانی ها پیتزاهای پرمایه تر را می پسندیم که متاسفانه ناسالم تر است. نکته دیگر درباره این غذا، سوسیس و کالباس فراوانی است که در تهیه اش به کار می رود؛ در حالی که می توان آن را سالم سازی کرد. این مقاله، با آموزش تهیه پیتزای مرغ، قصدش همین است؛ سالم سازی پیتزا.

خواص آرد گندم سبوس دار

اولین نکته درباره آرد، آن است که همیشه بهتر است نوع تصفیه نشده اش را میل کنید؛ زیرا هر 100 گرم آرد سبوس دار نصف نیاز روزانه به فیبر را تامین خواهد کرد. حتی این سبوس دارای مقادیری ویتامین E است به طوری که با خوردن یک قاشق غذاخوری سبوس گندم تمامی نیاز به این ویتامین تامین خواهد شد. علاوه بر تمامی نکات یاد شده این ماده غذایی البته اگر از نوع سبوس دار باشد، مملو از سلنیوم است همان ماده معدنی که در تقویت سیستم دفاعی بدن نقش پررنگی داشته و مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماری زا افزایش می دهد. یادتان باشد که این ماده معدنی خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد و بنابراین دریافت به مقدار آن خطر ابتلا به سرطان را به حداقل می رساند .

خواص سینه مرغ

پروتئین یکی از درشت مغذی هایی است که هر فردی به ازای وزنش باید به گرم مقداری از این ماده مغذی را دریافت کند؛ به این ترتیب که یک آقای 70 کیلوگرمی روزانه به 70 گرم پروتئین نیازمند است و توصیه می شود آن را با خوردن انواع گوشت ها به خصوص گوشت های سفید که مرغ هم جزیی از آن به تعداد میرود، تامین کند زیرا چربی اشباع کمی داشته و در عین حال مقدار پروتئین اش به مقدار است. توصیه می شود که هر فرد بالغی روزانه 2 تا 3 واحد از گروه گوشت ها در برنامه غذایی اش به چشم بخورد که این مقدار برابر است با 30 گرم گوشت لخم البته از هر نوع یا یک عدد تخم مرغ یا 45 گرم پنیر. پس روزانه 60 تا 90 گرم گوشت باید دریافت کنید تا به این ترتیب مقدار پروتئین دریافتی تان به مقدار باشد.

مواد لازم (برای 2 نفر)

سینه مرغ

250 گرم

400 کیلوکالری

پیاز

1 عدد

10 کیلوکالری

فلفل دلمه ای

1 لیوان

25 کیلوکالری

قارچ

2 لیوان

40 کیلوکالری

گوجه فرنگی رنده شده

1 عدد

10 کیلوکالری

سیر

1 حبه

صفر

زیتون سبز

10 عدد

45 کیلوکالری

خمیر پیتزا

200 گرم

640 کیلوکالری

پنیر پیتزای ورقه ای

6 عدد

300 کیلوکالری

فلفل سیاه و آویشن

مقداردلخواه

صفر

روغن سرخ کردنی

1 قاشق غذاخوری

90 کیلوکالری

خواص قارچ

این ماده غذایی جزو سبزی ها به تعداد میرود و دارای کالری کمی است بنابراین انتخابی مناسب برای کسانی خواهد بود که قصد لاغر شدن دارند. علاوه بر کالری کم، خوردن هر 5 عدد قارچ میانه 50 درصد نیاز روزانه به مس را تامین خواهد کرد بنابراین خوردن این ماده غذایی هم به تقویت قوای سیستم ایمنی کمک می کند زیرا این ماده معدنی یعنی مس خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و در ساختمان آنزیم هایی که در فعالیت های آنتی اکسیدانی دخیل هستند، شرکت کرده و به این ترتیب از تخریب اکسیداتیو سلول ها و آسیب پذیر شدن آنها جلوگیری می کند. علاوه بر اینها در قارچ ترکیب هایی به نام لنتینان وجود دارد که از رشد تومورها جلوگیری کرده و از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند پس عادت به خوردن قارچ، یک عادت ضد سرطان محسوب می شود.

خواص فلفل دلمه ای رنگی

این سبزی ارزشمند منبع عالی ویتامین C است؛ به طوری که خوردن یک عدد فلفل دلمه ای میانه، سه برابر نیاز روزانه به این ویتامین را در یک فرد بالغ تامین می کند. البته اگر این سبزی رنگی ب اشد به خصوص قرمز علاوه بر ویتامین C ، بتاکاروتن هم خواهد داشت بنابراین خاصیت آنتی اکسیدانی آن بیش از پیش خواهد بود. به همین دلیل گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه شدت و زمان بیماری هایی چون سرماخوردگی که در تابستان شیوع پیدا می کند را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. فقط از قلم نیاندازید که هر یک لیوان فلفل دلمه ای خرد شده 25 کیلوکالری انرژی داشته و معادل یک واحد سبزی به تعداد میرود .

با این غذا بخورید

معمولا این غذا را با سس قرمز یا همان کچاپ میل می کنند. توصیه ما این است که ترجیحا خودتان این سس را در خانه تهیه کرده و تا جایی که می توانید، از نمک و فلفل کمتری در تهیه آن استفاده کنید. به نام نوشیدنی هم می توانید از آب میوه های تازه و البته بدون افزودن شکر استفاده کنید.

ماندگی و کهنگی

اگر چند برش از پیتزایتان باقی ماند، آن را در ظرفی دربسته قرار دهید و برای مصرف در وعده های بعدی، آن را در فر یا روی گاز دوباره گرم کنید. افزودن مجدد کمی پنیر پیتزا هم به این برش ها شکلی تازه خواهد داد و البته اضافه کردن پنیر برابر است با افزایش کالری دریافتی؛ پس مراقب باشید.

اگر فرزندتان بد غذاست

پیتزا، انتخابی مناسب برای فرزند شما است؛ به خصوص اگر از تمامی مواد غذایی یاد شده هم استفاده کنید. سس هم یکی از مشوق های بچه ها برای بیشتر خوردن خواهد بود، فقط همان طور که قبلا هم گفتیم خودتان سس را تهیه کنید. در ضمنً، نوشیدنی همراه این غذا بهتر است شربت آبلیموی تازه باشد.

اگر چربی خون دارید

بهتر است مقدار پنیرپیتزای خود را به حداقل ممکن برسانید. کمی سیر تازه را بیشتر کنید و مقدار سبزی های مصرفی تان را هم به بالاترین مقدار ممکن برسانید. در ضمنً خمیر مصرفی را تا جایی که می توانید نازک کرده و نوشیدنی تان هم بهتر است آب کرفس طعم دار شده با آبلیموی تازه و کمی گلپر باشد.

اگر یبوست دارید

خوردن این غذای فیبر دار می تواند به هر چه کم رنگ تر کردن این مشکل شما کمک کند؛ به شرطی که خمیر پیتزای تان هم با آرد سبوس دار تهیه شده باشد. علاوه بر سبزی های یاد شده، زیتون مصرفی در این غذا هم می تواند تا حدودی کارگشا باشد؛ به خصوص اگر نوشیدنی همراه این غذا را آب گوجه فرنگی انتخاب کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1134

به "طرز تهیه و تحلیل ارزش غذایی پیتزای مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه و تحلیل ارزش غذایی پیتزای مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید