طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی در 6 مرحله

به گزارش اخبار نجوم، دلمه برگ مو مجلسی یکی از خوشمزه ترین غذاهای اصالتا ترکیه ای است که در ایران هم هواداران زیادی دارد. در این غذا، مایه دلمه، در برگ مو، پیچیده و پخته می گردد. البته مایه دلمه با مواد و به روش های مختلف درست می گردد اما یکی از آسان ترین روش ها، درست کردن دلمه برگ مو مجلسی است که احتیاج نیست مواد دلمه را بپزید و بپیچید. در این دلمه، مواد دلمه بعد از پیچیده شدن، پخته می شوند. در این مقاله از در ما طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و نکات و فوت و فن خوشمزه شدن دلمه را به شما آموزش می دهیم. فیلم طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی را هم دیدن کنید.

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی در 6 مرحله

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو مجلسی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
گوشت چرخ نموده450 گرم
برنج خام (ایرانی یا نیم دانه)نصف پیمانه برنجی
پیاز1 عدد میانه
سیر3 حبه
تره، گشنیز، جعفری و کرفسبه مقدار مساوی (به مقدار دلخواه)
پودر فلفل قرمزبه مقدار دلخواه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم
ادویه ایرانی (پودر گوجه، فلفل پاپریکا، کمی دارچین)به مقدار لازم
پودر لیموعمانی2 قاشق چای خوری
روغن مایع2 قاشق غذاخوری
برگ مو230 عدد

مدت زمان آماده سازی مواد: 45 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت دلمه برگ مو مجلسی: 2 و نیم ساعت

مقدار کالری دلمه برگ مو در 100 گرم: حدود 134 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه دلمه مجلسی برگ مو بدون رب انار

دلمه برگ مو مجلسی، برترین و کم ریسک ترین انتخاب در مهمانی ها و دورهمی ها و مناسب کسانی که طعم رب انار یا چاشنی های ملس را دوست ندارند. در این روش می توانید برخلاف این چاشنی ها را در کنار دلمه سرو کنید. در ادامه طرز تهیه دلمه ساده خانگی با برگ انگور به روش مجلسی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد دلمه را آماده کنید

ابتدا، برای درست کردن دلمه مجلسی با برگ مو، برگ های انگور را آماده کنید. ساقه های برگ انگور را با چاقوی تیز جدا کنید و مراقب باشید برگ های انگور، آسیب نبینند. برگ های مو را بشویید و بعد از اینکه آب خود را از دست دادند، در یک پاکت فریزری بگذارید. برگ ها را در مایکروفر به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا نرم شوند. در این فاصله به سراغ مواد دیگر بروید (اگر به مایکروفر دسترسی ندارید، می توانید برگ ها را در آب جوش بپزید).

مرحله دوم: مایه دلمه را درست کنید

برای تهیه مایه دلمه مجلسی، یک پیاز را پوست بگیرید و رنده کنید. سیرها را پوست بگیرید و رنده کنید. پیاز و سیر را در یک کاسه بزرگ بریزید. سبزی دلمه شامل جعفری، تره، گشنیز و کرفس را بشویید و آبکش کنید. سپس سبزی هایی که آب خود را از دست دادند، روی تخته آشپزی، به صورت ساطوری و ریز خرد نموده و به پیاز و سیر اضافه کنید. سایر را بلد هستید؟

مرحله سوم: گوشت چرخ نموده و دیگر مواد دلمه را اضافه کنید

برنج را تمیز کنید و 2 بار بشویید. برنج را به صورت خام به کاسه بیفزایید. بعد گوشت چرخ نموده را اضافه کنید. سپس نوبت به اضافه کردن ادویه ها است. ادویه ایرانی، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، پودر فلفل پاپریکا، پودر فلفل قرمز چیلی، پودر لیمو و در آخر، روغن مایع را اضافه نموده و همه مواد را با هم ورز دهید تا کاملا یکدست شوند.

در صورت تمایل می توانید برنج ایرانی یا برنج نیم دانه، گوشت چرخ نموده مخلوط، روغن مایع و انواع ادویه و چاشنی غذا را از فروشگاه های به روش های خرید و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: مایه دلمه را در برگ مو بپیچید

برگ های دلمه که نرم شدند، آنها را از مایکروفر بیرون بیاورید. کف یک قابلمه را چند عدد برگ مو بگذارید و قابلمه را کنار دستتان بگذارید. سپس به مقدار 1 قاشق غذاخوری از مایه دلمه را بردارید و وسط برگ مو قرار دهید. سپس کناره های برگ مو را روی مایه دلمه بگذارید و دلمه را به صورت بقچه ای بپیچید (برای جزییات بیشتر می توانید فیلم طرز تهیه دلمه برگ مو را مشاهده کنید).

مرحله پنجم: دلمه برگ مو را بپزید

دلمه ها را در کنار هم، داخل قابلمه بچینید. چند لایه دلمه را روی هم بگذارید تا موادتان تمام گردد. نحوه چیدن دلمه بقچه ای به این صورت است که بعد از پیچیدن دلمه ها باید آن ها را به صورت فشرده و به پشت داخل قابلمه قرار دهید. ایناز وا رفتن دلمه ها جلوگیری می نماید.

سپس به مقدار ای که روی دلمه ها را بپوشاند، به دلمه ها آب جوش اضافه کنید. یک بشقاب سنگین هم روی دلمه ها بگذارید. قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و درب آن را ببندید. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد، سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. حدود 2 و نیم ساعت دلمه ها را بپزید تا کاملا نرم شوند.

مرحله ششم: دلمه های برگ انگور را سرو کنید

وقتی دلمه ها پختند و آب داخل قابلمه بخار شد، شعله را خاموش کنید. صبر کنید تا دلمه ها کمی خنک شوند. سپس دلمه ها را به آرامی بیرون بیاورید و در ظرف سرو بچینید. نوش جان!

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن دلمه برگ مو مجلسی

برترین برگ مو برای درست کردن دلمه چیست؟

یکی از بزرگ ترین چالش ها در پختن دلمه، انتخاب برگ مو مناسب است. برای برگ مو، باید برگ هایی انتخاب کنید که نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ هستند. برگ ها باید به مقدار کف دستتان باشند. اگر برگ ها کوچک هستند، دو برگ را روی هم قرار دهید و مایه دلمه را در آن بپیچید. اگر بزرگ هستند، مراقب باشید حتما قبل از پیچیدن مایه دلمه، آنها را بپزید تا نرم شوند.

برترین روش نگهداری برگ مو برای مدت طولانی چیست؟

اگر می خواهید در فصل های دیگر هم دلمه برگ مو درست کنید، می توانید برگ مو را در فریزر قرار دهید. برای این کار، برگ های مو را بشویید چوب آنها را جدا کنید. برگ ها را در آب در حال جوشیدن بگذارید، تا وقتی که رنگ آنها تغییر کند. سپس آنها را از آب بکشید و به صورت صاف روی هم بگذارید. دسته های مرتب شده را در پاکت فریزر قرار دهید و درب آنها را کیپ کنید. سپس نایلون را در فریزر برای مدت طولانی نگهداری کنید.

آیا مواد دلمه پخته و بعد پیچیده می گردد؟

ممکن است در بعضی دستورالعمل ها، ابتدا موادی مثل برنج یا گوشت چرخ نموده، پخته و بعد داخل برگ مو پیچیده شوند. اما در روش بالا، احتیاجی به پخت مایه دلمه نیست. چون خود دلمه ها، برای مدت 2/5 ساعت می پزند و در این فاصله مواد داخل دلمه، به خوبی پخته و نرم می شوند

چاشنی و ادویه دلمه برگ مو چیست و کی اضافه کنیم؟

دلمه برگ مو را بسته به اینکه می خواهید ملس یا ساده باشد، چاشنی آن را می توانید تغییر دهید. چاشنی هایی مثل رب انار، شیره انگور، آبلیمو، سرکه، پودر لیمو عمانی و … برای طعم بیشتر دلمه برگ مو استفاده می شوند.

برای ادویه دلمه برگ مو می توانید پودر سیر، پودر پیاز، پودر فلفل پاپریکا، زردچوبه، فلفل سیاه و … بهره ببرید. برای آموزش جزییات روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

بعلاوه سبزی های دلمه به عنوان چاشنی طعم دهنده دلمه ها شناخته می شوند.

چرا دلمه برگ مو باز می گردد؟

علت وا رفتن دلمه برگ مو این است:

1- به خوبی دلمه ها را نپیچیده اید. دلمه ها نباید شل پیچیده شوند.

2- مقدار آب باید به مقدار باشد. اگر آب زیاد باشد، دلمه ها باز می شوند. زمانی که دلمه ها می پزند، هیچ آبی نباید در قابلمه باقی بماند.

روش نرم کردن برگ مو برای تهیه دلمه چیست؟

برای اینکه برگ های انگور نرم شوند ابتدا آنها را در مایکروفر بگذارید یا در یک قابلمه آب در حال جوش، بجوشانید. بعد از نرم شدن و جوشیدن، آنها را در آب سرد قرار دهید تا لطیف تر شوند. پیچیدن دلمه در این صورت، راحت تر هم می گردد.

چرا دلمه برگ مو سفت می گردد؟

علت خشک شدن و سفت شدن دلمه برگ مو ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

1- برگ های مو که استفاده نموده اید، پیر و سفت بوده اند و کیفیت خوبی نداشته اند.

2- گوشت چرخ نموده ای را که استفاده نموده اید، به مقدار کافی چرب نبوده است.

3- مایه دلمه برگ مو را زیاد ورز داده اید و سفت شده است.

4- مقدار آبی که به دلمه اضافه نموده اید، کم بوده است و مواد دلمه به خوبی نپخته است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 13 خرداد 1403 بروزرسانی: 13 خرداد 1403 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1636

به "طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی در 6 مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی در 6 مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید