تقویت ارتباط موثر میان صنایع و دانشگاه تبریز با استفاده از کارگزاران علم و فناوری

به گزارش اخبار نجوم، دانشگاه تبریز در راستای ایجاد ارتباطی موثر میان صنعت و دانشگاه باشرکت پیشگامان علم و فناوری های عصر تدبیر تفاهم نامه همکاری امضاء کرد.

تقویت ارتباط موثر میان صنایع و دانشگاه تبریز با استفاده از کارگزاران علم و فناوری

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، دکتر ابراهیم بابائی مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز با بیان اینکه در دهه های اخیر دانشگاه های نسل سوم به وسیله همکاری دانشگاه و صنعت تأثیر به سزایی در رشد شاخص های تبدیل دانش به ثروت و توسعه مالی در دنیا داشته اند، گفت: بر اساس گزارش بانک دنیای در سال 2020، کشور ایران در شاخص ارتباط صنعت و دانشگاه، در رتبه 117 دنیا قراردارد. بنابراین علی رغم فرایند رو به رشد شاخص های مربوط به فراوری علم و سرمایه های انسانی در ایران، کشورمان نتوانسته از دانش موجود برای بهبود شرایط مالی استفاده نماید. با این وجود بسیاری از کشورهای دنیا با شاخص نیروی انسانی پایین تر، رتبه های تک رقمی در شاخص همکاری دانشگاه با صنعت داشته و نقشی اساسی در توسعه مالی کشورشان دارند.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه دانشگاه های کشور هم در حال تحقق اهداف دانشگاه های نسل سوم دنیا می باشند، در پی پاسخ این سوال می باشند که دانشگاه های نسل سوم تراز اول دنیا برای تحصیل این اهداف و تبدیل دانش موجود در دانشگاه ها به ثروت و توسعه مالی چه تجربه ای را از سر گذرانده است؟ پاسخ به این سوال می تواند راهکارهایی را برای حل چالش ارتباط صنعت و دانشگاه ارائه نماید. بر این اساس اخیراً دانشگاه های تراز اول کشور بر یافتن پاسخ این سوال تمرکز داشته اند.

به گفته وی یکی از تجربیات پیروز دانشگاه های نسل سوم در دنیا که نقش مهمی در تبدیل دانش موجود در دانشگاه ها به ثروت و توسعه مالی داشته اند، استفاده از شرکت های واسط یا کارگزارهای علم و فناوری است. این شرکت های واسط، با حضور در عرصه صنعت به شناسایی تقاضاهای آن ها پرداخته و با توجه به شناختی که از توانمندی نیروی متخصص و شرکت های دانش بنیان دانشگاه ها دارند، تقاضاها برای عقد قرارداد با صنعت را به دانشگاه ها عرضه می نمایند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه های تراز اول کشور در پی بومی سازی تجربیات پیروز دنیا در ارتباط صنعت و دانشگاه بوده و درسال گذشته اتفاقات خوبی در دانشگاه های تهران، امیرکبیر، شریف و کرمانشاه و غیره در راستای عقد تفاهم نامه همکاری با یک شرکت خصوصی به اسم کارگزار علم و فناوری انجام شده و نتایج قابل قبولی هم در بر داشته است، اضافه نمود: به همین دلیل هم دانشگاه تبریز در جهت افزایش عایدی اختصاصی، افزایش جذب طرح های کلان کشور، تسهیل و تسریع فرایند ارائه پروپوزال و عقد قرارداد و بستر سازی در جهت تجاری سازی ایده های نو که همه این اهداف لازمه ارتقاء دانشگاه به تراز بین المللی می باشد، اقدام به عقد تفاهم نامه با یکی از شرکت های پیشرو در این زمینه با نام شرکت پیشگامان علم و فناوریهای عصر تدبیر نمود.

به گفته وی در این راستا امید است این تجربه به توسعه کمی و کیفی فعالیت کارگزاران علمی و حل مسائل اساتید دانشگاه تبریز در جذب طرح های تحقیقاتی و ارتباط هرچه بیشتر آنها با صنعت منجر گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1051

به "تقویت ارتباط موثر میان صنایع و دانشگاه تبریز با استفاده از کارگزاران علم و فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت ارتباط موثر میان صنایع و دانشگاه تبریز با استفاده از کارگزاران علم و فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید