تعیین کمربند سبز شهری زمینه ساز افزایش قیمت زمین شده است

به گزارش اخبار نجوم، تهران (پانا) - کارشناس بخش مسکن با بیان اینکه کمربند سبز مانع توسعه افقی شهرها شده است، می گوید قیمت زمین یکی از مهمترین دلایل بالابودن قیمت مسکن در کشور است و این در حالی است که مطابق برخی از قوانین کشور توسعه افقی شهرها با محدودیت روبرو است و همین امر به گرانی قیمت زمین دامن زده است.

تعیین کمربند سبز شهری زمینه ساز افزایش قیمت زمین شده است

محمد مالکی در گفت وگو با پانا درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، اظهار کرد: موضوع مهم در ساخت انبوه مسکن تامین زمین مورد نیاز است و برای تامین زمین باید از رویکرد کمربند سبز و بستن حریم شهر دست برداشته و این رویکرد را تعدیل کرد.

در کشوری که یک میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد تنها حدود 2 درصد از این مساحت به ساخت و ساز اختصاص یافته است و این محرومیت خودساخته موجب شده است تا قیمت زمین سر به فلک بکشد و حالا در پی راهکاری باشیم تا قیمت مسکن تعدیل شود

وی افزود: در موضوع ساخت و ساز یک رویکرد توسعه عمودی و رویکرد دیگر توسعه افقی شهرها است این رویکرد که دور شهرها بسته و محدود شود و اجازه داده نشود که شهرها به صورت افقی توسعه یابند موجب افزایش قیمت زمین شده و حتی ارگان هایی که زمین در اختیار دارند حاضر نباشند که برای اجرای این طرح زمین در اختیار خود را واگذار کنند.

به جای ایجاد شهرهای نو توسعه بلافصل شهرها جایگزین شود

کارشناس بخش مسکن بیان نمود: اگر اجازه داده شود که حومه شهرها توسعه یابند و به جای ایجاد شهرهای نو توسعه بلافصل شهرها در نظر گرفته شود موضوع تامین زمین حل شده و بهتر می توان برای توسعه بخش مسکن برنامه ریزی کرد.

تجربه سیاست توسعه افقی شهرها در کشورهای آمریکای شمالی

مالکی گفت: در کشورهای آمریکای شمالی از سیاست توسعه افقی شهرها برای رونق ساخت وساز و کاهش قیمت مسکن استفاده شده و نقش مهمی در کاهش قیمت زمین به عنوان عاملی اصلی در قیمت مسکن ایفا کرده است.

عضو جامعه اندیشکده های ایران ادامه داد: قیمت زمین مسئله ای تصنعی و خودساخته است که سیاست های محدودسازی حریم شهرها زمینه آن را فراهم کرده است. در کشوری که یک میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد تنها حدود 2 درصد از این مساحت به ساخت و ساز اختصاص یافته است و این محرومیت خودساخته موجب شده است تا قیمت زمین سر به فلک بکشد و حالا در پی راهکاری باشیم تا قیمت مسکن تعدیل شود.

کارشناس بخش مسکن با بیان اینکه کمربند سبز مانع توسعه افقی شهرها شده است، بیان نمود: طرح ملی کالبدی و قانون حریم شهرها و مقرراتی که شهرداری ها برای حریم شهری در نظر می گیرند از عوامل محدودسازی شهرها و زمینه ساز افزایش قیمت زمین بوده است.

آمادگی بخش پیمانکاری برای همکاری با دولت در ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال

وی ادامه داد: بخش خصوصی به ویژه در حوزه پیمانکاری آمادگی کامل را برای همکاری با دولت در ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اعلام کرده است و اگر مقدمات کار که یکی از آنها تامین زمین مورد نیاز است صورت گیرد مشکل سرمایه گذاری و مشکل پیمانکاری برای اجرای این طرح وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1405

به "تعیین کمربند سبز شهری زمینه ساز افزایش قیمت زمین شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعیین کمربند سبز شهری زمینه ساز افزایش قیمت زمین شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید