بخشنامه های لحظه ای، سنگ بزرگ پیش پای صادرات

به گزارش اخبار نجوم، در مراسمی با حضور استاندار، مازندران، نایب رئیس اتاق ایران و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از 20 صادرکننده نمونه استان مازندران تجلیل شد.

بخشنامه های لحظه ای، سنگ بزرگ پیش پای صادرات

نایب رئیس اتاق ایران در این همایش بخشنامه های لحظه ای دولتی را بزرگ ترین مانع برای رونق کسب وکار داخلی و خارجی و توسعه صادرات غیرنفتی دانست و گفت: بعضی از این بخشنامه ها که شامل افزایش و یا کاهش تعرفه و یا ممنوعیت صادرات است، عهد سپاری صادرنمایندگان به کشورهای هدف را دچار مشکل کرد.

مسعود خوانساری اضافه نمود:: صادرنمایندگان ما برای پیدا کردن کشور هدف صادراتی و تعهد سپاری زحمات زیادی را متحمل می شوند و با بعضی بخشنامه های دولتی لحظه ای این افراد در کسب وکار خارجی با مشکل روبرو می شوند.

او اظهار کرد: دولت برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور باید صدور بخشنامه های لحظه ای و تعرفه گذاری های آنی را به حداقل برساند تا بتوانیم در شرایط تحریمی صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهیم.

نایب رئیس اتاق ایران اضافه نمود: در سال های اخیر به دلیل تحریم یک جانبه آمریکا، فروش نفت کشور و برگشت ارز به داخل با مشکل شدید روبرو شده است؛ صادرات غیرنفتی می تواند تنها راه نجات اقتصاد کشور باشد و با توجه به ظرفیت های داخلی در امر صادرات غیرنفتی این امر قابل اجرا است.

خوانساری راه چاره رونق کسب وکار خارجی و صادرات را کوچک سازی دولت و شرکت های دولتی دانست و گفت: باوجود تأکید دولت برای کوچک سازی، بودجه امسال نشان می دهد که اعتبار این شرکت ها 16 درصد بیشتر شده و این نشان می دهد که دولت در کوچک سازی نه تنها محقق نشده که دولت در حال بزرگ شدن است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لایحه بودجه غیرنفتی کشور برای سال 99 گفت: آنالیز نشان می دهد که همین بودجه غیرنفتی ما نیز 25 تا 27 درصد از درآمد آن از محل فروش نفت پیش بینی شده است و این رویه کشور را دچار مشکل خواهد نمود.

لزوم بازنگری در سیاست های خارجی

نایب رئیس اتاق ایران گفت: دولت برای ایجاد رونق مالی در کسب وکار داخلی و خارجی باید در سیاست های خارجی خود با دنیا تجدیدنظر کند و سبک زندگی نیز در کشور تغییر پیدا کند.

خوانساری اضافه نمود: اگر این تغییر در سیاست های خارجی ما صورت نگیرد، پیش بینی می گردد در سال آینده شرایط ما از لحاظ مالی تغییر محسوسی را نسبت به امسال شاهد نباشد.

او با اشاره به بازار هزار میلیارد دلاری کشورهای همسایه ایران گفت: صادرنمایندگان ما باید احتیاج این بازارها را شناسایی نمایند و اولویت صادرات غیرنفتی خود را به این کشورها قرار دهند تا بتوانیم مسائل ناشی از انتقال ارز را کاهش دهیم.

توسعه صادرات احتیاجمند اراده مشترک

استاندار مازندران نیز در این مراسم گفت: برطرف مسائل پیش روی کشور از جمله صادرات غیرنفتی احتیاج به اراده مشترک و مشارکت همه جانبه دارد و با پاس کاری مسائل صادرات به یکدیگر از سوی بخش خصوصی و دولتی نمی توان این مسائل را برطرف کرد.

احمد حسین زادگان اضافه نمود: دولت به مسائل پیش روی صادرات غیرنفتی و صادرنمایندگان آگاهی کامل دارد و بعضی از تصمیمات نیز در راستای گره گشایی برای برطرف این مسائل اتخاذ می گردد.

او ادامه داد: در دولت تدبیر و امید نسبت به تمام دولت های گذشته شرایط برای گفتگوی دولت و بخش خصوصی فراهم است و در این نشست ها نیز تصمیمات خوبی برای گره گشایی مسائل پیش روی صادرنمایندگان و واحدهای فراوریی و صنعتی گرفته می گردد.

حسین زادگان اظهار کرد: در استان مازندران نیز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برای آنالیز و برطرف مسائل فراورینمایندگان به طور مداوم برگزار می گردد و در این شورا نیز با همکاری دستگاه های اجرایی برای رونق کسب وکار فعالیت های خوبی اجرا شده است.

استاندار مازندران تأکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی موظف اند تا تمام توان خود را برای گره گشایی از مسائل واحدهای فراوریی، صنعتی و صادرنمایندگان به کار گیرند و کسانی که این توانایی را ندارند، باید از سمت خود کناره گیری نمایند.

56 درصد صادرات غیرنفتی کشور به همسایگان است

در ادامه این مراسم، رئیس کل توسعه تجارت خارجی ایران گفت: 56 درصد از صادرات غیرنفتی کشور در امسال به کشورهای همسایه اجرا شده است.

حمید زادبوم اضافه نمود: بر اساس آمار میزان صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه امسال به 27 میلیارد دلار رسیده است.

او افزود: آنالیز میزان صادرات کشور با رویکرد کشورهای همسایه نشان می دهد که ما با توجه به ظرفیت های داخلی می توانیم این فرایند را بیش از گذشته افزایش دهیم و این رویه تا حد زیادی مسائل ناشی از ورود ارز به داخل کشور را کاهش خواهد داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان واردات 15 کشور همسایه ما از دنیا در سال بیش از یک هزار و 160 میلیارد دلار است و میزان صادرات ما به این کشورها در سال حدود 24 میلیارد دلار است که نقش کمرنگی را در این حوزه دارد.

زادبوم اضافه نمود: بیشتر احتیاجهای این کشورها در داخل ایران وجود دارد و ما می توانیم با افزایش سطح کیفی فراوریات داخلی بخش زیادی از احتیاج این کشورها را تأمین کنیم و تحریم شرایط ویژه ای را در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم در صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه تجدیدنظر کنیم.

او با تأیید مسائل ناشی از ورود ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به کشور افزود: ما با توسعه صادرات به کشورهای همسایه و تهاتر کالاها می توانیم تا حد زیادی مسائل ناشی از ورود ارز به کشور را کاهش دهیم.

رئیس کل توسعه تجارت خارجی ایران با انتقاد از صادرات ریالی محصولات به خارج کشور گفت: صادرنمایندگان ما باید بدانند که ما از قبل صادرات غیرنفتی به دنبال ورود ارز به داخل کشور هستیم و هر میزان که ورود ارز به کشور افزایش یابد، شرایط مالی ما بهتر خواهد شد.

زادبوم اضافه نمود: صادرنمایندگان ما باید از صادرات ریالی محصولات فراوری به خارج از کشور پرهیز نمایند و این رویه هیچ سودی را عاید کشور نخواهد نمود.

او حمایت از صادرنمایندگان را برنامه اصلی دولت و وزارت صمت گفت و گفت: در شرایط فعلی این حمایت ها انجام می گردد و ابراز امیدواری کرد تا این رویه حمایتی همچنان ادامه داشته باشد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به بعضی نقدها در خصوص ورود ارز ناشی از صادرات گفت: دولت 50 درصد از ارز ناشی از صادرات غیرنفتی را در اختیار صادرنمایندگان قرار می دهد و آن ها می توانند از محل این ارز هر نوع واردات قانونی را انجام دهند.

زادبوم اضافه نمود: به هرحال برای اداره کشور، ما به بخشی از ارز ناشی از فروش محصولات غیرنفتی احتیاج داریم و صادرنمایندگان نیز با آگاهی از شرایط موجود کشور نسبت به واردات ارز کوشش می نمایند.

افزایش 40 درصدی حجم صادرات کالاها در مازندران

رئیس اتاق ساری رقم صادرات امسال در استان 155 میلیون دلار گفت و گفت: میزان صادرات ازنظر وزنی 40 درصد بیشتر شده است.

عبدالله مهاجر دارابی در این مراسم با تأکید بر رونق فراوری گفت: در سال گذشته صادرات ثبت شده در استان 375 دلار بود درحالی که رقم بالاتری کالای استان از دیگر استان ها صادر شده است.

او اضافه نمود: در هشت ماه سال گذشته 250 تا 270 میلیون دلار صادرات در استان انجام شد که این رقم در امسال به 155 میلیون دلار کاهش یافته است.

مهاجر دارابی درباره تفاوت و کاهش میزان صادرات یادآور شد: در امسال تعرفه های تجاری در کشورها افزایش یافته است و این تعرفه های بالا و پرداختن حقوق گمرکی از جمله عوامل کاهش میزان صادرات بوده است.

رئیس اتاق ساری توضیح داد: همچنین از سوی دیگر قیمت کالاها را متعادل تر کردیم تا بتوانیم تعرفه های بالای گمرکی را پوشش دهیم و امسال میزان تناژ کالاهای صادرشده 40 درصد بیش از سال قبل است.

مهاجر دارابی یادآور شد: صادرات در کالاهای مهم ازنظر وزنی یک تا 1.5 درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است و نیمی از کالاهای صادراتی استان روانه عراق و افغانستان می گردد.

او ادامه داد: تعرفه های بالای گمرکی حضور ما را برای صادرات کمرنگ نموده است اما به نسبت به سال گذشته ازنظر وزنی 40 درصد میزان صادرات بیشتر بوده، همچنین میزان صادرات ازنظر ارزشی نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.

رئیس اتاق ساری با اشاره به اینکه چشم انداز صادرات سه میلیارد دلاری در استان ترسیم شده است گفت: بسته چشم انداز صادراتی استان تهیه شده است و باید تا سال 1400 این بسته محقق گردد.

مهاجر یادآور شد: اگر پیشنهاد های ارائه شده در بسته صادراتی محقق گردد دستیابی به هدف صادرات سه میلیاردی ممکن است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 23

به "بخشنامه های لحظه ای، سنگ بزرگ پیش پای صادرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه های لحظه ای، سنگ بزرگ پیش پای صادرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید