ایجاد 6 میلیون شغل در صورت افزایش چهار درصدی سهم ایران از بازار منطقه

به گزارش اخبار نجوم، خبرنگاران/مرکزی مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در صورت افزایش چهار درصدی سهم ایران از بازار منطقه، شش میلیون شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

ایجاد 6 میلیون شغل در صورت افزایش چهار درصدی سهم ایران از بازار منطقه

محمدرضا حاجی پور، امروز پنجشنبه در نشست خبری سمینار تخصصی تحقیق و توسعه صنعتی که در دانشگاه اراک برگزار گردید، اضافه نمود: کوشش داریم با تکنولوژی و دانش روز مسائل بنگاه های فراوریی را رفع کنیم.

وی اضافه نمود: برای تحقق شعار رونق فراوری، 32 برنامه را در هفت محور تبیین نموده ایم. اهم کوشش ما در جهت راه اندازی واحد های فراوریی غیرفعال، برقراری رابطه تجاری با 15 کشور منطقه و زدودن قوانین مزاحم فراوری است. متاسفانه قوانین ما متناسب با شرایط حقیقی جامعه و بازار به روز نشده اند.

حاجی پور ادامه داد: در هشت ماهه ابتدایی امسال، مجوز احداث 480 واحد فراوریی با سرمایه گذاری 75 هزار میلیارد تومان در استان مرکزی صادر شده است که نسبت به سال گذشته 64 درصد رشد ریالی و 3 درصد رشد تعدادی داشته است. استان مرکزی همچنین در جذب سرمایه گذاران خارجی نیز خوب عمل نموده و هم اکنون سرمایه گذاران هندی و ایتالیایی و ترک در ساوه مشغول به کار هستند.

حاجی پور با بیان اینکه صادرات استان مرکزی در سال 97 یک میلیارد دلار بوده است، گفت: جمعیت 15 کشور منطقه بالغ بر 600 میلیون نفر است که بازاری دو هزار میلیارد دلاری در اختیار ما می گذارند؛ ولی متاسفانه سهم ما از این بازار تنها 37 میلیارد دلار است. حتی اگر سه یا چهار درصد سهم خود را در این بازار افزایش دهیم، قادر به ایجاد شش میلیون شغل در کشور خواهیم بود.

وی اضافه نمود: طبیعتا کاهش ارزش پول ملی یک کشور، باید به افزایش صادرات آن کشور بینجامد، کاری که چین سال هاست انجام می دهد. صادرات ایران نیز رشد خوبی داشته ولی به دلیل در اولویت بودن تأمین احتیاجهای داخلی، اجازه صادرات لجام گسیخته کالاها را ندادیم تا مبادا کشور دچار بحران کمبود اقلام گردد. به علاوه سیاست بانک مرکزی در قیمت گذاری واقعی کالاها نیز باعث شد تا رقم ریالی صادرات نسبت به سال های گذشته کمتر گردد.

حاجی پور بیان نمود: ما با سرمایه گذاران کار می کنیم نه سرمایه داران. در شرایط بد کشور در هر قشری افرادی بوده اند که سرمایه خود را از کشور خارج و خرید ملک در ترکیه را به ایجاد کارگاه در ایران ترجیح داده باشند. مسلما پول عنصر فرّاری است ولی بسیاری از افراد وطن پرست و دارای تعصب نسبت به کشور نیز هستند که اقدام به سرمایه گذاری و ایجاد بنگاه فراوریی در داخل کشور، حتی در شرایط تحریم نموده اند. در ضمن تحریم برای کسانی که پول شان را از کشور خارج نموده اند نیز مسائل عمده ای به وجود آورده است.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی گفت: استان مرکزی رتبه اول کشور در تنوع فراوری را دارد و تمامی 24 قلم کالای ضروری مورد احتیاج کشور در استان فراوری می گردد.

وی اضافه نمود: شرایط 58 واحد فراوریی غیرفعال را پیگیری کردیم و پیروز شدیم تعدادی را به فراوری بازگردانیم؛ از جمله شرکت های آونگان، کمباین سازی و آلومینیوم پارس.

حاجی پور ادامه داد: امروز سمینار ویژه تربیت مدیران تحقیق و توسعه صنعتی در دانشگاه اراک شروع به کار کرد. پیش از این 110 مدیر تحقیق و توسعه تربیت نموده بودیم و در این دوره نیز 110 مدیر دیگر تربیت خواهند شد. سال 94 تنها 28 بنگاه فراوریی استان دارای واحد تحقیق و توسعه بودند ولی این عدد اکنون 180 واحد است و کوشش داریم تا انتها سال به 400 واحد برسد. شرکت های دارای واحد تحقیق و توسعه از معافیت های مالیاتی بهره مند خواهند شد و شرکت هایی که با دانشگاه ها قرارداد ببندند نیز مشمول 10 درصد تخفیف مالیاتی می شوند.

ذوالفقاری، مدیر صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی نیز گفت: تحقیق و توسعه حلقه مفقوده صنعت کشور است. با برگزاری چنین سمینارهایی امید داریم این مشکل حل بگردد. به همین دلیل ایجاد کلینیک های صنعت را نیز با همکاری کره جنوبی در استان شروع نموده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 4

به "ایجاد 6 میلیون شغل در صورت افزایش چهار درصدی سهم ایران از بازار منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد 6 میلیون شغل در صورت افزایش چهار درصدی سهم ایران از بازار منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید