استقبال کم رنگ از همه پرسی قانون اساسی در الجزایر

به گزارش اخبار نجوم، همه پرسی برگزار شده در الجزایر در مورد طرح تصحیح قانون اساسی با استقبال کم رنگ افراد حائز شرایط شرکت در آن همراه شد.

استقبال کم رنگ از همه پرسی قانون اساسی در الجزایر

به گزارش روز دوشنبه تارنمای پایگاه خبری الخلیج الجدید ، محمد شرفی رئیس کمیته ملی مستقل انتخابات در همین رابطه گفت که 23.7% و به عبارت دیگر 5 میلیون و 586 هزار و 259 نفر در این رای گیری شرکت کردند.

بر اساس این گزارش، 24 میلیون و 475 هزار و 310 شهروند الجزایری حائز شرایط شرکت در این نظرسنجی عمومی بودند که در این میان 23 میلیون و 568 هزار و 12 تن مقیم الجزایر و 907 هزار و 298 شهروند الجزایری مقیم خارج از کشور هستند.

الجزایری ها دیروز یکشنبه در همه پرسی قانون اساسی جدید پیشنهاد شده از سوی عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر شرکت کردند. تصحیح انجام شده در قانون اساسی زیربنای نظام جمهوری جدید در این کشور به شمار می رود در حالی که جریان های سیاسی مخالف با این امر مخالفت کردند با این ادعا که اقدام یاد شده مورد تایید همگان نیست و ماهیت کشور را در معرض تهدید قرار می دهد.

تبون و ارتش الجزایر بر سر موافقت با موارد تصحیح یافته در قانون اساسی اصرار و پافشاری دارند اما بسیاری در جنبش مردمی با این نظرسنجی عمومی مخالفت کردند و از آن به عنوان یک اقدام نمایشی نام بردند.

این همه پرسی در شرایط استثنایی تحمیل شده توسط همه گیری کرونا و سالروز شروع انقلاب آزادیبخش الجزایر علیه استعمار فرانسه طی سال های 1830 تا 1962 میلادی و حضور تبون در آلمان ظرف چند روز گذشته به منظور انجام معاینات عمیق پزشکی برگزار گردید .

یکی از برجسته ترین مفاد پیش نویس اصلاح قانون اساسی ممنوعیت کاندیداتوری برای تصدی پست ریاست جمهوری برای بیش از دو دوره (هر یک به مدت 5 سال) به طور پیوسته و یا جداگانه است.

بر اساس اصلاحات انجام شده نخست وزیر از سوی جریان اکثریت در مجلس مشخص می گردد و ارتش می تواند در ماموریت های خارج از مرزها مشارکت نماید به شرط آنکه دو سوم نمایندگان مجلس با این امر موافقت نمایند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی نوشت که افراد معترض مراکز رای گیری در بعضی از حوزه های انتخابیه را بستند و یا صندوق های رای گیری در بعضی از نقاط را به آتش کشاندند.

حسان ربیع 30 ساله در الجزیره پایتخت الجزایر در گفت وگو با رویترز گفت: رای گیری یک اقدام کاملا بی معناست زیرا قانون اساسی در الجزایر هیچ چیزی را تغییر نمی دهد.

تبون رئیس جمهوری در پاسخ به خواسته های اعتراض نمایندگان که عبدالعزیز بوتفلیقه را پس از 20 سال حاکمیت وادار به کناره گیری کردند، پیشنهاد اصلاح قانون اساسی را بیان نمود.

تظاهرنمایندگان الجزایر در جنبش مردمی خود خواهان کنار گذاشتن حکمرانان از قدرت و خروج ارتش از قلمرو مسائل سیاسی و انتها یافتن فساد در این کشور شده اند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 615

به "استقبال کم رنگ از همه پرسی قانون اساسی در الجزایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال کم رنگ از همه پرسی قانون اساسی در الجزایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید