68 لایحه ؛ میراث مجلس دهم برای یازدهمی ها ، آیا طرح های خوب مجلس قبل اعلام وصول می گردد؟

به گزارش اخبار نجوم، متاسفانه بعضی طرح ها و لوایح مفید مجلس دهم با بی توجهی اعضا به قانون تبدیل نشد که این امر برای مجلس جدید و نمایندگان حاضر در آن وجود دارد که در بدو ورود به قوه مقننه به بعضی از این طرح ها گوشه چشمی داشته و برای تصویب آن ها کوشش نمایند.

68 لایحه ؛ میراث مجلس دهم برای یازدهمی ها ، آیا طرح های خوب مجلس قبل اعلام وصول می گردد؟

گروه سیاسی خبرنگاران- محمدمهدی احمدی؛ مجلس یازدهم در خرداد امسال به طور رسمی کار خود را شروع کرد. در بدو تشکیل هر مجلسی نمایندگان حاضر در این قوه پیگیر ارائه طرح های خود به مجلس هستند تا بتوانند آن چیزی که مد نظر دارند را به قانون تبدیل نمایند اما آن چیزی که در اوایل هر مجلس باید مهم باشد آنالیز طرح ها و لوایح مجالس گذشته است، زیرا در آن دوره ها طرح های خوب ومفیدی وجود داشت که به دلیل کم بودن زمان یا بی توجهی اعضای کمیسیون مربوطه و یا حتی هیئت رئیسه آن مجلس به ورطه رسیدگی و مصوب شدن نرسیده بود.

در مجلس دهم طرح ها و لوایح مفیدی وجود داشت که متاسفانه این طرح ها و لوایح با بی توجهی اعضای آن مجلس به قانون تبدیل نشد که این امر برای مجلس جدید و نمایندگان حاضر در آن وجود دارد که در بدو ورود به قوه مقننه به بعضی از این طرح ها گوشه چشمی نشان داده و برای آنالیز و مصوب شدن آن ها کوشش نمایند.

طرح های بلاتکلیف مجلس دهم

بعضی از طرح های اقتصادی بلاتکلیف در کمیسیون کشاورزی مجلس عبارتند از طرح احداث سرپناه، حمایت از آسیب دیدگان سیل و سوانح طبیعی و پیشگیری از مخاطرات طبیعی، اصلاح قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران، تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی و تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی است.

همچنین بعضی از طرح های بلاتکلیف در کمیسیون اقتصادی هم عبارتند از طرح حذف دلار از معاملات بین المللی، اقتصادیات بر عایدی املاک، طرح اخذ اقتصادیات در واگذاری سکه بهار آزادی از اشخاص حقیقی و حقوقی و طرح اصلاح ماده (31) قانون مقررات صادرات و واردات است و در حوزه انرژی هم دو طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران و طرح الحاق جزء ز ماده 6 طرح اصلاح قانون سیاست های کلی اصل 44 همچنان بلاتکلیف مانده اند.

لوایح بلاتکلیف مجلس دهم

فارغ از طرح های باقی مانده در مجلس دهم (68) لایحه معوق و (3) لایحه اعلام وصول نشده مجلس دهم موجود است که نمایندگان آن دوره مجلس این لوایح ارسال شده از سوی دولت را در طول این چهارسال در دستورکار قرار نداده بودند. از این رو هیئت وزیران در جلسه روز چهارشنبه چهارم تیر 99 به ریاست حسن روحانی رییس جمهور، فهرست طرح ها و لوایح معوق دوره دهم مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساند تا در دستور کار مجلس یازدهم قرار گیرد.

3 لایحه ای که هنوز فوریت آن ها تعیین و اعلام وصول نشده است عبارت اند از:

1- لایحه الحاق یک تبصره به ماده (13) قانون صدور چک-مصوب 1355- و اصلاحات بعدی آن

2- لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارایه خدمات عمومی

3- لایحه مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری- اقتصادی

مهمترین لوایح از 68 لایحه دولت که مجلس یازدهم باید به آن ها بپردازد عبارتند از:

1 -لایحه جامع انتخابات

2- لایحه شفافیت

3- لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید وسایل حفاظتی جزیره خارک

4 - لایحه اصلاح قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

5 - لایحه حمایت از مالکیت صنعتی

6 - لایحه اصلاح قانون امور گمرکی

7 - لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در شرکت بین المللی نقدینگی اسلامی

8 - لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351

9- لایحه اصلاح موادی از قانون تجارت درخصوص ورشکستگی

10 - لایحه ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح مواد (34) تا (38) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی تغییر عنوان: لایحه ساماندهی سهام عدالت

11 - لایحه اقتصادیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی

12 - لایحه مشارکت عمومی- خصوصی

13 - لایحه اصلاح قانون اصلاح مواد (63) و (64) قانون محاسبات عمومی کشور

14 - لایحه اصلاح موادی از قانون اقتصادیات های مستقیم

15 - لایحه الحاق یک تبصره به ماده (6) قانون مبارزه با پولشویی

16 - لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت های ساحلی خزر

17 - لایحه اصلاح بند ت ماده (80) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

18 - لایحه اصلاح ماده (14) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

19 - لایحه اصلاح لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت -مصوب 1347- به منظور حمایت از سهامداران خرد

20 - لایحه اصلاح تبصره (1) بند (ب) ماده (52) قانون الحاق بعضی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات اقتصادی دولت (2)

21 - لایحه اصلاح قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیل کارخانه های کشور.

اما در بین لوایح ارسالی دولت، مهمترین لایحه که مجلس دهم به آن روی خوش نشان نداد لایحه جامع انتخابات است که نمایندگان مجلس یازدهم باید این لایحه را باتوجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر ها این لایحه را در دستورکار قرار بدهند تا برگزاری انتخابات برای نهاد های مرتبط با این اتفاق سهل تر گردد.

آیا فقط مجلس تنها به طرح ها و لوایح قبلی باید بسنده کند؟

سوالی که مطرح می گردد این است که آیا مجلس فقط به طرح ها و لوایح قبلی باید رسیدگی کند؟ و امکان طرح جدیدی را ندارد؟ در همین رابطه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس می گوید: اولویت مجلس یازدهم رسیدگی به طرح ها و لوایحی است که از قبل آمده اما نمی توان توقع داشت که مجلس جدید طرح یا لایحه جدیدی را آنالیز نکند، چرا که بنا بر شرایط و مقتضیات زمان باید برای کشور قانون نوشت.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی ضروری است در قالب طرح ها و لوایح مشکلاتی از کشور را حل کنیم، توضیح داد: این موضوع که نباید طرح و لایحه جدیدی در مجلس آینده باشد، اشتباه است. چرا که باید طبق شرایط جدید، طرح جدید هم ارائه داد و این حقی است که برای مجلس یازدهم وجود دارد.

در این صورت نمایندگان مجلس آزاد هستند که هر طرح و لایحه ای که برای آن ها و مقتضیات جامعه مهم هستند را با جمع آوری امضا در صحن علنی اعلام وصول نمایند تا در کمیسیون مربوط آنالیز گردد حال می خواهد این طرح از مجلس گذشته باشد حال برای خود نماینده اما آن چیزی که مهم است این است که نباید نمایندگان مجلس جاده را دوباره بسازند بلکه می توانند از همان جاده قدیمی استفاده نمایند و اگر آن جاده مسئله ای داشت با تدبیر و تجربه خود درست نموده و آن را ادامه دهند.

انتظار فعالان اقتصادی و مردم بر این است تا نمایندگان مجلس یازدهم با دقت نظر بیشتری از ارائه طرح های غیر ضرور و دارای منافع شخصی خودداری نمایند تا در آینده ای نزدیک شاهد اتلاف وقت بهارستانی ها و ضرر و زیان کشور نباشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 457

به "68 لایحه ؛ میراث مجلس دهم برای یازدهمی ها ، آیا طرح های خوب مجلس قبل اعلام وصول می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "68 لایحه ؛ میراث مجلس دهم برای یازدهمی ها ، آیا طرح های خوب مجلس قبل اعلام وصول می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید