5 رژیم غذایی که ممکن است باعث کم آبی بدن شوند

به گزارش اخبار نجوم، بعضی از برنامه های غذایی رایج، مانند رژیم کتوژنیک و رژیم متناوب، ممکن است به طور غیر مستقیم خطر کم آبی بدن را افزایش دهد. در اینجا اگر می خواهید یکی از این رژیم ها را امتحان کنید باید بدانید چگونه هیدراته بمانید.

5 رژیم غذایی که ممکن است باعث کم آبی بدن شوند

هنگام انتخاب یک رژیم غذایی نو، باید در نظر بگیرید که چقدر می تواند در رسیدن به اهداف سلامتی شما موثر باشد و باید خطرات احتمالی سلامتی آن را آنالیز می کنید.

در اینجا یکی از عواملی آمده است که باید مورد توجه قرار گیرد: بعضی رژیم ها، مانند روزه داری متناوب و رژیم کتوژنیک، بیشتر از دیگر رژیم ها باعث کم آبی بدن می شوند. با توجه به اینکه ما برای زنده ماندن به آب احتیاج داریم، متخصصان بهداشت پیشنهاد می نمایند وقتی معایب و مزایای هر رژیم غذایی را بسنجید، باید آن را در معادله قرار دهید.

آب به همه سلول ها، بافت ها و اندام ها یاری می نماید تا زنده بمانند، بنابراین شما نباید در هیدراتاسیون صرفه جویی کنید. آموزشگاه های ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده توصیه می نماید که اگر مرد هستید روزانه 15 فنجان مایعات و اگر زن هستید روزانه 11 فنجان مایعات دریافت کنید. (گفته می گردد، حدود 20 درصد از این توصیه باید از غذاهای غنی از آب مانند میوه ها و سبزیجات باشد؛ 13 فنجان مایعات برای مردان و 9 فنجان برای زنان در روز معمولاً برای افرادی که رژیم متعادل دارند کافی است).

کری گانس، متخصص تغذیه مستقر در شهر نیویورک می گوید: هر رژیم غذایی محدود نماینده ممکن است باعث کم آبی بدن گردد. بیشتر مردم برای آغاز به اندازه کافی آب نمی نوشند، بنابراین ما در پی راه های دیگری هستیم تا آنها بتوانند آب دریافت نمایند - به اسم مثال، به وسیله میوه ها. وقتی رژیم هایی، میوه ها یا سایر گروه های غذایی کامل را حذف می نمایند، خطر کم آبی بدن افزایش می یابد.

گانس می گوید بیشتر رژیم ها به صراحت آب را منع نمی نمایند و در حالت ایده آل، هیچ رژیم غذایی نباید باعث کم آبی گردد. اما بعضی از شما احتیاج به توجه ویژه به اندازه نوشیدن خود در طول روز دارید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی هیدراته هستید. شما بعلاوه باید یاد بگیرید که چگونه علائم و نشانه های کم آبی بدن را تشخیص دهید. این موارد عبارتند از:

  • احساس تشنگی
  • خشکی دهان
  • ادرار کمتر از حد معمول
  • عرق کردن کمتر از حد معمول
  • خشکی پوست
  • سرگیجه
  • خستگی
  • ادرار تیره رنگ

رژیم هایی که باعث کم آبی بدن می شوند:

در اینجا پنج رژیم غذایی وجود دارد که می تواند منجر به کم آبی بدن گردد.

1. رژیم های غذایی با پروتئین بالا

رژیم های سرشار از پروتئین، مانند رژیم دوکان و رژیم غذایی پالئو، به طور فزاینده ای به روش های کاهش وزن تبدیل شده اند. در حالی که دستورالعمل های رژیم غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده برای آمریکایی ها توصیه می نماید که 10 تا 35 درصد از کالری روزانه از پروتئین تأمین می گردد، این برنامه ها بیشتر از این را می طلبد.

کارشناسان معتقدند که نکته منفی این است که رژیم های غذایی با پروتئین بالا می تواند منجر به کم آبی بدن گردد.

نیتروژن در آمینو اسیدهای حاوی پروتئین یافت می گردد. وقتی اندازه زیادی پروتئین مصرف می کنید، بدن شما نیتروژن اضافی را با مایعات و آب پاک می نماید.

لیزا یانگ استاد تغذیه یاریی در دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک می گوید: در این مورد، علائم احتمالی کم آبی می تواند نامحسوس باشد. اینطور نیست که همواره شما چیزی شور بخورید و احساس تشنگی کنید، یا غذای چینی بخورید و خیلی تشنه باشید. شما متوجه آن نیستید.

یک مطالعه کوچک سطوح هیدراتاسیون پنج ورزشکار استقامتی را با مصرف پروتئین کم، میانه و زیاد مقایسه کرد. محققان دریافتند با افزایش اندازه پروتئین مصرفی، اندازه هیدراتاسیون به تدریج کاهش می یابد. آنها گفتند که نکته مهم این است که اگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا استفاده می کنید، مهم است که بیشتر آب بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید.

2. رژیم کتوژنیک

ممکن است به رژیم غذایی محبوب چربی زیاد و کم کربوهیدرات علاقه داشته باشید زیرا شنیده اید که می تواند منجر به کاهش سریع وزن به وسیله حالت متابولیک به نام کتوز گردد. کتوز بدن شما را در غیاب کربوهیدرات کافی به سوزاندن چربی سوق می دهد.

یانگ می گوید: وقتی مصرف کربوهیدرات ها را کاهش می دهید، در نهایت آب آزاد می کنید. بدن برای تجزیه کربوهیدرات ها وارد ذخیره گلیکوژن خود می گردد، بنابراین شما در نتیجه رژیم غذایی مانند آن آب بیشتری از دست می دهید. در واقع، این کاهش وزن اغلب به این علت است که کتو برای کاهش سریع وزن حداقل به طور موقت مفید است.

صرف نظر از اینکه شما تازه کتو را آغاز نموده اید یا مدتی در این رژیم بوده اید، هر روز برای حفظ آب بدن قدم بردارید. این شامل نوشیدن هنگام بیدار شدن و قبل از غذا می گردد و آنالیز اندازه آب بدن با یک برنامه تلفن هوشمند را در نظر بگیرید. او می گوید گزینه های زیادی وجود دارد: جوان ها AQUALERT و Daily Water Tracker Reminder را دوست دارند، هر دو یادآوری و اعلان ارسال می نمایند و فراموش کردن نوشیدنی را تقریباً غیرممکن می نماید.

3. روزه داری متناوب

روزه داری متناوب یک رویکرد غذایی است که در آن می توانید بین روزه و خوردن در طول روز یا از یک روز به روز دیگر متناوب عمل کنید. روش های مختلفی برای پیروی از آن وجود دارد: بعضی افراد روش 2:5 را انتخاب می نمایند که به شما امکان می دهد پنج روز در هفته به طور معمول غذا بخورید و سپس کالری خود را در دو روز دیگر محدود کنید. دیگران برنامه 8:16 را ترجیح می دهند، به این معنی که 16 ساعت از روز ناشتا هستند. با این حال، رویکرد شما هرچه باشد، به زمان های از پیش مشخص شده غذا برای همه وعده ها و میان وعده ها پایبند خواهید بود.

اگر ناشتای متناوب هستید، حتی در خارج از زمان غذا خوردن شما مجاز به نوشیدن آب هستید اما گانس می گوید مشکل این است که بعضی افراد فراموش می نمایند. او خاطرنشان می نماید: شما در حال غذا خوردن کمتر هستید و زمان غذا یک فرصت طبیعی برای خوردن یک لیوان آب است.

به همین علت، اگر روزه هستید، توجه بیشتری به اندازه نوشیدن خود نشان دهید و نگه داشتن یک بطری آب همراه خود یا اضافه کردن میوه ها و سبزیجات آبرسان به اسم بخشی از وعده های غذایی خود در زمان های اختصاصی غذا را در اولویت قرار دهید.

4. تاثیر روزه در کم آبی بدن

روزه داری خشک نسخه ای از روزه داری متناوب است که از پیروان می خواهد هم غذا و هم نوشیدنی را محدود نمایند. در طول روزه داری، نمی توانید هیچ نوع مایعی بخورید: آب، آب قلم، چای، قهوه و سایر نوشیدنی ها ممنوع است.

بعضی از مردم به دلایل مذهبی روزه خشک می گیرند به اسم مثال، مسلمانان هر سال از صبح تا غروب در ماه رمضان روزه می گیرند. دیگر هواداران روزه داری خشک معتقدند که این رژیم باعث کاهش وزن یا کند شدن فرایند پیری می گردد. این رژیم به اسم یک رژیم غذایی سخت ظاهر شده است تا حدی به علت تحقیقات بر اساس مسلمانان که از طلوع تا غروب خورشید هر روز در ماه رمضان از خوردن و نوشیدن خودداری می نمایند. یک مطالعه منتشر شده در Nutrients نشان داد که بعد از ماه رمضان، وزن بدن و شاخص توده بدنی شرکت نمایندگان کاهش یافت.

اما کارشناسان هشدار می دهند این برنامه غذایی می تواند در صورت استفاده طولانی مدت خطرناک باشد. شانون هنری، متخصص تغذیه در سان فرانسیسکو، خاطرنشان می نماید که می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت ها و فشار خون پایین گردد که می تواند کشنده باشد و باعث مسائل ادرار و کلیه گردد. بر اساس داده های بنیاد ملی کلیه، این مسائل ممکن است شامل سنگ کلیه و عفونت های دستگاه ادراری باشد. حداقل، به احتمال زیاد هنگام پیروی از این نوع برنامه، دچار کم آبی می شوید.

یانگ می گوید: من هوادار روزه داری خشک نیستم و می افزاید: این انتخاب مناسب بسیاری از افرادی نیست که در پی رژیم هستند.

5. رژیم اتکینز

گانس می گوید رژیم اتکینز، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات (هرچند که به اندازه کتو کاهش کربوهیدرات ندارد)، می تواند پیروان خود را در معرض کم آبی قرار دهد.

یک علت: طبق وب سایت اتکینز، این رژیم بسیاری از گروه های غذایی مانند سبزیجات نشاسته ای و بیشتر میوه ها را حذف می نماید. در مرحله اول که دو هفته یا بیشتر طول می کشد، میوه به هیچ وجه مجاز نیست (اگرچه ممکن است میوه های کم کربوهیدرات مانند گیلاس و طالبی در مراحل بعدی دوباره به رژیم غذایی اضافه شوند). آب میوه هم حذف می گردد (به علت اندازه زیاد قندهای اضافی) که می تواند در سبک نوشیدن بعضی افراد اختلال ایجاد کند.

گانس می گوید: اگر میوه ها و سبزیجات را که هیدراته نماینده هستند حذف کنید، خود را در معرض خطر کم آبی قرار می دهید. برای یاری به جبران، به اندازه نوشیدن تان در طول روز توجه بیشتری داشته باشید و در مصرف آب صرفه جویی نکنید (زیرا هیدراتاسیون در رژیم اتکینز تشویق می گردد).

منبع:

everydayhealth

منبع: هفت گنج
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1080

به "5 رژیم غذایی که ممکن است باعث کم آبی بدن شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 رژیم غذایی که ممکن است باعث کم آبی بدن شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید