3 طرز تهیه شربت انجیر با انجیر تازه، انجیر خشک و به روش طب سنتی

به گزارش اخبار نجوم، شربت انجیر خانگی یک نوشیدنی شیرین و شفاف با رنگ روشن است که با وجود طعم خوشایندی که دارد معمولا به صورت ترکیبی در تهیه انواع موکتل (نوشیدنی بدون الکل) به کار می رود. شربت انجیر به واسطه طبع گرم و خواص بی نظیرش می تواند برای بهبود عارضه یبوست بچه ها و بزرگسالان مفید باشد. شما می توانید شربت انجیر خانگی را با استفاده از انجیر تازه یا انجیر خشک آماده کنید. اگر شما هم از هواداران انواع شربت خانگی با خواص متنوع هستید، با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه شربت انجیر به چند روش مختلف را به شما آموزش دهیم.

3 طرز تهیه شربت انجیر با انجیر تازه، انجیر خشک و به روش طب سنتی

مواد لازم برای تهیه شربت انجیر با انجیر تازه (برای یک شیشه میانه)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
انجیر تازه و خرد شده2 لیوان فرانسوی دسته دار
شکر1 لیوان فرانسوی دسته دار
آب2 لیوان فرانسوی دسته دار
آبلیمو1 قاشق چای خوری
وانیل1 قاشق چای خوری

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه شربت انجیر: 10 دقیقه

مدت زمان لازم برای تهیه شربت انجیر تازه: حدود 40 دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت انجیر با انجیر تازه

طرز تهیه شربت انجیر با انجیر تازه و انجیر خشک، با استفاده از شکر یا عسل یا حتی بدون شکر امکان پذیر است.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت انجیر تازه خانگی، انجیرها را به خوبی بشویید و در سبد بریزید تا آب اضافی آن ها خارج گردد. برای اطمینان از سالم بودن انجیرها، حتما آن ها را برش بزنید و داخل انجیرها را آنالیز کنید تا کرم خورده نباشند. سپس، انجیرهای سالم و تر و تازه را به شکل دلخواه خرد کنید و کنار بگذارید.

حالا، آب یک لیموی تازه را هم بگیرید. آبلیموی تازه را کنار بگذارید تا بعدا مقدار کمی از آن را در شربت انجیر بریزید.

در صورت تمایل می توانید آبلیمو به روش های یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله دوم: شهد شربت را آماده کنید

حالا، آب و شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بدون آن که این ترکیب را هم بزنید، اجازه دهید شکر کاملا در آب حل گردد و کم کم به غلظت دلخواه برسد. در طول جوشیدن شهد، دیواره داخلی قابلمه را با یاری فرچه آشپزی نم دار کاملا تمیز کنید تا شکرهایی که دور تا دور چسبیده اند هم ذوب شوند. با انجام این کار، احتمال شکرک زدن شربت را به شکل قابل توجهی کاهش می دهید.

برای خرید شکر می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله سوم: وانیل را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه شربت انجیر، وانیل را نیز در قابلمه حاوی آب و شکر بریزید و اجازه دهید عطر وانیل آزاد گردد.

برای خرید وانیل می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله چهارم: قطعات انجیر تازه را اضافه کنید

در ادامه، قطعات انجیر تازه را نیز داخل شهد بریزید و حدود 40 دقیقه صبر کنید تا همه مواد با یکدیگر بجوشند، انجیرها کاملا بپزند و شهد شما به غلظت دلخواه برسد. در این مرحله، عصاره انجیر کاملا در شهد آزاد می گردد.

مرحله پنجم: آبلیموی تازه را اضافه کنید

پس از گذشت این مدت، شربت شما مطمئنا به قوام مورد نظر رسیده است. بنابراین، وقت آن است که حرارت را خاموش نموده و آبلیموی تازه را به شربت انجیر اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید تا آبلیمو کاملا با شربت مخلوط گردد. افزودن این مقدار کم آبلیموی تازه تقریبا هیچ تاثیری روی طعم شربت انجیر نمی گذارد و فقط از شکرک زدن آن جلوگیری می نماید.

مرحله ششم: شربت انجیر را صاف کنید

چند دقیقه منتظر بمانید تا شربت انجیر خوشمزه شما کمی از حرارت بیفتد. سپس، با یاری یک قاشق تمیز، قطعات انجیر پخته (که شده اند) را از قابلمه خارج کنید. باقی مواد را هم از صافی عبور دهید تا دانه های انجیر از شربت جدا شوند و مایع صاف و یکدستی باقی بماند.

مرحله آخر: شربت انجیر را سرو کنید

شربت انجیر صاف و زلال را در بطری شیشه ای درپوشیده ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید. در هنگام سرو شربت انجیر مقوی خانگی، بسته به غلظت شربت باید مقداری از آن را در لیوان بریزید و به آن آب خنک و یخ اضافه کنید. شما می توانید شربت انجیر را با چند برگ نعنا یا آویشن تازه، برش های لیمو یا قطعات انجیر تزیین کنید.

طرز تهیه شربت انجیر به روش های دیگر

روش تهیه شربت انجیر خشک خانگی

در طرز تهیه شربت انجیر با انجیر خشک ()، شما به 200 گرم شکر، 1.5 لیوان انجیر خشک (ترجیحا ورقه ای)، یک لیوان آب، یک قاشق چای خوری آبلیموی تازه و نوک قاشق چای خوری وانیل احتیاج دارید. برای آماده کردن این نوع شربت انجیر، باید همه مواد را با هم در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشند. سپس، حدود 15 دقیقه صبر کنید تا شربت آماده گردد. در ادامه، درست مانند دستور بالا باید شربت را صاف نموده و در یخچال نگهداری کنید.

را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

دستور تهیه شربت انجیر در طب سنتی

روش درست کردن شربت انجیر در طب سنتی مشابه طرز تهیه آب انجیر خشک است. بنابراین، در این روش باید 7 یا 8 عدد انجیر خشک را در یک شیشه مربا بریزید و مقداری آب جوشیده ولرم به شیشه اضافه کنید. مقدار آب باید به مقدار ای باشد که روی انجیرها را کاملا بپوشاند. درب شیشه را ببندید و آن را حداقل برای یک شب در دمای اتاق بگذارید تا عصاره انجیر خشک آزاد گردد.

این شربت را می توانید به عنوان دارویی موثر برای و مورد استفاده قرار دهید. برای تاثیرگذاری بیشتر، توصیه می کنیم شربت انجیر به روش سنتی را صبح ها به صورت ناشتا میل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شربت انجیر خانگی

  • بسته به ذائقه، در دستور طرز تهیه شربت انجیر تازه می توانید 3 عدد هل سبز یا یک قاشق غذاخوری گلاب را جایگزین وانیل کنید.
  • در صورت تمایل، می توانید یک قاشق مرباخوری زعفران دم نموده غلیظ را نیز به ترکیبات شربت انجیر اضافه کنید تا خوش عطرتر و خوش آب و رنگ تر گردد.
  • برای تهیه شربت انجیر تازه، به جای آبلیموی تازه می توانید از یک چهارم قاشق چای خوری جوهر لیمو بهره ببرید.
  • در طرز تهیه شربت انجیر خیس ابتدا باید انجیرهای خشک را برش بزنید و داخل انجیرها را آنالیز کنید تا مطمئن شوید کرم خوردگی نداشته باشند.

فوت و فن های خوشمزه شدن شربت انجیر خانگی

آیا می توانیم شربت انجیر را بدون شکر درست کنیم؟

بله. اگر شربت انجیر را با استفاده از انجیرهای خشک به روش سنتی درست می کنید، می توانید طرز تهیه شربت انجیر بدون شکر را امتحان کنید. دلیلش هم این است که انجیر خشک در مقایسه با انجیر تازه از قند به مراتب بیشتری برخوردار است. بنابراین، حتی اگر شکر نریزید، شربت انجیر شما در نهایت به مقدار کافی شیرین و خوشمزه می گردد.

روش تهیه شربت انجیر با عسل چگونه است؟

در طرز تهیه شربت انجیر با عسل کافی است به جای شکر از عسل استفاده نموده و باقی مراحل را مطابق دستور بالا دنبال کنید.

شربت انجیر سیاه چه فوایدی دارد؟

شربت انجیر سیاه یک درمان موثر برای بهبود سرماخوردگی های مزمن، تنگی نفس و سرفه است. این نوع شربت انجیر، جنبه دارویی دارد و به تقویت روند خون سازی و بعلاوه، مقابله با یبوست یاری می نماید.

برای قوام آمدن شربت آیا می توانیم از حرارت زیاد استفاده کنیم؟

خیر. اگر شربت را روی حرارت زیاد قوام آورید، شربت شما پس از خنک شدن شکرک می زند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 7 مهر 1403 بروزرسانی: 7 مهر 1403 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1652

به "3 طرز تهیه شربت انجیر با انجیر تازه، انجیر خشک و به روش طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرز تهیه شربت انجیر با انجیر تازه، انجیر خشک و به روش طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید