چگونه هزینه های میلیونی قبوض برق را کاهش دهیم؟

به گزارش اخبار نجوم، محققان یکی از شرکت های استارت آپی کنتور های هوشمندی را طراحی کردند که علاوه بر آنکه اندازه مصرف وسایل برقی را در منازل پایش می نماید، به مشترکان برق نسبت به افزایش مصرف و بعلاوه قرار گرفتن آن ها در پیک مصرف هشدار می دهد.

چگونه هزینه های میلیونی قبوض برق را کاهش دهیم؟

به گزارش ایسنا، دکتر سعید اکبریان، مجری طرح با اشاره به شرایط بحران انرژی و کمبود برق در کشور، گفت: در این شرایط قادر نیستیم که برق اضافه فراوری کنیم چرا که نه آب کافی در اختیار داریم و نه به علت آلودگی هوا، گاز بیشتری را می توانیم فراوری کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به میزان 2 هزار مگاوات کمبود برق داریم، اظهار کرد: حتی اگر تحریم ها نباشد و بودجه آن مهیا باشد، اگر دولت امروز بخواهد این میزان نیروگاه را فراوری کند، بین 5 تا 7 سال نزدیک به 10 میلیارد دلار که بالغ بر 300 هزار میلیارد تومان می گردد، به بودجه احتیاجمند است تا بتوانیم این توان را در کشور ایجاد کنیم.

اکبریان با بیان اینکه این راه حل در کشور جوابگو نیست، خاطر نشان کرد: از این رو دولت تصمیم به کنترل مصرف برق گرفته است و در این راستا توانیر اعلام نموده است که بین 25 تا 30 میلیون کنتور هوشمند احتیاجمندیم تا همه کاربران برق، کنتور برق هوشمند در اختیار داشته باشند.

مجری طرح ادامه داد: بر اساس طرح اعلام شده از سوی توانیر قرار است کنتور های هوشمند به مبلغ 800 هزار تومان به مشترکان برق ارائه گردد، ولی اعلام نشده است که این کنتور احتیاج به مودم دارد و از سوی دیگر اعلام شده است که این کنتور ها در 3 سال آینده فراوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه تجربه 10 سال گذشته کشور نشان می دهد که تنها 850 کنتور هوشمند نصب شده وجود دارد، خاطر نشان کرد: اینکه بخواهیم در مدت 3 سال با تکیه بر توان داخلی با وجود تحریم ها این عدد کنتور را فراوری و نصب کنیم، قدری سخت به نظر می رسد.

مدیر عامل این استارت آپ افزود: از سوی دیگر توانیر اعلام نموده است که هر دو ساعت یک بار مشترکان قادر خواهند بود به وسیله این کنتور های هوشمند، میزان مصرف خود را ببینند، در حالی که پیک مصرف 2 تا 3 ساعت است و با گذشت این زمان، مشترکان چگونه به اطلاعات مصرف خود دسترسی داشته باشند.

اکبریان خاطر نشان کرد: بر اساس این چالش ها، سیستمی را طراحی کردیم که در داخل جعبه فیوز های مینیاتوری قرار می گیرد و به وای فای منزل متصل می گردد و با نصب نرم افزار آن، به صورت لحظه ای میزان مصرف و هزینه مشترکان را محاسبه و نتیجه را به مشترکان ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه این کنتور هوشمند چهار شرایط را به مشترکان اعلام می نماید، در این باره شرح داد: رنگ آبی آن نشان دهنده مصرف نرمال و عادی است و زمانی که میزان مصرف بالاتر می رود، رنگ آن زرد می گردد و مشترکان متوجه میزان مصرف خود خواهند شد.

وی افزود: در صورتی که مصرف مشترکان از این میزان فراتر رفت، رنگ آن نارنجی و زمانی که پرمصرف می گردد، رنگ آن قرمز خواهد شد و از این طریق مشترکان متوجه خواهند شد که هزینه مصرف آن ها فرایند صعودی دارد.

به گفته این محقق، زمانی که میزان مصرف مشترکان وارد پیک می گردد، این ابزار به آن ها آلارم می دهد و از مشترکان خواسته می گردد که وسایل برقی اضافه و لامپ ها را خاموش نمایند.

اکبریان با بیان اینکه این سیستم دارای یک پلتفرم است و در آن از هوش مصنوعی استفاده شده است، یادآور شد: این سیستم طراحی شده کاملا با کاربران تعامل دارد، به این معنا که این سیستم میزان مصرف هر یک از لوازم برقی خانگی را پایش می نماید و اگر یکی از لوازم برقی روشن گردد، این سیستم تشخیص خواهد داد که کدام یک از این وسایل وارد مدار شده است و بر اساس میزان مصرف برق، به کاربران هشدار می دهد که وارد پیک مصرف برق شده اند.

این محقق ارائه زمان مناسب برای روشن کردن وسایل برقی را از دیگر ویژگی های این سیستم نام برد و اظهار کرد: از این طریق مصرف برق مشترکان مدیریت خواهد شد و اجازه نمی دهد که میزان مصرف از حدی بیشتر گردد.

به گفته وی، حتی اگر 20 درصد مصرف برق مشترکان کاسته گردد، هزینه آن ها به شدت کاسته خواهد شد؛ چرا که اگر تعرفه برق به صورت تصاعدی بالا برود، به صورت تصاعدی نیز کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در شروع امسال تعرفه برق 80 تومان بود که این میزان در شهریور ماه جاری به 800 تومان رسید و از ابتدای بهمن این میزان به 1400 تومان افزایش یافته است و به نظر می رسد که قبوض برق در سال آینده میلیونی خواهد شد و از این به بعد هزینه برق به سبد خانوار ها اضافه می گردد.

اکبریان خاطر نشان کرد: شرایط تعریف برق به گونه ای شده است که هر خانه ای که مجهز به اسپلیت باشد، جزء پرمصرف ها محسوب می گردد و این در حالی است که بیشتر خانه ها دارای اسپیلیت هستند و آگاه نیستند که جزء مشترکان پرمصرف هستند و سیستمی که ما طراحی کردیم به راحتی می تواند میزان مصرف را مدیریت کند و شاید بتوانند با استفاده از این ابزار 30 تا 50 درصد از هزینه های خود را کاهش دهند و از سوی دیگر هزینه فراوری این سیستم نسبت به فراوری کنتور های هوشمند کمتر است و قیمت آن 300 هزار تومان است.

مجری طرح خاطر نشان کرد: نمونه اولیه این سیستم به فراوری رسیده و پایلوت آن نیز اجرایی شده است و برای فراوری انبوه نیار به سرمایه گذاری داریم.

وی افزود: کنتور هوشمندی که ما فراوری کردیم، برای کاربرد های خانگی و کارگاه های کوچک است.

اکبریان از ارائه طرح توسعه ای برای این کنتور ها اطلاع داد و گفت: در کنتور هایی که طراحی کردیم، بخش Smart Home در نظر گرفته شده است که به وسیله آن فردی که در منزل است، می تواند لامپ های اضافه را خاموش کند و از بیرون از خانه وسایل برقی را کنترل کند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1333

به "چگونه هزینه های میلیونی قبوض برق را کاهش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه هزینه های میلیونی قبوض برق را کاهش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید