پیش بینی فراوری 1.1 میلیون تن چغندرقند پاییزه در سال 1400، توسط وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش اخبار نجوم، تهران (پانا) - مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد 1.1 میلیون تن چغندرقند پاییزه در سال زراعی جاری در کشور فراوری گردد.

پیش بینی فراوری 1.1 میلیون تن چغندرقند پاییزه در سال 1400، توسط وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، پیمان حصادی، سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه کشور در سال زراعی جاری را بیش از 27 هزار هکتار مطرح نمود و اضافه نمود: طبق برآوردها از این میزان فراوری چغندرقند پاییزه، بیش از 130 هزار تن شکر استحصال گردد.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: بیش از 18 هزار هکتار معادل 70 درصد کشت چغندرقند پاییزه کشور در استان خوزستان صورت گرفته است.

حصادی توضیح داد: کشت چغندرقند در قالب کشاورزی قراردادی و با انعقاد قرارداد کشت انجام می گردد.

وی با بیان این که سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه در سال زراعی 1400-1399 افزایش چشمگیری داشته است، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته، سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه 16 هزار و 379 هکتار با فراوری 949 هزار و 572 تن و میانگین عملکرد فراوری 58 تن در هکتار بوده است .

وی با اشاره به این که برداشت چغندرقند پاییزه در سال زراعی جاری در استان خوزستان شروع شده است، گفت: عملیات برداشت این محصول در کشور تا تیر ماه ادامه خواهد داشت.

حصادی درباره برنامه افزایش فراوری چغندرقند پاییزه به منظور صرفه جویی در مصرف آب اذعان کرد: ما به دنبال این هستیم تا حدود 5 تا 7 میلیون تن فراوری چغندرقند پاییزه در کشور اتفاق بیفتد که با توجه به محدودیت ظرفیت های صنعتی، این هدف دست کم در چهار سال آینده محقق می گردد.

وی ادامه داد: در صورت افزایش ظرفیت صنعتی و احداث کارخانه های قند جدید، امکان 30 تا 50 هزار هکتار توسعه کشت چغندرقند پاییزه در استان خوزستان وجود دارد.

به گفته مجری طرح چغندر قند کشور، حدود پنج متقاضی و سرمایه گذار جدید، پیگیر احداث کارخانه های قند در استان خوزستان هستند.

وی اضافه نمود: در حال حاضر به دلیل پایین بودن ظرفیت تحویل کارخانه های قند موجود در استان خوزستان، بخش قابل توجهی از چغندرقند فراوریی استان با صرف هزینه های گزاف حمل، به کارخانه های قند مستقر در خارج از استان تحویل می گردد.

حصادی، افزایش عملکرد فراوری در چغندرقند را از برنامه های معاونت امور زراعت نام برد و اظهار کرد: در این راستا، سال گذشته پروژه آنالیز علت خلاء عملکرد در چغندرقند در کل کشور اجرا شد.

وی اضافه نمود: با اجرای این پروژه به دنبال شناسایی مسائل مربوط به عملکرد فراوری هستیم و از جمله این مسائل میزان تراکم بوته در هکتار است.

مجری طرح چغندر قند کشور گفت: اگر بتوانیم تراکم بوته در مزارع چغندرقند را به 80 تا 120 هزار بوته در هر هکتار برسانیم، افزایش عملکرد چشمگیری خواهیم داشت.

وی درباره آبیاری مزارع چغندرقند اظهار کرد: سیستم های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره ای (تیپ) و بارانی در مزارع چغندرقند در حال گسترش است.

طبق پیش بینی های وزارت جهاد کشاورزی قرار بود در سال 99 بیش از پنج میلیون تن چغندرقند بهاره و پاییزه در کشور فراوری گردد که از این میزان نزدیک یک میلیون و 500 هزارتن شکر خام استحصال خواهد شد.

سال 98 نیز سه میلیون و 833 هزارتن چغندرقند پاییزه و بهاره در سطح بیش از 80 هزار هکتار کشور فراوری شد که از این میزان 925 هزار تن شکر استحصال شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 916

به "پیش بینی فراوری 1.1 میلیون تن چغندرقند پاییزه در سال 1400، توسط وزارت جهاد کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی فراوری 1.1 میلیون تن چغندرقند پاییزه در سال 1400، توسط وزارت جهاد کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید