پخت پاستا به سبک برنده جایزه نوبل فیزیک

به گزارش اخبار نجوم، ایتالیایی ها به طور قابل درکی به شیوه پخت غذا های خود حساسیت دارند، آن ها به طور منظم در خصوص رویه های صحیح برای پختن پیتزا یا پاستای مناسب با آشپزانی از دیگر کشور ها مصاحبه می نمایند و استدلال می آورند که شیوه طبخ ماکارونی به سبک ایتالیایی برترین شیوه است.

پخت پاستا به سبک برنده جایزه نوبل فیزیک

خیلی تعجب آور نبود که وقتی یک فیزیکدان ایتالیایی برنده جایزه نوبل راه چاره جدیدی در خصوص نحوه پخت کامل ماکارونی ارائه داد بحث و جدل بزرگی ایجاد گردد. پیشنهاد این فیزیکدان همه چیز هایی را که آشپز های ایتالیایی و سایر کشور ها برای قرن ها در آشپزخانه در زمان طبخ پاستا انجام می دادند زیر سوال برده است.

پروفسور جورجیو پاریسی که جایزه نوبل فیزیک سال 2021 را برای کشف تاثیر متقابل بی نظمی و نوسانات در سیستم های فیزیکی در مقیاس اتمی تا سیاره ای را به خود اختصاص داده بود، شیوه جدیدی را برای طبخ پاستا پیشنهاد کرد. او در این باره گفت: حرارت را در میانه پختن ماکارونی خاموش کنید، سپس روی قابلمه در بگذارید و منتظر بمانید تا ماکارونی با گرمای آب بپزد، گرمای به جامانده در آب برای اتمام کار کافی خواهد بود و می تواند به کاهش هزینه پخت ماکارونی یاری کند.

در واکنش به ایده این فیزیکدان برنده جایزه، آنتونلو کولونا، سرآشپز ستاره دار میشلن، ادعا کرد که این روش طبخ، ماکارونی را لاستیکی می نماید و هرگز نمی توان آن را در رستورانی با کیفیت بالا مانند رستوران خودش سرو کرد. این جنجال به سرعت به رسانه ها سرایت کرد و چندین نفر از کارشناسان بزرگ مواد غذایی و دانشمندان مهم علوم مختلف در آن مشارکت داشتند.

اما برای آن دسته از ما که در خانه سعی می کنیم هنگام پختن پاستا پول خود را پس انداز کنیم، آیا روش جورجیو پاریسی واقعا ارزان است؟ و آیا واقعا بعد از طبخ طعم ماکارونی بد می گردد؟ میا و راس دانشجویان دانشگاه ناتینگهام ترنت با الهام از فکر صرفه جویی در پول، به آشپزخانه رفتند تا پاستا را به روش های مختلف بپزند و به جدا کردن رشته های درهم تنیده این سوال یاری نمایند.

هنگام پختن ماکارونی چه اتفاقی می افتد؟

اولین چیزی که باید بپرسید این است که وقتی ماکارونی را می پزمیم واقعا چه اتفاقی می افتد. در خصوص ماکارونی خشک، در واقع دو فرآیند وجود دارد که معمولاً به صورت موازی انجام می گردد. ابتدا آب به پاستا نفوذ می نماید و ظرف ده دقیقه پخت در آب جوش به میزان کافی به آن آبرسانی شده و نرم می گردد. آب جوش آن را آبرسانی و نرم می نماید. دوم اینکه پاستا گرم می گردد و باعث می گردد پروتئین ها منبسط شده و تبدیل به خوراکی شوند.

در روش پخت استاندارد، 100 گرم ماکارونی را بسته به ضخامت آن به مدت 10 تا 12 دقیقه در یک لیتر (حدود یک لیتر) آب جوش می پزند. تفکیک مصرف انرژی در نمودار زیر نشان داده شده است که با استفاده از اطلاعات مربوط به قیمت انرژی و راندمان اجاق گاز می توان آن را به هزینه کل تبدیل کرد.

از این تصویر گرافیکی معین است که حدود 60 درصد انرژی برای جوشاندن آب مصرف می گردد؛ بنابراین هر کاری که بتوان برای کاهش زمان پخت وپز انجام داد، تأثیر قابل توجهی بر هزینه کلی خواهد داشت. روش جورجیو پاریسی مبنی بر خاموش کردن اجاق گاز در نیمه راه طبخ پاستا و اجازه پخت ماکارونی در حرارت خود آب، هزینه پخت و پز را به نصف کاهش می دهد. این روش بر روی اجاق های سرامیکی کارایی بیشتری خواهد داشت.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرارو
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1519

به "پخت پاستا به سبک برنده جایزه نوبل فیزیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پخت پاستا به سبک برنده جایزه نوبل فیزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید