مهم ترین مراحل برای ثبت اختراع افراد که نباید از آن بی خبر باشید

به گزارش اخبار نجوم، مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره مراحل لازم برای ثبت اختراع افراد توضیحاتی را ارائه کرد.

مهم ترین مراحل برای ثبت اختراع افراد که نباید از آن بی خبر باشید

مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار ، در خصوص شرایط لازم برای پتنت شدن یک مقاله با اختراع اظهار کرد: یکی از شاخصه های کمی نوآور بودن برای یک کشور تعداد اختراعات ثبت شده توسط مخترعین آن کشور در داخل و خارج خواهد بود به عبارتی ثبت اختراع یکی از راه های کمک کننده برای ورود به بازار های بین المللی خواهد بود.

او افزود: پتنت یک واژه لاتین است که ترجمه آن به زبان فارسی همان ثبت اختراع است. در واقع اختراعاتی که در اداره ثبت اختراع ثبت و نهایی می شوند به آن ها پتنت می گویند.

مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پتنت شدن یک مقاله و اختراع به منزله ارائه مالکیت فکری به صاحب اختراع و ایده خواهد بود.

ضیغمی شرح داد: جدید بودن، گام ابتکاری و قابل استفاده یا کاربرد صنعتی داشتن یک ایده واختراع از جمله شرایط لازم برای پتنت شدن است. نکته حائز اهمیت این است که برای حمایت ازیک طرح و ثبت آن در قالب PCT مقالات ارئه شده نباید در گذشته به صورت مقاله یا کاتالوگ، سخنرانی منتشر شده باشند.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور برخی افراد سودجو به ثبت مقالات در نظام PCT، ثبت جهانی اختراع می گویند در حالی که نظام pct به معنی ثبت اختراع نیست بلکه یک فرصت 30 ماهه و یک اولویت به مخترع است تا اختراعات خود را در کشور های دیگر به ثبت برساند.

او در خصوص جدید بودن یک ایده واختراع گفت: اولین شرط برای ثبت یک ایده همان اختراع جدید است. در مراحل بررسی یک ایده داوران به این نکته بسیار توجه دارند که نمونه ومشابه ای داخلی و یا خارجی ازاین اختراع وجود دارد یا خیر؟ که معمولا بسکمک از اختراع ها این مشکل را ندارند و از این بخش به راحتی عبور می کنند.

او خاطرنشان کرد: گام ابتکاری از دیگر از مراحل ثبت، پتنت خواهد بود که در این مرحله داروان به بررسی ترکیبی بودن یا نبودن ایده واختراع می پردازند، این به این معنا خواهد بود که محصول تولید شده باید نتیجه یک فعالیت خلاقانه باشد.

ضیغمی در خصوص مرحله سوم ثبت پتنت اظهار کرد: کاربرد صنعتی داشتن یک ایده و اختراع به این معنا خواهد بود که در نهایت اختراع ارائه شده را علاوه بر تولید انبوه در صنعت نیز به کار گرفت، به عبارتی یک اختراع باید قابلیت ورود به بازار را داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: کشور های متعددی از جمله آمریکا، اروپا، چین، کانادا، هند، کره جنوبی اداره ثبت اختراع دارند که برای ثبت اختراع و پتنت در هر کدام از این کشور ها باید مطابق قوانین همان کشور عمل کرد.

او شرح داد: در بسکمک از کشور ها متن پتنت توسط وکلای ثبت اختراع نگارش می شود، زیرا پتنت ارئه شده باید کاملا حقوقی تنظیم شود بنابراین برای ثبت اختراع به ترکیبی از ادبیات علمی و حقوقی لازم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 919

به "مهم ترین مراحل برای ثبت اختراع افراد که نباید از آن بی خبر باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین مراحل برای ثبت اختراع افراد که نباید از آن بی خبر باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید