مطالعات میان رشته ای باعث رفع مسائل جامعه می شوند

به گزارش اخبار نجوم، معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: مطالعات میان رشته ای باعث رفع مسائل کشور خواهند شد.

مطالعات میان رشته ای باعث رفع مسائل جامعه می شوند

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با خبرنگاران، درباره دانش میان رشته ای اظهار کرد: مطالعات میان رشته ای شاخه های گوناگونی دارد و به هیچ عنوان به آن ها رشته نمی گویند؛ چرا که عنوان رشته برای آن ها باعث می شود تا میان رشته ای ها با نام رشته های سنتی و تخصصی شناخته شوند.

او افزود: یکی از مزیت های دانشجویان خوب جهان عنوان میان رشته ای است و به معنای این است که هر رشته ای به صورت تخصصی و جزئی و دقیق در ابعاد مختلف شکل گرفته است و متخصصان و کارشناسان به ندرت به این نتیجه رسیده اند که مسائل جامعه با وجود رشته های خاص حل نمی شوند، بلکه باید چندین رشته در این زمینه متمرکز شوند.

مهدی شرح داد: برای مثال اگر بخواهیم مشکل کمبود آب در کشور را حل کنیم باید به مواردی مانند: خود آب، فرهنگ مصرف، فرهنگ کشاورزی، نوع کشت و کار، سبک زندگی مردم و ... توجه داشته باشیم؛ بنابراین تنها یک رشته نمی تواند مسائل جامعه را رفع کند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: مطالعات میان رشته ای بیش از 50 سال است که مطرح شده و دانشگاه های خوب جهان هم به سمت و سوی این رشته ها سوق داده شده اند و برای حل مسائل کشور راهی جز توجه به مطالعات و دانش های میان رشته ای وجود ندارد.

مهدی گفت: باید در جامعه امروزی فعالیت های میان رشته ای، بین رشته ای، فرا رشته ای و چند رشته ای با یک دیگر ترکیب شوند تا بتوانند با کمک یک دیگر مسائل جامعه را کمرنگ کنند و در غیر اینصورت تنها یک رشته نمی تواند عملا گره ای را باز کند.

او افزود: صنعتی مانند خودروسازی به ظاهر کار فنی و مهندسی و مکانیکی است، اما در همین خودرو چند رشته مختلف تاثیرگذار است تا بتوانند با دانش های مختلف به طراحی و ساخت خودرو بپردازند و به همین صورت دانشگاه های معتبر جهان به مطالعات میان رشته ای توجه ویژه ای دارند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: گفتنی است که تمامی دانش های موجود در کشور برای بکارگیری و تولید و ساخت یک وسیله کارآمد نیاز به مطالعات و دانش بین رشته ای دارد که بدون داشتن آن ها شاید نتیجه ساخت محصول آن چیزی نباشد که انتظارش را داریم.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1226

به "مطالعات میان رشته ای باعث رفع مسائل جامعه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات میان رشته ای باعث رفع مسائل جامعه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید