مشاهده پوشاندن آثار مسیحیت در ایاصوفیه

به گزارش اخبار نجوم، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، پوشاندن آثار مسیحیت در ایاصوفیه مشاهده می شود.

مشاهده پوشاندن آثار مسیحیت در ایاصوفیه
بیشتر بخوانیدتماشای شکوه معماری ایتالیا در قلب استانبول

داستان چیست؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اوایل ماه جاری فرمان تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد را صادر کرد و طبق اعلام قبلی، مسلمانان در روز جمعه در ایاصوفیه نماز اقامه خواهند کرد.

پس از بازدید رجب طیب اردوغان از ایاصوفیه، سخنگوی دولت خاطرنشان کرد موزاییک های بیزانسی که مریم مقدس و جبرئیل را به تصویر می کشند و در مقابل قبله قرار دارند با پرده هایی پوشانده خواهند شد و زمانیکه نمازگزاران برای اقامه نماز در ایاصوفیه حضور نداشته باشند، این موزاییک ها برای تمامی بازدیدکننگان و گردشگران به نمایش گذاشته خواهند شد.

موزاییکی که مریم مقدس را با پس زمینه ای طلایی به تصویر می کشد، یکی از مشهورترین آثار هنری بیزانسی واقع در ایاصوفیه است. این موزاییک در قرن نهم میلادی خلق شد و پس از وقوع زمین لرزه ای شدید در قرن چهاردهم بازسازی شد. تصاویری از دو فرشته جبرئیل و میکائیل که در کنار مریم مقدس قرار دارند نیز در کنار تصویر مریم مقدس خلق شد.

ایاصوفیه در ابتدا به عنوان یک کلیسا در قرن ششم میلادی ساخته شده بود.

بلافاصله پس از آنکه استانبول کنونی توسط سلطان محمد دوم در سال 1453 فتح شد، ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد. در طول فرمانروایی سلطان سلیمان اول نیز موزاییک و فرسکوهایی که مضامین مسیحیت را دربر داشتند، پوشانده شدند و بعدها در نتیجه یک پروژه عظیم برای بازسازی مسجد توسط معماران ایتالیایی-سوئیسی که در طول سالهای 1847 تا 1849 صورت گرفت، یک محراب آراسته در پایین موزاییک مریم مقدس ساخته شد.

توماس ویترمور، باستان شناس آمریکایی این موزاییک های پوشانده شده را در فاصله سالهای 1935 تا 1939 بازیابی و بازسازی کرد. این باستان شناس به واسطه روابط محبت آمیز اش با آتاتورک، نخستین رئیس جمهور ترکیه که ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرد، توانست به ایاصوفیه راه یابد.

منبع: همگردی
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 453

به "مشاهده پوشاندن آثار مسیحیت در ایاصوفیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده پوشاندن آثار مسیحیت در ایاصوفیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید