تور بلغارستان ارزان: از قدرت شفادهندگی مسجد ایا صوفیه با خبرید؟

به گزارش اخبار نجوم، مسجد ایا صوفیه

مسجد ایاصوفیه در استانبول، تاریخچه ای طولانی دارد و در طول گذر زمان، دستخوش حوادث زیادی بوده است. از زلزله گرفته تا نزاع قدرت های مذهبی و… احتمالا می دانید که این مسجد در ابتدا یک کلیسا بوده است و بعدها به مسجد تبدیل شده و حالا هم که به عنوان موزه از آن استفاده می گردد. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا شما را با حقایقی از آن آشنا کنیم که در هیچ جای دیگری نخوانده اید.

تور بلغارستان ارزان: از قدرت شفادهندگی مسجد ایا صوفیه با خبرید؟

با ما سفر کنید و با تور بلغارستان ارزان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

تاریخ ساخت این بنای بزرگ به سال 532 تا 537 بعد از میلاد مسیح برمی گردد . این مسجد به دستور امپراطور بیزانتین ساخته و کلیسای جامع ارتدوکس در آن دوران شد. بعد از فتح قسطنطنیه یا همان استانبول امروزی به وسیله ارتش ترک های عثمانی، این کلیسا به دستور سلطان مهمت دوم به مسجد تبدیل شد.

تا سال 1931، کاربری خود را به عنوان مسجد حفظ کرد و بعد از آن تا 4 سال بسته شد و بعد از گذشت 4 سال در سال 1935، بوسیله رئیس جمهور آن دوران مصطفی کمال آتاتورک، بازگشایی و به موزه تبدیل شد.

ایاصوفیه معماری بی نظیری دارد و تا سال های سال به عنوان بزرگترین کلیسای جامع دنیا شناخته می شد و این فزونی خود را تا زمان ساخته شدن کلیسای سنت پیتر در رم، حفظ کرد. معماری شگفت انگیز مسجد ایاصوفیه، الهام گرفته شده از معماری مسجد آبی و مسجد سلطان احمد در این شهر است.

زلزله ها

متاسفانه به علت قرار گرفتن این مسجد روی خط گسل، در طول زمان بارها به وسیله زلزله های شدید آسیب دیده و تا حالا چندین بار بازسازی شده است. زمین لرزه هایی که در سال 553 و 557 بعد از میلاد مسیح رخ دادند، باعث شکستگی های جدی ای در گنبد این مسجد شدند و زلزله ای که در سال 558 رخ داد هم باعث فرو ریخته شدن کامل گنبد آن شد. فرو ریختن گنبد، باعث آسیب به بخش های دیگر آن از جمله محراب شد.

قدرت های معجزه آسا و شفا دهنده ایا صوفیه

گفته می گردد چاهی که در وسط هال مسجد قرر دارد، قدرت شفا دهندگی بیماری های قلبی و بقیه بیماری ها را دارد. افرادی که بیمار هستند باید 3 بار در صف در روزهای شنبه از این چاه تماشا نمایند و در هر بازدید، یک لیوان از آب داخل آن بنوشند. این رسم مخصوصا تا قبل از زمانیکه از آن به عنوان موزه استفاده گردد، بسیار مرسوم بود.

مسجد ایاصوفیه بعلاوه دارای ستونی از جنس مرمر است که حتی در طول گرمای تابستان هم خیس و نمناک است. این باور وجود دارد که این ستون هم قدرت شفادهندگی بیماری ها را دارد.

این ستون در قسمت های پایینی دارای صفحات برنزی و یک سوراخ در وسط صفحات است و شخصی که بیمار است باید انگشت خود را به داخل این حفره ببرد و بعد دست خود را روی ناحیه ای در بدنشان که دچار بیماری است بگذارند. گفته شده که یکی از امپراطورهای آن موقع فقط با تکیه دادن به این ستون توانسته سردرد وحشتناکی که داشته را درمان کند.

طبق گفته ها، نمناک بودن این ستون به علت اشک های مریم مقدس است.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1302

به "تور بلغارستان ارزان: از قدرت شفادهندگی مسجد ایا صوفیه با خبرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور بلغارستان ارزان: از قدرت شفادهندگی مسجد ایا صوفیه با خبرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید