قیمت نفت رکورد شکنی کرد

به گزارش اخبار نجوم، خبرنگاران : اعضا اوپک پلاس در مذاکراتی که در روز پنجشنبه شروع شد زیر سایه اختلاف نظر عربستان سعودی و امارات متحده عربی در معین سهمیه فراوری نفت ناکام ماندند؛ این در حالی است که در سوی دیگر اعضای اوپک مذاکرات خود را از روز دوشنبه از سر گرفته اند.

قیمت نفت رکورد شکنی کرد

به گزارش به نقل از خبرآنلاین، اوپک پلاس که در سال گذشته در پی افت بی سابقه تصمیم به کاهش فراوری گرفته بود از اوایل ماه آگوست در حال افزایش تقریبی 400 هزار بشکه ای فراوری روزانه است؛ اوپک پلاس در نظر داشته است که حجم فراوری را تا اوایل سال 2022 پایین نگهدارد که با مخالفت امارات متحده عربی روبرو شد.

با افزایش تقاضا برای نفت کشورهای عظیم فراوری نماینده این طلای سیاه مانند امارات متحده عربی و عراق میخواهند مطمئن شوند که فرصت فروش بیشتر نفت را از دست نمی دهند و حال انسجام اوپک پلاس با افزایش تقاضا برای نفت و افزایش قیمت آن تحت آزمایش قرار گرفته است.

حالادن برویلت، وزیر انرژی سابق آمریکا می گوید بعد از به نتیجه نرسیدن مذاکرات اوپک پلاس به راحتی می تواند تا 100 دلار بالا برود. قیمت هر بشکه نفت پایه برنت روز سه شنبه و در پی شکست سومین دور از مذاکرات بیست و سه عضو کارتل نفتی اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت از ماه اوت به بالاترین سطح از اکتبر 2018 رسید.به این ترتیب قیمت نفت در بالاترین اندازه در سه سال گذشته ایستاد.

سهیل مزروعی، وزیر انرژی امارات اخیرا اعلام نموده است خواهان افزایش پایه سهمیه فراوری از 3.17 میلیون بشکه کنونی به 3.8 میلیون بشکه در روز است و در مقابل عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی از امارات متحده عربی به علت مواضع مخالف آن با توافقی که روسیه و عربستان برای افزایش فراوری نفت از اوت تا دسامبر مطرح کردند به شدت انتقاد نموده است.

بالا گرفتن تنش میان فراورینمایندگان نامدار نفت در جهان به زعم کارشناسان به نفع بازار نفت نخواهد بود؛ هلیما کرافت، رئیس RBC در یادداشتی گفته است که بازگشت بی نظم این فراوری می تواند به افزایش قیمت نفت انتها دهد و از سوی دیگر عدم توافق گروه در افزایش فراوری در روزهای آینده ممکن است قیمت نفت را حتی به بشکه ای صد دلار برساند.

این روزها اختلافات امارات متحده عربی با اعضا اوپک بسیار نگران نماینده شده است؛ امارات متحده عربی آرزوهای عظیمی برای افزایش فراوری نفت و توسعه صنعت خود دارد که برای چندین ماه جاه طلبی های این غول نفتی در برابر محدودیت های فراوری تحت راهنمایی عربستان سعودی قرار گرفته است.

تحلیلگران بر این باورند که امارات متحده عربی گمان می نماید که حق آنها در اوپک پلاس در حال پایمال شدن است؛ آمریتا سن، رئیس Energy Aspects، یک شرکت تحقیقاتی در حوزه نفت در این خصوص گفته است که امارات متحده عربی کاملاً روشن نموده است که هدفش افزایش فراوری است و به نوعی تصور می نماید که هیچ کس در این کارتل بین المللی به وی گوش نمی دهد.

لازم به ذکر است که امارات متحده عربی کشوری در حاشیه خلیج فارس که نفت آن تقریبا به طور کامل به وسیله ابوظبی فراوری می گردد بیش از سایر فراورینمایندگان اوپک پلاس - کاهش نزدیک به یک سوم ظرفیت خود - کاهش فراوری را تجربه نموده است و ضربه عظیمتری را متحمل شده است.

فشار آمریکا برای به انتها رسیدن توافقات

مصرف نمایندگان عظیم به شکست مذاکرات اوپک پلاس توجه نشان دادند و در عرض چند ساعت دولت آمریکا از این گروه خواست راه حلی برای رسیدن به توافق و افزایش فراوری پیدا کند. سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: آمریکا به دقت مذاکرات اوپک پلاس و تاثیر آن بر احیای مالی را زیر نظر دارد. مقامات دولتی با مرکز های مربوطه در تماس بوده تا از آنها بخواهند راهکاری پیدا نمایند که اجازه دهد افزایش فراوری پیشنهاد شده صورت بگیرد. در این راستا آمریکایی ها ممکن است متحدانی در داخل گروه پیدا نمایند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1046

به "قیمت نفت رکورد شکنی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت نفت رکورد شکنی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید