فواید شگفت انگیز تخم کدو

به گزارش اخبار نجوم، بسیاری از افراد زمانی که کدو مصرف می کنند، تخم های آن را دور میریزند، اما این روش اشتباه است به دلیل اینکه تخم های کدو از فواید و خواص فراوانی برای سلامتی و زیبایی برخوردار است. در ادامه به برخی از این خواص اشاره می شود.

فواید شگفت انگیز تخم کدو
تخم کدو باوجودِ مقدار کوچکش، سرشار از مواد مغذی است و مصرف مقدار کمی از آن می تواند مواد مغذی ای مانند چربی های سالم، منیزیم و روی را برای بدن فراهم آورد. خواص مفید تخم کدو برای سلامتی به دلیلِ وجود همین مواد مغذی است.1

یک اونس تخم کدو (حدود 28 گرم) حاوی موارد زیر استکالری: 151 کالری

فبیر: 1/7 گرم

کربوهیدرات: 5 گرم

پروتئین: 7 گرم

چربی: 13 گرم (6 گرم آن امگا 6 است)

ویتامین کا: 18 درصد از نیاز روزانه بدن

فسفر: 33 درصد از نیاز روزانه بدن

منگنز: 42 درصد از نیاز روزانه بدن

منیزیم: 37 درصد از نیاز روزانه بدن

آهن: 23 درصد از نیاز روزانه بدن

زینک: 14 درصد از نیاز روزانه بدن

مس: 19 درصد از نیاز روزانه بدن

مفید برای سلامت استخوان هاتخم کدو منبع غنی منیزیم است که نقش مهمی در استخوان سازی بدن دارد.

مصرف منیزیم با افزایش تراکم استخوانی مرتبط است و ریسک ابتلا به پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی را کاهش می دهد.

کاهش ریسک ابتلا به دیابتمواد مغذی درون تخم کدو احتمالاً جلوی ابتلا به دیابت نوع 2 را می گیرند.

آنتی اکسیدان ها احتمالاً به کاهش ریسک بروز این بیماری کمک می کنند. علاوه بر این تخم کدو از منابع خوب منیزیم به شمار می رود. کمبود منیزیم می تواند ترشح انسولین در بدن را مختل کند.

مفید برای قلب و کبدتخم کادو حاوی اسید های چرب امگا 3 و امگا 6، آنتی اکسیدان و فیبر است. این مواد همگی برای قلب و کبد مفید هستند.

فیبر موجود در تخم کدو به کاهش کلسترول خون کمک می کند و ریسک بروز بیماری قلبی را کاهش می دهد.

کاهش وزن و کمک به هضم غذافیبر موجود در تخم کدو به حفظ وزن مناسب بدن کمک می کند، چون باعث می شود شخص مدت طولانی تری سیر بماند. علاوه بر این، مصرف فیبر سلامت گوارشی را ارتقا می دهد.

تقویت سیستم ایمنیروغن تخم کدو حاوی مقادیر زیادی ویتامین E و دیگر آنتی اکسیدان ها است.

ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و سلامت عروق خونی را حفظ می کند.

جلوگیری از بی خوابیتخم کدو منبع غنی تریپتوفان است که نوعی اسید آمینه محسوب می شود.

ماده تریپتوفان بی خوابی مزمن را برطرف می کند، چون بدن آن را به سروتونین و ملاتونین تبدیل می کند. سروتونین به هورمون شادی آور یا آرامش بخش معروف است و ملاتونین را هورمون خواب می دانند.

مفید برای سلامت پوست و چشم هاتخم کدو منبع غنی آنتی اکسیدانی به نام اسکوالین، شبیه به ماده بتا کاروتن (رنگدانه قرمز-نارنجی موجود در گیاهان و میوه ها و پیش ساز ویتامین آ) است.

اسکوالین به همه بافت های بدن نفوذ می کند و از قرار معلوم در محافظت از پوست در برابر اشعه های فرابنفش و دیگر انواع تابش پرتوی نقش دارد.

تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده اسکوالین احتمالاً نقش مهمی در سلامت چشم ها دارد.

بهبود سلامت پروستات و دستگاه ادراریتحقیقات نشان می دهد تخم کدو احتمالاً نشانه های بزرگی خوش خیم پروستات و مثانه پرکار را کاهش می دهد.2

منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاوجود آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین E از خواص تخم کدو است. آنتی اکسیدان ها با کاهش التهابات از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. به همین دلیل مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.

بخش بزرگی از خواص تخم کدو به خاطر وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان های موجود در آن است. در یک مطالعه بر روی موش های مبتلا به التهاب مفصل، روغن تخم کدو توانست از مقدار التهابات در آنها بکاهد. در این مطالعه مصرف داروهای ضدالتهاب در موش ها عوارض جانبی منفی ای بر جای گذاشت، اما روغن تخم کدو بدون هیچ گونه عوارض جانبی توانست موجب کاهش علائم این بیماری شود.

کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان هارژیم های سرشار از تخم کدو احتمال ابتلا به سرطان معده، سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. در یک مطالعه مشاهده ای، مصرف تخم کدو توانست احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان یائسه کاهش دهد. همچنین لیگنان موجود در تخم کدو می تواند در پیشگیری و درمان سرطان پستان مؤثر باشد.

براساس یک مطالعه درون کشتگاهی (آزمایش هایی که به جای به کار بردن جانداران زنده، بخشی از بدن آنها مانند یاخته هایشان یا بافت هایشان را در محیط آزمایشگاهی کشت می دهند)، مکمل محتوی تخم کدو می تواند سرعت رشد سرطان پروستات را کاهش دهد.

سرشار از منیزیمتخم کدو یکی از بهترین منابع طبیعی منیزیم است. این موضوع اهمیت فراوانی دارد. زیرا کمبود منیزیم در جوامع غربی بسیار شایع است. در ایالات متحده امریکا مصرف منیزیم 79٪ از بزرگسالان کمتر از مقدار توصیه شده است.

منیزیم برای انجام بیش از 600 واکنش شیمیایی در بدن لازم است. وجود مقدار کافی منیزیم برای موارد زیر موردنیاز است:

کنترل فشار خون

کاهش خطر بیماری های قلبی

تشکیل استخوان ها و کمک به حفظ سلامت آنها

تنظیم سطح قند خون

سرشار از فیبروجود مقدار زیادی فیبر، از خواص تخم کدو است. هر وعده 28 گرمی تخم کدوی کامل (با پوست) محتوی 5.2 گرم فیبر است؛ البته با برداشتن پوست تخم کدو 1.7 گرم از این مقدار کاسته می شود. ولی باز هم مقدار به جای مانده زیاد است و به سلامت فرد کمک شایانی می کند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین رژیم های غذایی سرشار از فیبر خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی را کاهش می دهد.1

سرشار از آهنتخمه کدو منبع خوب آهن است. 28 گرم از این تخمه ها حدود 5 درصد نیاز روزانه ما به این ماده معدنی را تأمین می کند. یادتان باشد که آهن برای سلامتی بدن لازم است و علاوه بر حمل اکسیژن به بافت ها در عملکردهای مختلف دیگر بدن نیز نقش دارد. البته آهن موجود در منابع حیوانی بهتر از آهن موجود در منابع گیاهی جذب می شود. بنابراین لازم است که افراد گیاهخوار دو برابر آهن بیشتری دریافت کنند تا دچار کمبود احتمالی آن و خستگی و ضعف نشوند.

کاهش مقدار کلسترول بدفیتواسترول های موجود در تخمه کدو باعث کاهش مقدار کلسترول بد خون می شوند. فیتواسترول ها همان کلسترول گیاهی هستند.

به گزارش WebMD این ترکیبات به جای مسدود کردن عروق به تمیزی آن ها کمک می کنند.

مقابله با عوارض یائسگیمحققان روی تأثیر روغن تخمه کدو بر بهبود علائم یائسگی بخصوص گرگرفتگی و سردرد بررسی هایی انجام دادند. آن ها به این نتیجه رسیدند که این روغن در تسکین این علائم در شرکت کننده ها موثر بوده است.

دفع سنگ کلیهتخمه کدو از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می کند. برای مقابله با این سنگ ها همچنین لازم است که آب زیادی بنوشید و مصرف سدیم را کاهش دهید. همچنین لازم است که روزانه مصرف ویتامین C بیش از 2 گرم نباشد.

منبع خوب پتاسیمتخمه کدو منبع پتاسیم است. هر 28 گرم از این ماده غذایی 260 میلی گرم پتاسیم دارد که 7 درصد نیاز روزانه ما را تأمین می کند.

پتاسیم به صورت محلول در بدن وجود دارد و در داخل سلول ها متمرکز است. بدن ما برای رسیدگی درست به عملکردهای ضروری خود نیاز به تعادلی بین پتاسیم، کلر و سدیم دارد.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.yjc.ir

3.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1209

به "فواید شگفت انگیز تخم کدو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید شگفت انگیز تخم کدو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید