طوفان گرد و غبار چگونه مرکز را در نوردید؟

به گزارش اخبار نجوم، کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در پی افزایش سرعت باد به حدود 11 متر بر ثانیه در اواسط روز یکشنبه (4 مهرماه) که از سمت غرب تهران شروع شد، حجم زیادی از گرد و غبار به شهر وارد شد و عدم بارش مناسب باران و خشکی زمین هم این شرایط را تشدید کرد.

طوفان گرد و غبار چگونه مرکز را در نوردید؟

به گزارش خبرنگاران، سولماز احدی اظهار کرد: با بروز این شرایط، در ایستگاه های شهر تهران، شاهد افزایش شاخص ذرات معلق به ویژه ذرات معلق کمتر از 10 میکرون (PM10)بودیم و در ساعت 13 شاخص میانگین برخط این آلاینده از مرز سلامت عبور کرد. فرایند افزایشی شاخص این آلاینده با رشدی قابل ملاحظه ادامه یافت و در ساعت 15 شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون (PM2.5) هم وارد شرایط ناسالم برای گروه های حساس شد. این در حالی بود که در این ساعت، شاخص برخط آلاینده PM10 به عدد 190 رسید و فراتر بودن شاخص ذرات درشت تر در بیشتر ساعات این روز، نشانگر بروز شرایط گرد و خاک در شهر تهران بود.

احدی اضافه نمود: شاخص ذرات PM10 در ساعت 16 وارد شرایط ناسالم برای عموم افراد شد و فرایند صعودی خود را ادامه داد؛ به گونه ای که بیشترین میانگین شاخص ثبت شده در ساعت 18 برابر با 266 برای آلاینده PM10 بود که در بعضی از ایستگاه ها به ویژه ایستگاه های غربی، شاخص های فراتر از این عدد هم ثبت شد.

این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: در ساعات پایانی این روز در پی کاهش نسبی سرعت باد، فرایند کاهشی شاخص مشاهده شد و ساعت 6 صبح روز دوشنبه (5 مهر) شرایط به شرایط سالم باز گشت. این شرایط مدت زیادی دوام نداشت و پس از چند ساعت، دوباره فرایند افزایشی شاخص ذرات معلق رخ داد و مانند روز قبل، در بیشتر ساعات شاخص هر دو آلاینده PM10 و PM2.5 همزمان فراتر از حد مجاز قرار گرفتند. در حالی که با توجه به تعطیلی این روز، از حجم ترددهای شهری در تهران به طور نسبی کاسته شده بود. بروز این شرایط باعث شد که میانگین شاخص کیفیت هوای 24 ساعته در ساعت 11 روز دوشنبه (5 مهر) عدد 130 برای آلاینده PM10 و عدد 122 برای آلاینده PM2.5 ثبت گردد.

احدی اضافه نمود: استمرار جو حاوی گرد و غبار در روز دوشنبه (5 مهر) هم منجر به غلظت بالای ذرات معلق در هوای مرکز و در نتیجه، میانگین شاخص کیفیت هوای 24 ساعته در ساعت 11 این روز برای آلاینده PM10 عدد 101 و برای آلاینده PM2.5 عدد 112 ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ابتدای امسال، پنج روز فراتر از حد سلامت برای آلاینده PM10 ثبت شده و شاخص روز دوشنبه (5 مهر) بیشترین شاخصی بود که در امسال برای این آلاینده به ثبت رسیده است.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1139

به "طوفان گرد و غبار چگونه مرکز را در نوردید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طوفان گرد و غبار چگونه مرکز را در نوردید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید