سالانه چند تن میوه در ایران فراوری می گردد؟

به گزارش اخبار نجوم، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت سالانه بیش از 20 میلیون تن انواع میوه در باغات کشور فراوری و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می گردد.

سالانه چند تن میوه در ایران فراوری می گردد؟

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، داراب حسنی با بیان اینکه سیب درختی، کشمش و پسته بیشترین میوه صادراتی ایران به بازارهای 35 تا 80 کشور دنیا است، گفت: اکنون سه میلیون هکتار باغ میوه در کشور وجود دارد که یک میلیون و 800 هزار هکتار باغ های سردسیری و خشک و بقیه گرمسیری و نیمه گرمسیری است.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، توضیح داد: از سطح باغ های کشور، 300 هزار هکتار درختان میوه دانه دار، 300 هزار هکتار درختان میوه هسته دار، 350 هزار هکتار درختان ریزمیوه، 800 هزار هکتار درختان میوه های خشک با گروه های محصولی مختلف است.

حسنی یادآور شد: انواع درختان میوه دانه دار شامل گلابی، به و سیب، هسته دار مانند زردآلو، هلو، شلیل، آلو، گیلاس و آلبالو، درختان میوه خشک مثل گردو، پسته، بادام و فندق و درختان ریزمیوه شامل انگور، زرشک و عناب، ازگیل و ذغال اخته است.

وی با اشاره به تنوع بالای کشت درختان میوه در باغات کشور، گفت: در میوه های سردسیری 15 گونه مهم وجود دارد که هر کدام از این گونه ها 10 رقم تجاری است که در مجموع 150 رقم را در برمی گیرند.

این مقام مسوول ادامه داد: از مجموع این ارقام 40 رقم مهم تر از بقیه است که تکثیر آن ها در دستور کار دفتر میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

حسنی به وجود مسائل ناشی از خشکسالی، کمبود منابع آب و لزوم مدیریت در مصرف بهینه آب اشاره و تاکید نمود: مدیریت باغ ها و تغییر الگوی کشت به سمت و سوی محصولات سازگار با کم آبی با فراوری بیشتر مانند انگور و بادام در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: برای توسعه باغ های کشور در زمین های شیب دار، کشت هشت گونه کم آب بَر در نظر گرفته شده است که افزون بر نیمی از این زمین های باغی برای کشت انگور و بادام اختصاص می یابد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1388

به "سالانه چند تن میوه در ایران فراوری می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه چند تن میوه در ایران فراوری می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید