صادرات 180 میلیون دلاری فرآورده های آرایشی ایرانی

به گزارش اخبار نجوم، مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از صادرات 180 میلیون دلاری فرآورده های آرایشی ایرانی به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: ظرفیت های خالی تولید در این حوزه را احصاء می کنیم تا بتوانیم آنها را بهره ور کنیم.

صادرات 180 میلیون دلاری فرآورده های آرایشی ایرانی

به گزارش خبرنگاران، دکتر عبدالعظیم بهفر در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه محصولات کازمتیک، با بیان اینکه این نوع فرآورده ها از جمله کالاهای سلامت محوری هستند که اغلب مردم جامعه از کودکی تا کهنسالی از آنها استفاده می کنند، گفت: از آنجا که اقلام آرایشی و بهداشتی جزو کالاهایی هستند که باید به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرند، باید استانداردهای لازم را کسب کنند تا به سلامت مردم جامعه آسیبی وارد نشود.

بهفر با اشاره به اقداماتی که برای نظارت و سیاست گذاری در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی و تولید داخلی اجرا شده است، اضافه نمود: بر همین اساس یک پل ارتباطی و قانونمند بین اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با مراکز سیاستگذار عمده مانند اتحادیه اروپا ایجاد کردیم تا فرآورده های تولید داخلی در این حوزه هم به سمت استانداردهای اروپایی سوق داده شوند. همچنین با انجمن های آرایشی - بهداشتی روابطی ایجاد کردیم تا فرآیندهای غیرحاکمیتی مانند صدور مجوزها را به آنها برون سپاری کنیم. بر همین اساس انجمن تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی قبول کرده است که در این زمینه به سازمان غذا و دارو کمک کند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخلی به عنوان سیاست اصلی کشور، گفت: لیستی با کمک انجمن های آرایشی و بهداشتی تهیه شده که بر اساس آن مشخص می شود که کدام یک از کالاهای آرایشی بهداشتی نیازمند واردات هستند و کدام یک از آنها را می توان در کشور تولید کرد. همچنین ظرفیت های خالی تولید در این حوزه را احصاء می کنیم تا بتوانیم آنها را بهره ور کنیم. بر همین اساس در سال گذشته 51 فرآورده در این حوزه یا پروانه ساخت یا پروانه بهره برداری دریافت کردند و یا در بازار عرضه شدند. همچنین کمیته مشترکی میان صنعت و دانشگاه ها تشکیل شد که توانسته اند خطوط تولیدی جدیدی را ایجاد کرده و به سمت تولید می فرایند؛ به طوری که به زودی شاهد حضور این فرآورده ها در بازارهای داخلی و خارجی خواهیم بود.

بهفر با بیان اینکه سازمان غذا و دارو به دنبال تغییر سیستم نظارتی به سمت افزایش دقت و تأیید فرآورده های آرایشی و بهداشتی است، گفت: با همکاری تولیدکنندگان فرآیندی آغاز شده تا از ظرفیت های خالی شرکت های آرایشی و بهداشتی استفاده شود.

بهفر ادامه داد: در سال 97 شاهد کاهش 75 درصدی پروانه های واردات محصولات آرایشی بهداشتی بوده ایم. همچنین در سال 1396، نزدیک به 920 پروانه بهره برداری از کارخانه داشتیم که با رشدی 11 درصدی در سال 1397 روبرو شد و 101 پروانه بهره برداری از کارخانه های تولید لوازم آرایشی به میزان آن اضافه شد. در عین حال میزان واردات بر اساس پروانه ها در سال 1396، 12 هزار و 680 مورد بوده که این رقم در سال 97، به سه هزار و 350 مورد کاهش یافته است.

بهفر با اشاره به اینکه صادرات 180 میلیون دلاری محصولات آرایشی به کشورهای مختلفی چون کانادا، ترکیه، آلمان، عمان و...، گفت: خوشبختانه استانداردهای محصولات ایرانی از استانداردهای اروپا پیروی می کنند و از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. در عین حال به نظر می رسد که وزارت صمت هم محدودیت هایی را برای واردات محصولات آرایشی و بهداشتی در جهت حمایت از تولید داخلی ایجاد کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 230

به "صادرات 180 میلیون دلاری فرآورده های آرایشی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 180 میلیون دلاری فرآورده های آرایشی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید