سیستم دفع پسماند بیمارستانی چگونه طراحی و ساخته شد؟، نابودگری برای پسماندهای کرونایی

به گزارش اخبار نجوم، مجری سیستم دفع پسماند ویژه بیمارستانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه گفت: این سیستم و دستگاه ساخته شده میکروارگانیسم ها، ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد و به دلیل نوع عملکردی که دارد، دوستدار محیط زیست است.

سیستم دفع پسماند بیمارستانی چگونه طراحی و ساخته شد؟، نابودگری برای پسماندهای کرونایی

علی خانی در تبادل نظر با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران درباره سیستم دفع پسماند بیمارستانی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه ساخته شده و در نمایشگاه ربع رشیدی سال جاری نیز از آن رونمایی شد، اظهار کرد: سیستم دفع پسماند ویژه بیمارستانی با توجه به شرایط خاص کنونی با تأکید بر از بین بردن ویروس کرونا ساخته شده است؛ اما این سیستم توانایی نابودی همه ویروس ها، باکتری ها، میکروارگانیسم ها و به ویژه ویروس کرونا با استفاده از روش پیرولیز پیشرفته را دارد.

مجری طرح سیستم دفع پسماند بیمارستانی درباره چگونگی شکل گیری ایده ساخت این دستگاه اظهار کرد: فرایند ساخت دستگاه ابتدا از دفع پسماندهای لاستیکی و پلاستیکی -که یکی از معضلات محیط زیست است- شروع شد؛ چراکه لاستیک و پلاستیک می توانند چند قرن و حتی تا یک یا دو هزار سال بدون اینکه تجزیه شوند در محیط باقی بمانند.

خانی گفت: تمرکز تحقیق ما روی پسماندهای لاستیکی و پلاستیکی بود و از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد با توجه به اینکه خیلی از البسه و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی سنتزی هستند و از لاستیک و پلاستیک تهیه می شوند؛ بنابراین سیستم کار دستگاه را تغییر دادیم.

وی اضافه نمود: پسماندهای بیمارستانی عموماً عفونی هستند و نباید در حالت سرد با آنها تماس پیدا کرد؛ بنابراین سیستم را تغییر دادیم که در جهان هم امری معمول است.

این استاد دانشگاه درباره نحوه کارکرد دستگاه سیستم دفع پسماند بیمارستانی گفت: یک محموله(پسماند) دو تنی به صورت کاملاً ایزوله داخل رآکتور شارژ می گردد، در حالی که حرارت داخل رآکتور حدود 350 تا 400 درجه سلسیوس است.

خانی اظهار کرد: برای از بین بردن میکروارگانیسم ها ساده ترین کار استفاده از اتوکلاوهاست که حدود 150 درجه سلسیوس ایجاد نموده و در حقیقت دستگاه اتوکلاو فقط بی خطرسازی می نماید و کار دیگری انجام نمی دهد.

دستگاه دفع پسماند بیمارستانی دوستدار محیط زیست است

مجری دستگاه دفع پسماند بیمارستانی با بیان اینکه دستگاه های اتوکلاو خیلی گران بوده و مسائل خاص خود را دارد، ادامه داد: دستگاه ساخته شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه علاوه بر اینکه میکروارگانیسم ها، ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد به دلیل نوع عملکرد دوستدار محیط زیست است.

خانی اضافه نمود: این دستگاه 350 تا 400 درجه سلسیوس فراوری حرارت می نماید و این فراوری حرارت در غیاب اکسیژن صورت می گیرد یعنی هیچ واکنشی با اکسیژن مانند واکنش های سوختن و رادیکالی در آن اتفاق نمی افتد. در این فرایند مولکول های درشت پلیمر، لاستیک و پلاستیک-که ترکیبات نفتی یا همان هیدروکربن ها هستند- شکسته و تبدیل به سوخت می شوند و انرژی می دهند.

وی تأکید کرد: رویکرد این دستگاه زیست محیطی است یعنی هم پسماند را از بین می برد و هم محصول هیدروکربنی تحویل می دهد.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: قبل از شیوع کرونا، این دستگاه را در نمایشگاه ربع رشیدی تبریز شرکت دادیم و جزء سه طرح برتر انتخاب شد و مسئولان از آن استقبال کردند.

فراوری به صورت ثبت سفارش

مجری سیستم دفع پسماند بیمارستانی درباره فراوری انبوه این دستگاه به خبرنگاران گفت: تکنولوژی این دستگاه برای دانشگاه است و دستگاه را نیز ساخته ایم؛ اما در فراوری انبوه از آنجایی که این دستگاه به صورت کارگاهی فراوری می گردد، به صورت سفارشی می توان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد و با امکانات کمی که داریم، خودمان طراحی نموده و صفر تا 100 ساخت آن را انجام دهیم.

خانی اظهار کرد: اکنون این دستگاه در حال فعالیت است و نه تنها در بخش پسماندهای کرونایی و بیمارستانی بلکه پسماندهای شهرداری نیز کارایی دارد و می توانیم این پسماندها را به عنوان خوراک وارد این رآکتور نموده و از آن محصول بگیریم.

وی درباره همکاری ارگان ها و نهادها برای استفاده از این طرح گفت: اکنون با سازمان مدیریت پسماند کلانشهر تبریز در مرحله عقد قرارداد هستیم، به دلیل اینکه فرایند مشارکت سخت است باید نوع همکاری را معین نمایند، مثلاً خودشان سرمایه گذاری نمایند یا اینکه سرمایه گذاری از طرف ما باشد.

قابلیت دفع پسماند ریجکت شده و تبدیل به محصول

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پسماندهایی که به هیچ نحو قابلیت بازیافت ندارند را اصطلاحاً پسماند ریجکت شده می نامند و تنها راهکاری که معمولاً برای رهایی از آنها در نظر گرفته می گردد، دفن کردن آنهاست که البته این روش هم مسائل خاص خود را دارد.

این استاد دانشگاه درباره توانمندی این دستگاه برای تبدیل پسماند ریجکت اعلام کرد: پسماند ریجکت شده ای که حتماً باید با پروتکل معین دفن گردد، این دستگاه می تواند آن را بی خطرسازی و به صورت سالم از محیط زیست حذف و به محصولی ارزشمند تبدیل کند.

خانی درباره زمان شکل گیری ایده این دستگاه گفت: حدود سه سال است که ما روی این طرح مشغول کار هستیم و در نمایشگاه ربع رشیدی شرکت کردیم؛ البته ما به صورت شخصی اطلاع رسانی نموده ایم و حتی از کشور عراق هم برای بازدید این محصول آمده اند و آنها هم خواستار خرید این دستگاه هستند.

4117/4062/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 423

به "سیستم دفع پسماند بیمارستانی چگونه طراحی و ساخته شد؟، نابودگری برای پسماندهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم دفع پسماند بیمارستانی چگونه طراحی و ساخته شد؟، نابودگری برای پسماندهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید