ایران با سرعت بسیار بالایی در حال پیر شدن است

به گزارش اخبار نجوم، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: جمعیت ایران با سرعت بسیار بالایی در حال پیر شدن است.

ایران با سرعت بسیار بالایی در حال پیر شدن است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، پریسا طاهری، از افزایش جمعیت سالمندان در جهان اطلاع داد و گفت: جمعیت افراد 60 سال به بالا در سال 2020 میلادی به حدود یک میلیارد نفر رسید و تا سال 2050 میلادی به دو میلیارد نفر خواهد رسید.

به گفته این متخصص طب سالمندی، 60 در صد از سالمندان جهان در کشور های در حال توسعه زندگی می نمایند و پیش بینی می گردد که این رقم تا سال 2050 میلادی به 80 در صد برسد.

وی در مورد این تغییرات دموگرافیک در کشور هم اسم کرد: در حال حاضر حدود 10 درصد جمعیت کشورمان را افراد سالمند 60 سال و بالاتر تشکیل می دهند که این رقم تا سال 1430 شمسی به 25 درصد افزایش پیدا خواهد نمود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر چه کل جهان در حال پیر شدن و خاکستری شدن است، ولی فرایند پیر شدن جمعیت در کشور های آسیایی بسیار بالاتر بوده و در بین کل جهان، جمعیت ایران با سرعت بسیار بالایی در حال پیر شدن است؛ لذا توجه به رشته تخصصی سالمندان و نگاه ویژه به این گروه آسیب پذیر ضروری به نظر می رسد.

طاهری اظهار کرد: سال جاری هم با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم استفاده از رسانه های جمعی (Social Media) برای برقراری ارتباط مؤثر با یکدیگر بدون تماس مستقیم، باعث شد تا شعار روز جهانی سالمندان بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال انتخاب گردد.

وی با اشاره به اینکه آموزش یک مهارت دیجیتال به سالمندان جهت دسترسی و بهره مندی از سایت های خبری، رسانه ها و شبکه های اجتماعی بسیار لازم است، اضافه کرد: بعلاوه از این قبیل آموزش در راستای بهره برداری از فناوری جهت یاری برای انجام بعضی امور روزمره زندگی خود، مشارکت در ا مور اجتماعی، ارتباط با خانواده و جامعه و استفاده از مطالب آموزشی در حوزه پیشگیری، درمان و سلامت امری مهم است.

طاهری گفت: در هر حال توجه به احتیاج های سالمندان به صورت جامع و یک پارچه، یعنی آنالیز مسائل جسمی، روانی، اجتماعی به صورت همزمان همیشه مورد توجه بوده است و پرداختن به هر کدام از این ابعاد به تنهایی، نقص در ارزیابی جامع مسائل سالمندی محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1154

به "ایران با سرعت بسیار بالایی در حال پیر شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران با سرعت بسیار بالایی در حال پیر شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید