تور چین: جنگِ بازی ها؛ مبادا چین را ناراحت کنید!

به گزارش اخبار نجوم، نشریه فارین پالیسی در گزارشی به تشدید رقابت ها میان قدرت های جهانی در بازار بازی های ویدئویی پرداخته و حوزه تفریح و بازی های رایانه ای را حوزه ای نو ارزیابی نموده که کشور هایی نظیر چین و آمریکا، در پی کنشگری موثر در آن ها و به کنترل درآوردن اذهانِ افکار عمومی بین المللی هستند.

تور چین: جنگِ بازی ها؛ مبادا چین را ناراحت کنید!

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

نشریه فارین پالیسی در این رابطه می نویسد: تعطیلات سال نوی میلادی در پیش است. اگر شما یکی از سه میلیارد نفر گِیمری هستید که به شدت در دنیا، پیگیرِ بازی های ویدئویی هستند، بدون تردید این نکته را نیز به خوبی می دانید که شرکت های فراوری نماینده بازی های ویدئویی، وضع خیلی خوبی دارند و بسیاری از خرده فروشان بازارِ این صنعت، به شدت در کوشش هستند تا احتیاج های کنونی این بازار را تامین نمایند. مساله ای که البته تا حد زیادی به علت ایجاد اختلال در فرایند تامین قطعات مورد احتیاج برای فراوری کنسولِ بازی های ویدئویی به وجود آمده و عملا فراوری هرگونه وسیله دیجیتال را با مشکل روبرو ساخته است. مدت ها قبل از فرارسیدن بلک فرایدی (آدینه سیاه)، خرده فروشان به خریداران هشدار می دادند که احتمالا بسیاری از کنسول های بازی های رایانه ای، خیلی زود فروش می فرایند و شمار قابل توجهی از مشتریان، با ناامیدی در امر خرید خود رو به رو خواهند شد. با این حال، واقعیت این است که بازار بازی های رایانه ای با مسائل و چالش های به مراتب بدتری در مقایسه با آنچه ایجاد اختلال در زنجیره تامین قطعات برای فراوری کنسول های بازی های رایانه ای عنوان می شود، رو به رو است.

به گزارش خبرنگاران، سال گذشته، عایدی صنعتِ گیم (بازی های ویدئویی)، مبلغی بالغ بر 159.3 میلیارد دلار را شامل می شد. این مبلغ در مقایسه با سال 2019، حاکی از افزایشِ 9.3 درصدی بوده است. البته که این افزایش صرفا ناشی از پاندمی ویروس کرونا و ماندن افراد در خانه هایشان نبوده است. واقعیت این است که استودیو های فراوری بازی های ویدئویی به نحو روزافزونی در حال پیچیده کردن صنعت تفریح هستند.

دراین راستا، نباید چندان شگفت انگیز باشد که شاهدیم غول های چینی نظیر شرکت تنسنت توجه ویژه ای را به صنعت بازی های ویدئویی و به طور خاص رویه های استودیو های بازی سازی غربی معطوف نموده اند. در واقع، چینی ها به نحو قابل تاملی اقدام به خرید استودیو های بازی سازی غربی می نمایند. در این راستا، شاهد بودیم که فقط ظرف یک روز در ماه جولای امسال میلادی، شرکت چینی تنسنت دو شرکت بازی سازیِ بریتانیایی و سوئدی را خریده است.

شاید بعضی به این مساله صرفا از حیث پدیده ای تجاری و مالی بنگرند با این حال، بسیاری از بازی های ویدئویی از محتوای سیاسیِ قابل توجهی نیز برخوردارند. هرچند که به ظاهر وظیفه خود را سرگرم کردن انسان ها تعریف نموده اند. یکی از ویژگی های شاخص بازی های ویدویی که تقریبا تِم اصلی اغلب آن ها را نیز تشکیل می دهد، نبرد میان خیر و شر است. در این راستا، شگفت انگیز نیست که بسیاری از این بازی ها از اصولی نظیر دموکراسی و آزادی بیانِ غربی حمایت می نمایند. علت این مساله نیز روشن است، زیرا سازندگان این بازی ها اغلب در کشور های غربی و تحت همین قوانین زندگی می نمایند.

علاقه روزافزونِ چین ها به بازی های ویدئویی بدون تردید موجب می شود که سیلِ قابل توجهی از نقدینگی وارد این صنعت شود با این حال، بعضی ناظران و تحلیلگران این مساله را خبری بد برای صنعت بازی های رایانه ای در دنیا ارزیابی می نمایند.

این چالش مخصوصا وقتی صحبت از آزادی های هنری می شود، بیش از پیش تقویت می شود. پیِر استرومبک سخنگوی صنعت بازی سازی سوئد می گوید: شرکت های چینی که در سوئد اقدام به خرید بعضی شرکت های بازی های ویدئویی می نمایند و یا خود در این عرصه سرمایه گذاری می نمایند، اقدامی منطقی را انجام می دهند. با این حال، نگرانی های وجود دارد که دولت چین شاید بخواهد آن ها را به زور و بر اساس قانون موسوم به اطلاعات ملی 2017، مجبور به همکاری با خود و منافعِ خاصش کند. این قانون، به نحو گسترده ای بیان می نماید که: هر سازمان یا شهفرایندی باید با دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی چین بر طبق قانون و در راستای منافع این کشور، همکاری کند.

در این قطه این سوال مطرح می شود که اگر این شرکت ها نخواهند این کار را انجام دهند چه می شود؟ در این راستا دو مساله اساسی مطرح می شود: اولا، اگر این شرکت ها نخواهند از درخواست های چین پیروی نمایند، با چالش هایی اساسی در راستا ادامه فعالیت های خود رو به رو می شوند و ثانیا، بازار گسترده و قابل توجه بازی های ویدئویی چین را نیز از دست خواهند داد. درست به همین علت است که بسیاری از شکرت های فراوری بازی های ویدئویی، به نحوی ضمنی اذعان دارند که سعی می نمایند تا جای ممکن چین را با محتوای بازی های ویدئویی خود آزرده خاطر نسازند.

در بهار امسال میلادی، دولت چین سعی کرد تا تا با شیوه ای غیرمتعارف، صنعت بازی های ویدئویی دنیا را در راستای منافع خود همگن سازد. این کشور از سازمان بین المللی استاندارد درخواست کرد تا معیار های نظارتی خاصی را بر صنعت بازی های ویدئویی اعمال کند. در این میان باید توجه داشت که سازمان بین المللی استاندارد، صرفا معطوف به استاندارد های فنی است و به محتوای هنری فراوریات مختلف هیچ کاری ندارد. با این حال، چین به صراحت مایل است که بازی های ویدئویی به مثابه یک محصول فنی و نهَ یک فراوری هنری در نظر گرفته شوند. این رویکرد چین عملا به این کشور اجازه خواهد داد تا نسبت به بازی های ویدئویی که محتوای آن ها مورد نظر و مطبوعِ چین نیستند، اعتراض کند و زمینه را برای برخورد با آن ها نیز فراهم سازد.

صنعت بازی های ویدئویی سوئد علیه این اقدام دولت چین اعتراض کرد و در این رابطه از نفوذ قابل توجه خود که تا حد زیادی ناشی از موفقیت های شرکت های بازی سازی سوئدی در بازار بازی های ویدئویی دنیا بوده نیز استفاده نموده است. در این راستا، یکی از مدیران شرکت های فراوری بازی های ویدئویی به فارین پالیسی می گوید: ما قویا تاکید داشتیم که بازی های ویدئویی، صنعتی هنری هستند و نباید با آن ها به مثابه فراوریاتی فنی برخوردار شود. ما سازندگان بازی های ویدئویی متمایل نیستیم که آزادی خود را در این صنعت از دست بدهیم. صادارات موفقیت آمیز در عرصه بازی های ویدئویی، احتیاجمندِ دارا بودن حدی از آزادی بیان است.

در این راستا، صنعت و اتحادیه بازی سازی سوئد، اعضای سازمان بین المللی استاندارد را تشویق کرد تا علیه درخواست های چین مبنی بر اعمال نظارت های گسترده بر صنعت مذکور رای دهند. مساله ای که موجب شد تا درخواست چین رد شود با این حال، کوشش های چین در این زمینه، نگرانی های گسترده ای را در صنعت فراوری بازی های ویدئویی ایجاد نموده است. در جریان رای گیریِ مذکور، یکی از اتحادیه های فراوری بازی های تفریح در یک کشور، این مساله را معقول دید تا قبل از اینکه علیه درخواست چین رای دهد، با این کشور مشورت و رایزنی هایی انجام دهد. جدای از این ها، نهاد های نظارتی آمریکا نیز که بر مسائل مرتبط با حوزه امنیت ملی آاین کشور نظارت شدیدی دارد، تحقیقات گسترده ای را از شرکت تنسنت و تسلط آن بر شرکت هایی نظیر سومو، که یک فراوری نماینده بازی های ویدئویی است و در ماه جولای امسال میلادی به کنترل شرکت تنست عایدیه، شروع نموده است.

بسیاری معتقدند که حضور کشور هایی نظیر چین با ساختار خاص سیاسی شان، در صنعتی نظیر فراوری بازی های ویدئویی بایستی نگران نماینده ارزیابی شود. در این راستا به طور خاص به تضاد های خاص ایدئولوژیک چین با غرب، و قواعد و اصول خاص این کشور اشاره می شود که در نوع خود می توانند در صنعت بازی های ویدئویی نمود پیدا نمایند. حوزه تفریح از حوزه هایی است که به علت اثرگذاری قابل توجه بر اذهان افکار عمومی، به شدت مورد توجه نظام های سیاسی مختلف است و به وسیله آن می توان پیغام های زیادی را به جامعه منتقل کرد.

در این راستا، در شرایط کنونی شاهد تشدید منازعات ژئوپلیتیک در حوزه صنعت فراوری بازی های ویدئویی هستیم. اتحادیه فراورینمایندگان بازی های ویدئویی چین در مدت اخیر، به صراحت از درخواست های دولت چین در این صنعت حمایت نموده و حتی اعلام نموده که آنچه محتوای سیاسی ضدچینی بعضی بازی های ویدئویی خوانده می شود را نیز قویا تحریم می نماید. این مساله عملا موجب می شود تا صنعت فراوری بازی های ویدئویی به شدت از این مساله متاثر شود و بسیاری از فراوری نمایندگان، در هراس باشند که مبادا چین را ناراحت نمایند و خسارت های مالی را متحمل شوند. با این حال، بعضی فراورینمایندگان بازی های ویدئویی می گویند که خواستنِ چیزی، لزوما به معنای به دست آوردن آن نیست.

ناظران بر این باورند که نباید گِیمر ها را از اندک آزادی که در فضای بازی های ویدئویی برخوردارند، محروم ساخت. با این همه، باید منتظر ماند و دید که آیا در ادامه راه، شاهد نقض شدن آزادی های اساسی در این حوزه نیز هستیم یا خیر؟

منبع: فرارو
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1291

به "تور چین: جنگِ بازی ها؛ مبادا چین را ناراحت کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: جنگِ بازی ها؛ مبادا چین را ناراحت کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید