فراوری هیدروژلی برای ترمیم ضایعات غضروفی

به گزارش اخبار نجوم، به گزارش خبرنگاران، مهندسی بافت غضروف یک دانش میان رشته ای است که در جهت بهبود نقایص غضروفی مانند آرتروز یا صدمات غضروفی ناشی از ضربه، فعالیت می نماید. محققان به منظور یافتن راهی برای ترمیم ضایعات غضروفی، پژوهشی را برای فراوری این هیدروژل طراحی کردند.

فراوری هیدروژلی برای ترمیم ضایعات غضروفی

طی این پروژه، هیدروژل قابل تزریقی از بستر سلول زدایی شده غضروف گوسفند تهیه شد و صحت سلول زدایی با روش هایی همچون اندازه گیری ماده ژنتیکی، گلیکوزآمینوگلیکان ها، میزان کلاژن و آنالیز های بافت شناسی مورد ارزیابی نهاده شد.

آنالیز های رئولوژیک در این پروژه نشان داد، هیدروژل مورد نظر در دمای 37 درجه سانتیگراد و در زمانی بین 5 تا 7 دقیقه آماده می گردد.

همچنین تعیین شد که هیدروژل فراوری شده محیطی مناسب برای جذب و تکثیر سلول ها فراهم می نماید. ارزیابی های صورت گرفته از طریق میکروسکوپ الکترونی اتصال و تکثیر سلول ها در سطح هیدروژل را تأیید کرد.

علاوه بر این، سلول های جای گرفته در بستر هیدروژل قادر به تمایز سلول غضروف (کندروسیت) بودند و شمار محدودی از آنان از بین رفته یا به سلول های استخوانی تمایز یافتند. از سوی دیگر نتایج این پژوهش نشان داد، توسعه هیدروژل های قابل تزریق از غضروف های سلول زدایی شده، می تواند به عنوان روشی امید بخش در مهندسی بافت غضروف مورد استفاده قرار گیرد.

این پروژه توسط دکتر باغبان اسلامی نژاد، سیما بردبار، نسرین لطفی بخشایش و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو AO سوئیس، انجام گرفت. ن تایج این پژوهش در مجله بین المللی Journal of biomedical material research (Part A) به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 303

به "فراوری هیدروژلی برای ترمیم ضایعات غضروفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری هیدروژلی برای ترمیم ضایعات غضروفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید