انتقال داعش به شمال آفریقا؛ گسترش فعالیت های گرگ های تنها

به گزارش اخبار نجوم، به دنبال شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، این گروه تکفیری با حمایت حامیان خود از جمله آمریکا، پایگاه های مهم خود را به منطقه ساحل آفریقا منتقل نموده و این موضوع چالش های جدیدی را برای باریگران فعال بومی در شمال آفریقا به وجود آورده است.

انتقال داعش به شمال آفریقا؛ گسترش فعالیت های گرگ های تنها

با تور آفریقای جنوبی ارزان یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به دنبال فروپاشی دولت موهوم داعش در سوریه و عراق و تغییر ژئواستراتژی که در منطقه پر آشوب و ناآرام غرب آسیا رخ داد، این گروه تروریستی پایگاه های مهم خود را به ساحل آفریقا (منطقه ای زیر صحرای عظیم آفریقا که از اقیانوس اطلس تا دریای سرخ کشیده شده است) انتقال داده است. انتقال پایگاه های داعش به این منطقه، چالش های جدیدی را برای بازیگران فعال بومی در شمال آفریقا ایجاد نموده است.

گروه های تروریستی از شرایط شنماینده امنیتی در بعضی کشورهای آفریقایی برای توسعه نفوذ خود در قاره سیاه بهره برداری نموده و می نمایند. در جنگ داخلی دراز مدت در بعضی کشورهای آفریقایی از جمله لیبی و مالی سبب شده است، گروه های تروریستی فعالیت خود را در مناطق پرتنش قاره سیاه افزایش دهند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

هسته های تروریستی بومی با هماهنگی داعش آفریقا تبدیل به گرگ های تنهایی شده اند که به دنبال یافتن روزانه ای برای ایجاد تنش و نا امنی در منطقه ساحل و صحرای عظیم آفریقا هستند. این اطلاعاتی است که مدیر امنیت ملی مغرب پس از انهدام یک گروه تروریستی در این کشور فاش کرد.

عبدالواحد اولاد ملود یکی از پژوهشگران مسائل امنیتی در شمال آفریقا در این زمینه می گوید: روشن است گروه های تروریستی که به صورت محلی فعالیت می نمایند، پیش از آنکه ابعاد بین المللی داشته باشند، دارای یک راهبرد منطقه ای و ملی هستند، چرا که بیشتر گروه های جهادی(تروریستی) فعال در عرصه محلی به وسیله اعزام جنگجویان خود به غرب آسیا و اعلام وفاداری به داعش و شبکه القاعده هم اکنون بر اجرای راهبرد خود در سطح بین المللی متمرکز شده اند.

وی به روزنامه مغربی هسپرس گفت: این گروه های تندرو به تازگی بر اجرای عملیات های تروریستی در مغرب، شمال آفریقا و منطقه ساحل متمرکز شده اند، اما آنچه مشکل راهبرد گروه های مزبور را افزایش می دهد، کاهش اعزام جنگجویان آنها به منطقه غرب آسیا است چرا که شبکه ها و گروه های تروریستی(مانند داعش) در سوریه و عراق به شدت تحت حملات ائتلاف بین المللی (و محور مقاومت) قرار دارند.

این پژوهشگر مسائل شمال امنیتی در شمال آفریقا توضیح داد: حملات علیه داعش در سوریه و عراق سبب شد تا فعالیت این گروه تروریستی در غرب آسیا کاهش یابد و برای اجرای برنامه های خود بیشتر بر شمال آفریقا و جنوب صحرا متمرکز گردد.

در اینجا بگویم هنگامی که گاهشمار فعالیت های گروه های (به اصطلاح) جهادی را در غرب آسیا، آفریقا و جنوب صحرای عظیم این قاره را مطالعه کنیم ، مشاهده خواهیم کرد، اندیشه و ایدئولوژی افراطی این گروه ها قبل از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 با بعد از آن متفاوت است.

اسامه بن لادن بنیانگذار شبکه القاعده اندیشه اش این بود، دشمن را که نماد اصلی آن آمریکاست ، باید از دور مورد هدف قرار داد، اما گروه های تروریستی در چند سال گذشته شیوه عملیاتی خود را تغییر داده اند و ما شاهد انجام عملیات های تروریستی به شیوه گرگ های تنها هستیم.

اولاد ملود با تاکید بر اینکه داعش امروزه به شیوه گرگ های تنها عملیات های تروریستی خود را انجام می دهد، گفت: به دنبال کاهش فعالیت گروه های تروریستی مثل سازمان القاعده شاخه مغرب اسلامی، بوکو حرام در منطقه ساحل و نصرت اسلام و مسلمانان در جنوب صحرای آفریقا طی چند سال اخیر شاهد ظهور گروه های تروریستی جدید داعشی هستیم که عملیات های آنها، اهداف بومی را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه خطر گروه های تروریستی در آفریقا همچنان ادامه دارد، توضیح داد: به تازگی تفکر و ایدئولوژی گروه های جهادی(تروریستی) در مغرب (و کشورهای حوزه ساحل آفریقا) نفوذ گسترده ای داشته و این در حالی است که دولت رباط برای از بین بردن تهدیدات هسته های تروریستی، روش های امنیتی مذهبی مالی و اجتماعی را به کار بسته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 537

به "انتقال داعش به شمال آفریقا؛ گسترش فعالیت های گرگ های تنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال داعش به شمال آفریقا؛ گسترش فعالیت های گرگ های تنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید