آستارا؛ شهر بام های سفالی

به گزارش اخبار نجوم، با بندر کوچک اما بیادماندنی آستارا است که استان زیبای گیلان آغاز می گردد. در این بندر با پازلی از فرهنگ های گیلانی،آذری و حتی روسی آشنا می شوید که قطعا از مجذوب کننده ترین نکات سفرتان خواهد بود.

آستارا؛ شهر بام های سفالی

استان گیلان با بندر زیبای آستارا آغاز می گردد. نام قدیم آستارا اصطراب یا استراب بوده است. در شمال بندر آستارا رودخانه آستاراچای بعنوان خط مرزی، ایران را از جمهوری اذربایجان جدا می نماید. برخلاف سایر نقاط گیلان مردم آستارا به زبان آذری صحبت می نمایند و این بندر کولاژی از فرهنگ گیلانی و آذری است. آستارا از دو بخش مرکزی و لندویل تشکیل شده است. گمرک و بازارچه مرزی به شهر چهره ای مجذوب کننده داده و به آن سرو شکلی پررونق از نظر تجاری و مالی داده است.

تالاب استیل

تالاب استیل:

مهممترین وجه تماشای این تالاب توسکاهای شناور در آب هستند این تالاب محل زندگی انواع پرندگان بومی و همینطور ماهی های بسیار است.

گردنه و تله کابین حیران:

دهستان حیران در 28 کیلومتری آستارا به اردبیل قرار گرفته است.

به گردنه حیران دره بهشت هم می گویند. تله کابین حیران بخشی از زیبایی این منطقه را در اختیار بازدید نماینده می گذارد.

تله کابین در غرب روستای ونه بین و حاجی امیر، در 30 کیلومتری آستارا قرار گرفته است. تله کابین حیران 1500 طول دارد و در نهایت به پارک فندقلوی شهرستان نمین می رسد.

مردم روستای حیران که عمدتا به کشاورزی مشغولند به زبان آذری صحبت می نمایند. اکنون این منطقه یکی از جهانگرد پذیر ترین ییلاقات کشور است.

گردنه ای که مسیر راه ارتباطی آستارا - اردبیل است مرز ایران و کشور آذربایجان در یک منطقه بینهایت زیبا ست که آن را جدا از زیبایی های طبیعی از نظر سیاسی هم حائز اهمیت می نماید.

گردنه حیران

در بیشتر مواقع سال مه گردنه را می پوشاند اما این به خاطر ارتفاع گردنه نیست بلکه بخاطر رطوبت شدید است که از دریای خزر به گردنه می رسد.

ارتفاع گردنه حیران در بلندترین نقطه 1500 متر است. نیمی از جنگل های حیران در ایران و نیم دیگر در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

آبگرم علی داداشی نیز از دیگر جاههای تماشای گردنه است که در یک محیط ییلاقی بسیار زیبا در کنار آبشاری بسیار زیبا قرار گرفته و دارای خواص درمانی است.

آبشار لاتون:

در 15 کیلومتری جنوب آستارا، در نزدیکی شهر لاندویل، در روستاس کوته کومه آبشار زیبای لاتون با ارتفاعی حدود 105 متر واقع است.

آبشار لاتون

این آبشار بلندترین آبشار گیلان است. فاصله 6 کیلومتری از روستا تا آبشار یکی از مجذوب کننده ترین مسیرهای پیاده روی در جنگل است که پر از تپه های زیبا و چشمه های باصفا است. آبشار را از فاصله کمتر از 500 متر نمی توان دید چرا که دره ای عمیق آن را از جاده جدا می نماید.

باغ پرندگان:

در جاده آستارا به رشت باغ پرندگان، با بیش از هزاران گونه پرنده کمیاب مثل طاووس، قرقاول و طوطی وجود دارد.

همه قرقاول ها تزیینی و خارجی هستند و سالانه بازتماشامایندگان زیادی از کشورهای همسایه برای بازدید به این باغ می آِند.

بهشت کاکتوس ها

بهشت کاکتوس ها:

این باغ زیبا در سال 1356 در خیابان فارابی با 220 نوع کاکتوس مختلف قرار گرفته است. تمام 230 نوع کاکتوس موجود در باغ ازبرزیل، پرو، بولیوی و آرژانتین آمده و پیرترین کاکتوس خاورمیانه نیز در این باغ زندگی می نماید.

ساحل تفریحی صدف:

ساحل صدف سیبلی ساحلی بسیار زیبا و تمیز در کیلومتر 10 جاده آستارا به انزلی قرار گرفته است و دارای امکانات رفاهی مناسبی مثل طرح سالمسازی و غریق نجات و اماکن اقامتی است.

ساحل شریعتی یا غیری سابق هم یکی دیگر از سواحل زیبای آستارا به شمار می رود.

باغ چای عباس آباد:

در دو کیلومتری جنوبغرب آستارا روستای زیبای عباس اباد قرار گرفته که صاحب بدیع ترین چشم اندازهای غرب استان گیلان است.

روستا در دامنه کوه اسپیناس واقع است و بخاطر شالیزارها و برنج مرغوب و باغ های وسیع چایش معروف است. این باغ تنها محل کشت چای آستارا است.

باغ از نظر تاریخی نیز دارای اهمیت است چرا که بنای ان را مظفرالدین شاه قاجار گذاشته است. امامزاده ابراهیم و قاسم از بچه ها امام موسی کاظم در سه کیلومتری آستارا به تالش قرار گرفته است. دیگر زیارتگاه این منطقه شیخ تاج الدین محمد رضوی است.

تماشای های آستارا به همین تعداد معرفی شده منحصر نمی گردد. در سفری که به این بندر زیبا دارید از پارک جنگلی بی بی یانلوو گورستان باستانی ونه بینو بازار مرزی نیز تماشا کنید.

منبع:میراث فرهنگی

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 2 دی 1401 بروزرسانی: 2 دی 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1506

به "آستارا؛ شهر بام های سفالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آستارا؛ شهر بام های سفالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید