تور ارزان هلند: 8 دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی

به گزارش اخبار نجوم، بگونیاها به خاطر شاخ و برگ های بسیار زیبا و متنوع خود، مشهور هستند؛ اما چنین زیبایی، هزینه هم دارد. حفظ ظاهر خوب آن برگ ها می تواند کار مسئله ای باشد و مسائل زیادی وجود دارد که می تواند باعث خشک شدن گل بگونیا هلندی شما گردد. این مطلب به شما یاری می نماید بفهمید که چه چیزی باعث ایجاد این مشکل شده است و به شما یاری می نماید گیاه خود را به برترین شکل ممکن احیا کنید.

تور ارزان هلند: 8 دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

کم آبی و نور مستقیم بیش از حد خورشید، شایع ترین علل خشک شدن گل بگونیا هلندی است. قهوه ای شدن لبه ها و نوک برگ ها، معمولاً به دلیل مسائل آبیاری یا رطوبت کم به وجود می آید. لکه های قهوه ای روی برگ ها هم در اثر نور مستقیم بیش از حد خورشید یا بیماری ایجاد می شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا به آنالیز دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی بپردازیم تا به شما در تشخیص مشکل گیاه یاری کنیم.

8 دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی

برای تشخیص دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی، 2 نکته اصلی وجود دارد که به شما یاری می نماید تا بفهمید چرا بگونیای شما خشک شده است.

  • علائم گیاهی: آنالیز الگوی خشک شدن، همراه با علائم دیگر می تواند به شناسایی دلیل مشکل یاری زیادی کند.
  • شرایط مراقبت: آنالیز شرایطی که بگونیای شما در آن رشد نموده است، معمولاً می تواند دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی را تعیین کند. هنگامی که متوجه شدید مشکل چیست، رسیدگی به گیاه بسیار آسان تر است.

1. کم آبی دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی

یکی از شایع ترین دلایل خشک شدن برگ های بگونیا کم آبی است. اگر متوجه شدید که بعضی از برگ های پایین گیاه ترد و قهوه ای هستند، در حالی که بعضی دیگر دارای لبه های قهوه ای یا نوک قهوه ای هستند، پس ممکن است دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی کم آبی باشد. کمبود آب در ابتدا روی پیرترین و جوان ترین شاخ و برگ ها تأثیر می گذارد.

بیشتر بگونیاها نیز در شرایط کم آبی به طرز چشمگیری پژمرده می شوند. اگرچه معمولاً آن ها می توانند پس از پژمردگی شدید بهبود یابند، پژمردگی مکرر یا طولانی مدت معمولاً منجر به ریزش برگ و برگ های قهوه ای در بگونیای شما می شود. علائمی که باید آنالیز کنید تا تأیید کنید که آیا کم آبی دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی شما است یا خیر از این قرارند:

  • در زمان لمس کردن خاک، خاک خشک است.
  • گیاه به اندازه قابل توجهی پژمرده می شود اما پس از آبیاری به سرعت بهبود می یابد.
  • ابتدا لبه ها و نوک برگ ها ترد و قهوه ای می شوند.
  • ریزش میانه برگ، عمدتاً بر شاخ و برگ های مسن تأثیر می گذارد.
  • رشد آهسته و برگ های کوچک تر

چگونه از خشک شدن برگ های بگونیا به دلیل کم آبی جلوگیری کنیم؟

مهم ترین کاری که باید انجام دهید، این است که هر چند روز یک بار بگونیای خود را چک نموده و زمانی که 3 تا 4 سانتی متر از سطح خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید. شما می توانید وزن گلدان را آنالیز کنید و از روی وزن گلدان تشخیص دهید که گیاه شما به آبیاری احتیاج دارد.

  • مطمئن شوید که ریشه بگونیای شما دچار مشکل نشده است.
  • اطمینان حاصل کنید که دمای محیط تقریباً 58-72 درجه فارنهایت (15-22 درجه سانتی گراد) است.
  • از نور مستقیم بیش از حد خورشید که می تواند به طور چشمگیری اتلاف آب را افزایش دهد، خودداری کنید. بیشتر بگونیاها نور روشن و غیرمستقیم خورشید را دوست دارند.
  • اطمینان حاصل کنید که خاکی که استفاده می کنید، رطوبت را حفظ می نماید.

2. آبیاری بیش از حد؛ دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی

آبیاری بیش از حد هم می تواند دلیل قهوه ای شدن برگ های بگونیا باشد. در حالی که دقیقاً برعکس کم آبی است، گاهی اوقات می تواند علائمی را ایجاد کند که کاملاً شبیه به کم آبی است. شما باید به دقت شرایط گیاه و شرایط رشد آن را آنالیز کنید تا مطمئن شوید که مشکل را به درستی رفع می کنید. خاک بیش از حد مرطوب از گردش هوای خاک جلوگیری می نماید و دسترسی به اکسیژنی را که ریشه ها برای زنده ماندن به آن احتیاج دارند، محدود خواهد نمود. این موضوع می تواند منجر به پوسیدگی ریشه گیاه شود.

در ابتدا، هنگامی که بگونیای شما بیش از حد آبیاری می شود، دچار علائمی مانند زرد شدن برگ ها و تورم خواهد شد. هنگامی که ریشه ها آغاز به مبارزه می نمایند، علائم کمبود آب در گیاه ظاهر می شود. همین موضوع دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی می شود و به ویژه بر روی برگ های جوان تأثیر می گذارد. بعلاوه می تواند منجر به قهوه ای شدن برگ های مسن تر، خشک شدن و افتادن برگ از گیاه شود.

با بدتر شدن اوضاع بر اثر آبیاری زیاد، بگونیای شما آغاز به پژمرده شدن خواهد نمود. اگر گیاه خود را به دقت آنالیز نکنید و خاک را از نظر رطوبت احساس نکنید، به راحتی می توانید علائم را با کم آبی اشتباه بگیرید. آبیاری شدید منجر به پوسیدگی ریشه و دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی می شود. این یک مشکل بسیار جدی است و اگر می خواهید شانسی برای نجات گیاه خود داشته باشید، باید فوراً آن را درمان کنید.

چگونه مانع از خشک شدن برگ های بگونیا در آبیاری بیش از حد شویم؟

در ادامه چند نکته آورده شده است که شما مطمئن شوید گل بگونیا هلندی خود را بیش از حد آبیاری نمی کنید.

  • همواره قبل از آبیاری خاک را لمس نموده تا آنالیز کنید که آیا 3 تا 4 سانتی متر از سطح خاک خشک شده است یا خیر.
  • گلدان را بلند کنید تا وزن آن را قبل از آبیاری آنالیز کنید. خاک مرطوب سنگین تر است، در حالی که خاک خشک بسیار سبک تر به نظر می رسد.
  • به گیاه خود نور کافی بدهید. بگونیاهایی که در نور کم نگهداری می شوند، بسیار مستعد خشک شدن بر اثر آبیاری بیش از حد هستند؛ زیرا مصرف آب در نور کم به شدت کاهش می یابد.
  • از کاشت بگونیاهای خود در گلدان های بیش از حد بزرگ خودداری کنید. خشک شدن خاک در یک گلدان بزرگ ممکن است بسیار طول بکشد و خطر آبیاری بیش از حد را افزایش دهد.
  • همواره بعد از آبیاری اجازه دهید گلدان به خوبی زهکشی شود. زیر گلدانی را پس از چند دقیقه خالی کنید تا مطمئن شوید که ریشه ها در آب قرار نگرفته اند.

مطلب پیشنهادی:گیاهان آپارتمانی گلدار

3. رطوبت کم

بگونیا زمانی که در رطوبت بالای 40 درصد قرار گیرد، برترین عملکرد را دارد و زمانی که محیط خیلی خشک باشد، نوک برگ ها قهوه ای رنگ می شوند. اگر رطوبتِ کم، دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی شما باشد، به جز نوک ها و حاشیه های قهوه ای ناخوشایند برگ ها، گیاه احتمالاً سالم خواهد ماند.

اگر در یک محیط خشک زندگی می کنید یا رطوبت خانه شما بسیار کم است، یکی از موارد ذیل را برای بهبود سطح رطوبت محیط امتحان کنید:

  • گیاهان آپارتمانی خود را در کنار هم نگه دارید تا محیط مرطوب تری ایجاد کنید.
  • یک ظرف آب را در کنار یا زیر گیاهان خود قرار دهید. (سینی کم عمق پر از آب) افزایش تبخیر آب می تواند سطح رطوبت محیط را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد.
  • بگونیاهای خود را در اتاق مرطوب تری قرار دهید. آشپزخانه ها و حمام ها معمولاً مرطوب تر هستند.
  • از دستگاه بخور بهره ببرید.

آخرین نکته در خصوص رطوبت این است که رطوبت بیش از حد نیز می تواند باعث ایجاد مسائلی شود، به ویژه زمانی که تهویه محیط ضعیف باشد. رطوبت بالا خطر ابتلا به بیماری های قارچی و باکتریایی را افزایش می دهد که به نوبه خود می تواند دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی شما شود. به همین خاطر سعی کنید رطوبت محیط را بین 40 تا 60 درصد حفظ کنید.

4. نور مستقیم بیش از حد خورشید

بسیاری از انواع بگونیا نمی توانند نور مستقیم خورشید را تحمل نمایند؛ در نتیجه لکه های قهوه ای بزرگی روی برگ های گیاه ایجاد می شوند یا حتی برگ ها به طور کامل می سوزند.

چگونه از سوختگی برگ بگونیا هلندی جلوگیری کنیم؟

اگر فکر می کنید که دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی شما تابش بیش از حد مستقیم خورشید است، سطوح روشنایی اتاق خود را در چند روز و در ساعات مختلف روز آنالیز کنید. اشعه مستقیم نور خورشید نباید بیش از 1 تا 2 ساعت در روز روی بگونیای شما بتابد و در حالت ایده آل فقط در اوایل صبح و اواخر بعد از ظهر است.

سعی کنید اندازه روشنایی را که برای گیاه شما ایده آل است را فراهم کنید. نور کم تقریباً برای بیشتر گیاهان آپارتمانی مضر است؛ بنابراین در پی یک محیط شاد باشید.

5. عادت نکردن به محیط تازه

زمانی که بگونیاها را برای اولین بار به خانه می آورید، کمی ناسازگار هستند. خیلی عجیب نیست تا زمانی که بگونیا به شرایط خانه شما عادت می نماید، تعداد زیادی برگ قهوه ای ایجاد شود، پژمرده شود و گیاه تا چند هفته برای عادت کردن به شرایط تازه مبارزه کند. مطمئن شوید که گیاهان سالمی را خریداری نموده و گیاهان خود را با دقت به خانه منتقل کنید. وقتی آن ها را به خانه می آورید، سعی کنید شرایط ایده آلی را با دما، نور و رطوبت مناسب برایشان فراهم کنید.

گاهی اوقات ریشه بگونیا بر اثر استرس ناشی از حرکت کمی شوکه می شود و در صورت آبیاری بیش از حد در چند هفته اول مستعد پوسیدگی ریشه می شود. اگر متوجه شدید که برگ های بگونیا هلندی شما در چند روز یا هفته اول قهوه ای می شوند و مطمئن شده اید که شرایط خوبی را برایش فراهم نموده اید، فقط صبر داشته باشید و منتظر بهبودی گیاه باشید. گاهی اوقات ممکن است چند برگ از بین بروند و ممکن است 1 یا 2 ماه طول بکشد تا گیاه شما دوباره رشد کند، اما به زودی بگونیای شما دوباره به روزهای اوج خود برمی شود.

6. استرس دمایی دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی

به نظر می رسد بگونیاها به تنش دما بسیار حساس هستند. دمای زیاد یا کم می تواند دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی شما شوند. دمای پایین باعث آسیب مستقیم به گیاهان می شود و دمای نسبتاً پایین مسائل آبیاری بیش از حد را بیشتر می نماید. دمای بالا باعث از دست دادن سریع آب شاخ و برگ می شود و باعث پژمردگی، قهوه ای شدن لبه ها و نوک برگ ها خواهد شد. نور مستقیم بیش از حد خورشید یا قرار دادن بگونیاها در کنار منبع گرما هم می تواند باعث استرس گرمایی شدید و قهوه ای شدن برگ ها شود.

7. آفات و بیماری های بگونیا هلندی

بگونیا مقاومت خاصی در برابر بیماری ندارد، بنابراین این چیزی است که باید به دقت مراقب آن باشید. بیماری ها باعث رشد سریع برگ های قهوه ای یا سیاه در بگونیا، پژمردگی و مرگ گیاه می شوند. بیماری و آفات در گیاهانی که تحت استرس قرار دارند، شایع تر است. رطوبت زیاد، سازگاری، آبیاری بیش از حد و استرس دمایی همگی می توانند منجر به آغاز بیماری و دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی شما شوند.

مطلب پیشنهادی:گیاهان آپارتمانی گلدار

چگونه می توان برگ های قهوه ای ناشی از بیماری بگونیا هلندی را نجات داد؟

مهم ترین کاری که باید انجام دهید، این است که گیاه خود را از سایر گیاهان جدا کنید. بیماری ها می توانند توسعه یابند، بنابراین جداسازی گیاه شما از آسیب تماشا سایر گیاهان جلوگیری می نماید. هرس سریع شاخ و برگ های آسیب دیده مؤثرترین درمان است. بسیار بعید است که گیاه را بتوان با روش های دیگر با موفقیت درمان کرد. خبر خوب این است که اگر سریع عمل کنید، ممکن است بتوانید گیاه خود را نجات دهید.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که ممکن است مسائل متعددی دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی شما باشند؛ بنابراین ممکن است لازم باشد برای احیا کردن گیاه خود اقداماتی را انجام دهید. شما می توانید سوالات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان از کارشناسان باغبانی و گلکاری خبرنگاران دریافت نمایید.

منبع: آچاره
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1433

به "تور ارزان هلند: 8 دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان هلند: 8 دلیل خشک شدن گل بگونیا هلندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید