گورستان های هزاره اول قبل از میلاد در پلدشت تعیین حریم می شوند

به گزارش اخبار نجوم، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، گورستان های هزاره اول قبل از میلاد در پلدشت معین حریم می شوند.

گورستان های هزاره اول قبل از میلاد در پلدشت تعیین حریم می شوند

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: این اداره کل در نظر دارد از محل اعتبارات تجمیعی کاوش های باستان شناسی استان مبلغی را برای معین عرصه و حرایم مجموعه مقابر صخره ای شیدی پلدشت اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات تخصیصی حوزه میراث فرهنگی در طول سال جاری محدود بوده، گفت: در صورت تخصیص اعتبارات بیشتر ضمن افزایش دامنه کارهای تحقیقاتی و پژوهش باستان شناسی در این منطقه نسبت به اجرای راه دسترسی مناسب از محور بورالان به سمت مقابر صخره ای شیدی، نصب تابلو، میله گذاری و اجرای سنگ پله اقدام خواهد شد.

جباری گفت: قدمت مقابر صخره ای شیدی به هزاره اول قبل از میلاد و دوران امپراتوری اورارتویی در شمال غرب کشور می رسد که بر روی تپه صخره ای در کنار رودخانه آرازچایی و چسبیده به روستای شیدی واقع شده است.

وی افزود: مجموعه مقابر شیدی دارای یک تالار به مساحت 9 مترمربع و دو اتاقک کوچک با متراژ چهار مترمربع در جهات شمال و جنوب تالار بوده و به صورت شاهکاری حجاری در دل صخره بزرگ آهکی کنده شده است.

جباری ادامه داد: این مجموعه سال 1375 تحت شماره 1685 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده و نخستین بررسی باستان شناسی محل از طریق مرحوم کلایس انجام گرفته بود.

منبع: همگردی
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1358

به "گورستان های هزاره اول قبل از میلاد در پلدشت تعیین حریم می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورستان های هزاره اول قبل از میلاد در پلدشت تعیین حریم می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید