جنگل اولنگ شاهرود، با 98 روز یخبندان!

به گزارش اخبار نجوم، جنگل اولنگ در فاصلۀ 85 کیلومتری شمال شاهرود در امتداد جنگل های ابر و قطری واقع شده است و از شمال به جنگل­ های استان گلستان، از شرق، غرب و جنوب به ارتفاعات حوضۀ آبریز شهرستان شاهرود محدود می گردد.

جنگل اولنگ شاهرود، با 98 روز یخبندان!

منطقه سمنان، از نظر توپوگرافی نیز بخش زیادی از عرصه به صورت تپه ماهور با شیب میانه و پستی و بلندی های زیادی بوده که در بخش­ های شمالی به آبریز دریای خزر در استان گلستان منتهی می گردد.

ارتفاع این اراضی حدود 3100 تا 3200 متر از سطح دریاست و در واقع بر روی یال های جدانماینده دو حوضه آبریز شمالی و جنوبی رشته کوه البرز شرقی در منطقۀ خیج شاهرود مستقر است.

اکتشاف معادن ذغال سنگ در بعضی قسمت های جنگل به ایجاد جاده نسبتاً خوبی منجر شده که علاقه مندان و دوستداران طبیعت از آن استقبال نموده اند.

اگرچه تخریب های ناشی از احداث جاده و بهره برداری از معادن ذغال سنگ لطمۀ جدی به منطقه وارد نموده اما هوای خنک و منظره ها دیدنی و وجود راه مناسب آسفالت، این منطقه را به مکانی مناسب برای گردشگری تبدیل نموده است. در ایام تعطیل به خصوص از عصر روزهای پنج شنبه تا آخرین ساعات روز آدینه، شمار فراوانی از طبیعت گردان، که اکثریت آنها از اهالی شاهرود هستند، با نصب چادر­های مسافرتی از چمن­ زارها، چشمه­ ها، جنگل های تنک منطقه و هوای مطبوع و دلنشین آن استفاده می نمایند.

جاده احداثی امروزه علاوه بر نقش انتقال ذغال سنگ استخراجی از معادن منطقه برای ارتباط بین شهرهای شاهرود و رامیان هم چنین برای گردشگران استفاده می گردد.

بر بالای بلندترین گردنۀ این منطقه، اداره راه و ترابری شاهرود ایستگاهی تأسیس نموده که کار حفاظت از راه و باز نگهداشتن آن را در هنگام برف و کولاک به عهده دارد. وجود این ایستگاه به عنوان تأسیسات حمایتی، می تواند در خدمت توسعه گردشگری منطقه استفاده گردد.

براساس مطالعات هواشناسی، اقلیم منطقه جزء اقلیم­ های نیمه خشک مرطوب و در بخش شمالی اقلیم منطقه مرطوب سرد است. میانه بارندگی سالیانه حدود 350 تا 400 میلی متر و در آبریز شمالی نیز تا 550 میلی متر برآورد شده است. مقدار تبخیر و تعرق واقعی 700 میلی متر و میانگین درجه حرارت سالیانه نیز 12درجه سانتی گراد برآورد شده است.

آنچه از این اقلیم در برنامه توسعۀ گردشگری منطقه مهم به نظر می رسد، تعداد روزهای یخبندان است. به استناد گزارش های هواشناسی، تعداد روزهای یخ بندان در منطقه 98 روز است. اغلب بارش منطقه در فصل زمستان(به صورت برف) و در فصل بهار به صورت باران است.

به دلیل تنوع اقلیمی، پوشش گیاهی منطقه به دو بخش مرتعی و جنگلی قابل تفکیک است. در بخش پوشش مرتعی که در دامنۀ جنوبی منطقۀ اولنگ توسعه دارند، اغلب گونه ها شامل، گراس های چند ساله از جمله استیپا، فستوکا، برموس و اگروپایرون به همراه درمنه، چوبک، کلاه میرحسن وسالویا و... قابل مشاهده است اما در بخش شمالی منطقۀ اولنگ که شامل جنگل های خزری است و از مهم ترین گونه های جنگلی منطقه می توان در دو بخش درختان و درختچه ها به مواردی چون بلوط، ممرز، افرا، شیردار، ولیک، ازگیل، کرکو و... اشاره نمود.

مهم ترین گونه های جانوری قابل مشاهده در منطقه شامل انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان هستند. شرایط جنگلی و امکان پناه گرفتن حیوانات شانس مشاهده بسیاری از حیوانات را برای گردشگران از میان برده است. افراد علاقه مند با تمهیدات خاص می توانند گونه های جانوری آن را مشاهده نمایند.

منطقۀ اولنگ در حقیقت منطقه­ ای است که بین دو فرهنگ متفاوت واقع شده است. در آبریز جنوبی روستاهای شاهرود و در آبریز شمالی روستاهای رامیان قرار گرفته اند. شکل فرهنگی اهالی معدود به جای مانده در منطقه اولنگ با سادگی بیشتری همراه است و هنوز تکلفات شهری را در خود جا نداده است. آثاری از دست بافته ها در میان ساکنان گذشته جوزچال دیده می گردد اما صنایع دستی به شکل پویا و در حال فراوری وجود ندارد.

جنگل و ارتفاعات اولنگ بخشی از منظره منطقۀ جنگلی شاهرود است که به دلیل وجود اقلیم مرطوب و خنک و نزدیکی به شاهرود، برای جلب گردشگران در فصل بهار، تابستان و پاییز قابل برنامه ریزی است.

شرایط فعلی گردشگری در منطقه بسیار فقیر است اما به دلیل منظره زیبای منطقه و احتیاج گردشگران وجود یک برنامه اصولی و فراهم کردن زیرساخت های مورد احتیاج سرمایه گذاری در بخش گردشگری ضروریست.

تنوع بخشی به گردشگری در منطقه به همراه برنامه هایی از جمله بهره گیری و تلفیق منطقه ها گردشگری مثل منطقه ها جنگل ابر و قطری از الزامات اساسی توسعۀ گردشگری است.

از جمله جاذبه هایی که در مسیر بازدید این جنگل فرح بخش قرار گرفته است می توان به مجموعۀ تاریخی بسطام اشاره نمود که گنجینه ای از تاریخ، فرهنگ و تمدن منطقۀ شاهوار است. آرامگاه عارف نامی شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه نو خرقان، آبشار تنگه داستان مجن و نیز موزه باستان شناسی، موزه حیات وحش و آثار تاریخی شهر شاهرود نظیر مسجد شیخ علی اکبر، مسجد جامع، بازار تاریخی، تکیۀ زنجیری، خانۀ یغمایی ها و... از جمله جاذبه های مسیر گردشگری جنگل اولنگ است.

منبع: دالاهو
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1512

به "جنگل اولنگ شاهرود، با 98 روز یخبندان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل اولنگ شاهرود، با 98 روز یخبندان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید