گزارش های میلیاردی شورای نظارت
به گزارش اخبار نجوم، در لایحه بودجه 1400 برای شورای نظارت بر صداوسیما با شش عضو، هشت میلیاردو 334 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده که 43 درصد بیشتر از بودجه سال 1399 است. این شورا که دو نفر به انتخاب رئیس جمهور ایران، دو نفر به انتخاب رئیس قوه قضائیه و دو نفر به انتخاب مجلس، عضو دارد؛ قرار است فقط برای تهیه 25 گزارش در سال 1400، سه میلیاردو 218 میلیون تومان بودجه بگیرد. یعنی برای تهیه هر گزارش رقمی معادل 128 میلیون تومان بودجه خواهند داشت.
به گزارش شرق؛ در لایحه بودجه 1400 برای شورای نظارت بر صداوسیما بودجه هشت میلیارد و 344 میلیون تومانی در نظر گرفته شده که هشت میلیارد و 200 میلیون تومان از این رقم بودجه هزینه ای است با 44 درصد رشد نسبت به سال قبل و 144 میلیون تومان از آن بودجه تملک دارایی سرمایه ای است با 20 درصد رشد نسبت به سال قبل؛ بنابراین در مجموع بودجه این شورا نسبت به سال 1399 حدود 43 درصد افزایش یافته است. این بیشترین میزان افزایش بودجه در میان دستگاه هایی است که اعتبار خود را از فصل رسانه دریافت می نمایند.
یکی از معیار های سنجش کارایی و رفتار بهینه سازمانی مقایسه هزینه تمام شده کالا و خدمات با کارایی و استاندارد خروجی کار است. دولت را اگر به عنوان یک سازمان عظیم در نظر بگیریم، باید درباره عملکرد آن بتوان با استاندارد های یک سازمان عظیم نظر داد. این قاعده در خصوص همه اجزای ساختار کشور که بودجه دریافت می نمایند نیز صادق است. آنالیز ها نشان می دهد کالا و خدماتی که به عنوان محصول ارائه می شوند، قیمت تمام شده ای نامتناسب با خروجی کار دارند.
وقتی کارنامه دستگاه ها را آنالیز می کنیم، صرف نظر از طرز عمل و کیفیتی که ارائه می گردد، مواردی از، اما و اگر درخصوص بودجه های تخصیص یافته و اجزای آن وجود دارد. به گفته استاد اقتصاد دانشکده علامه طباطبایی در سند لایحه بودجه سال 1400 با استاندارد سطح خرد در ذیل منابعی که به شورای نظارت بر صداوسیما اختصاص داده شده، تهیه 25 گزارش زیر نظر این شورا برای سال آینده تکلیف شده است که برای این 25 گزارش سه میلیاردو 218 میلیون تومان بودجه اختصاص یافته است. یعنی به ازای هر گزارش چند صد میلیون تومان هزینه خواهد شد.
این در حالی است که در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی هر سال ده ها گزارش و پژوهش آماده می گردد که به لحاظ علمی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارند، اما هیچ بودجه ای از منابع کشور مستقیم و غیرمستقیم دریافت نمی نمایند.
او درخصوص تهیه گزارش از سوی سازمان نظارت بر صداوسیما شرح داد: این نکته قابل ذکر است که صلاحیت تخصصی صداوسیما درباره مسائل پژوهشی تخصصی هنوز در معرکه هیچ نوع آزمونی قرار نگرفته است. از منظر استاندارد های سطح خرد باید این آنالیز صورت بگیرد و بعد هم ما ببینیم آیا در این کشور جا های دیگری وجود دارند که با کیفیت بهتر و هزینه کمتر گزارش ها را تهیه نمایند؟
از این قبیل مسائل در همه دستگاه وجود دارد و واقعا ماجرا هایی دارد تا بدانیم از نظر نابهنجاری و بی منطقی هزینه هایی که صورت می گیرد، از منظر کارایی هزینه ها چه خبر است. در دهه 90 برایند رشد مالی ما صفر هست، در حالی که بیش از هزار میلیارد دلار در این 10 سال فقط تخصیص ارزی داشتیم؛ چگونه امکان دارد هزار میلیارد دلار تخصیص ارزی می دهید، در حالی که عایدی از نظر رشد فراوریی صفر است. تمام این بحث ها در چارچوب رفتار های چرتکه ای به حیطه فراموشی گذاشته شده است.
از منظر سطح توسعه، ماجرا دریایی از مباحث می گردد به اعتبار اینکه در نگاه به بودجه از سطح توسعه، سند برنامه یک ساله می گردد و با متر و معیار اینکه در هر یک سال چه میزان از اهداف برنامه میان مدت و چه میزان از اهداف اسناد بالاتر برنامه میان مدت را محقق می نماید؛ مورد آنالیز قرار می گیرد.
دولت توان یا اجازه کاهش بودجه صداوسیما را ندارد
یکی از رسوم جدید و نوآوری های شگفتانه در بودجه استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی برای امورات جاری است. یکی از هزینه هایی که دولت برای تأمین آن به سراغ صندوق توسعه می رود، بودجه صداوسیماست. در لایحه بودجه 1400 دولت پیش بینی نموده که 150 میلیون یورو از منابع این صندوق برای اجرای ماده 93 قانون برنامه ششم یعنی توسعه کمی و کیفی برنامه های فراوریی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال برداشته گردد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درا ین باره به اجبار دولت اشاره نمود و گفت: زمانی که قوه مجریه یا سازمان برنامه نمی تواند بودجه صداوسیما را قطع کند، چندان نمی توان انتظار اصلاح یا عدم دست اندازی به منابع استراتژیک کشور داشت. البته این به معنای آن نیست که ایرادی به سازمان برنامه وارد نیست و نقدی متوجه آن ها نمی گردد.
مقایسه منابع پیش بینی شده از صندوق توسعه برای صداوسیما با سال های قبل نشان می دهد که این منابع طی سه سال بدون تغییر مانده و در سال های 98 و 99 نیز عدد 150 میلیون یورو برای صداوسیما در نظر گرفته شده بود. اما این عدد در سال 97، 250 میلیون یورو و در سال 96، 100 میلیون یورو در نظر گرفته شده بود. اما با توجه به دستور اخیر رهبر انقلاب مبنی بر حذف بند ه تبصره 4 و تأمین این میزان از منابع عمومی بودجه کشور، باید دید در پیشنهاد نهایی دولت چه اتفاقی برای جبران این مبلغ خواهد افتاد.
البته بودجه صداوسیما تنها محدود به عدد برداشت شده از صندوق توسعه نمی گردد. طبق لایحه بودجه 1400، بودجه صداوسیما دوهزارو 619 میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به سال گذشته حدود 38 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش مقایسه ای بعضی رسانه ها این عدد معادل با بودجه 10 استان کشور یعنی استان های همدان، اردبیل، زنجان، یزد، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، البرز، قزوین، قم و سمنان است.
ازسوی دیگر منابع پیش بینی شده تا سقف 150 میلیون یورو جهت فراوری مستند، پویا نمایی، فیلم وسریال از صندوق توسعه ملی معادل چهارهزار و 500 میلیارد تومان می گردد که معادل بودجه 10 استان دیگر از جمله آذربایجان شرقی، کردستان، مازندران، لرستان، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، گلستان و خراسان های جنوبی و شمالی است.
در واقع اعتبارات هزینه ای این سازمان در لایحه سال 1400 نسبت به قانون سال 1399، حدود 37 درصد افزایش پیدا نموده و اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز حدود 59 درصد افزایش یافته است. به طور کلی بودجه این سازمان حدود 38 درصد افزایش یافته است.
عدم رعایت مفاد قانونی
در لایحه بودجه سال 1400، حدود سه هزارو 381 میلیارد تومان اعتبار برای فصل رسانه در نظر گرفته شده است. این مبلغ حدود 25 درصد از اعتبارات امور فرهنگی، تربیت بدنی و گردشگری است. کل اعتبارات برنامه های فصل رسانه (جاری و عمرانی) نسبت به مصوب سال 1399، 38 درصد و اعتبارات هزینه ای و عمرانی برنامه های حوزه رسانه در این لایحه نیز نسبت به مصوب سال 1399 به ترتیب 37 و 59 درصد افزایش داشته است.
بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، آنالیز دو حکم پیش بینی شده در تبصره های لایحه بودجه سال 1400 بیانگر آن است که دولت در اجرای تکلیف مندرج در ماده (93) قانون برنامه ششم توسعه مفاد قانون را رعایت ننموده است.
منبع: فرارو