کدخدایی: ممکن است شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها دچار خطا شود

به گزارش اخبار نجوم، خبرنگاران : سخنگوی شورای نگهبان گفت: ممکن است شورای نگهبان نیز در بررسی صلاحیت ها دچار خطا و اشتباه شود؛ ولی به هرحال آنچه در همه انتخابات ها در سراسر دنیا مرسوم است، این است که پیش از مرحله اخذ آرای مردمی، مراحلی نیز برای ارزیابی صلاحیت نامزدها تعریف شده است.

کدخدایی: ممکن است شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها دچار خطا شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت وگویی با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با وجود ویروس کرونا گفت: طبیعتا ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل هایی را در این حوزه در نظر دارد که باید مدنظر مجریان انتخابات نیز قرار گیرد. آنچه تا الان روشن شده، این است که حتی المقدور از برخورد مردم رأی دهنده با سطوحی که مربوط به دستگاه های انتخابات است، خودداری شود.

او ادامه داد: اما اینکه در جهات دیگر انتخابات چه تصمیماتی گرفته شود تا آنجا که مربوط به حوزه اجرای انتخابات باشد، شورای نگهبان و وزارت کشور نهایت همکاری را با یکدیگر خواهند داشت؛ اما درباره برخی پیشنهادها ازجمله افزایش روزهای برگزاری انتخابات مواردی است که نیازمند قانون است و اگر قرار باشد در این حوزه تصمیمی اتخاذ شود، حتما باید قانون اصلاح شود. البته براساس آخرین بررسی هایی که انجام شده، به نظر نمی رسد که نیاز چندانی به افزایش روزهای رأی گیری داشته باشیم.

کدخدایی درباره امکان داشتن یا امکان نداشتن آرای پستی هم گفت: البته گاهی اوقات پیشنهادهایی ازجمله آرای پستی و مکاتبه ای که در برخی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، نیز مطرح می شود که درباره این پیشنهاد نیز ازآنجاکه قانون چنین مکانیسمی را برای اخذ رأی تعریف نکرده، این مورد نیز نیازمند اصلاح قانون است. اگرچه همان طور که عرض کردم، به نظر نمی رسد که نیازی به تغییرات در فرم برگزاری انتخابات باشد.

کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات هم گفت: مسئله ای که بارها مورد تأکید بنده نیز قرار گرفته، این است که رایزنی ها و مشورت های کارشناسی که اعضا و کارشناسان شورا با کنندگان مجلس انجام می دهند، هیچ یک به منزله نظر شورای نگهبان نیست. حتی در بررسی طرح های دوفوریتی که دو نفر از اعضای شورا در صحن مجلس حاضر هستند و ممکن است آن دو عضو نظر و پیشنهادهایی درباره طرح مورد بررسی بدهند، به هیچ وجه نظر آنها به منزله نظر نهایی شورای نگهبان نیست؛ اما اگر کننده ای با بنده تماس بگیرد و درباره یک طرح یا لایحه نظر کارشناسی بخواهد، بنده نیز آنچه به ذهنم می رسد، بیان می کنم؛ اما این مسئله به هیچ عنوان به منزله نظر شورای نگهبان نیست.

او اضافه کرد: اقدام مجلس برای اصلاح نواقص موجود در قانون فعلی انتخابات را به فال نیک می گیریم؛ چراکه بارها اعلام کرده ایم که سیستم انتخاباتی فعلی در برخی حوزه ها با شرایط امروز کشور همخوانی نداشته و نیازمند اصلاح است. به هرحال فارغ از اینکه قانون اساسی، شورای نگهبان را مکلف به بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری از منظر رجل سیاسی و مذهبی کرده، آیا خود مجلس نباید درباره شایستگی های افراد برای کنندگی مجلس مصادیقی را معین کند؟ آیا هر شخصی با یک مدرک تحصیلی و سابقه کاری حداقلی می تواند صلاحیت حضور در مجلس را داشته باشد؟ ما الان مشکل مان در این گونه مسائل است و هیچ گاه به مسئله شایستگی ها پرداخته نشده و همین موضوع موجب می شود تا 16 هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه بررسی صلاحیت های نامزدهای انتخاباتی اظهار کرد: در انتخابات مجلس، نهادهای چهارگانه همه اطلاعات ثبت شده از نامزدها را برای بررسی صلاحیت در اختیار شورای نگهبان قرار می دهند. در اینجا سؤالی که مطرح می شود، این است که آیا اگر شورای نگهبان از وظیفه ذاتی خود منع شود، مردم بدون دراختیارداشتن اطلاعات از پفراینده نامزدها، می توانند انتخاب درستی داشته باشند؛ بنابراین سخن دوستانی که از آزادی مطلق مردم برای معین کاندیداها می گویند، به نظر نوعی نقض غرض است. درباره کاندیداهای ریاست جمهوری نیز همین رویه برقرار است و باید مرجعی صلاحیت کاندیداها را از منظر ویژگی های رجل سیاسی و مذهبی بررسی کند. البته اینکه این گزاره مطرح می شود که به طور مثال شورای نگهبان درباره فلان کاندیدا اشتباه کرده، بله، ممکن است شورای نگهبان نیز در بررسی صلاحیت ها دچار خطا و اشتباه شود؛ ولی به هرحال آنچه در همه انتخابات ها در سراسر دنیا مرسوم است، این است که پیش از مرحله اخذ آرای مردمی، مراحلی نیز برای ارزیابی صلاحیت نامزدها تعریف شده است.

کدخدایی همچنین درباره این سخن که دولت هیچ اطلاعی از فرایند تصویب طرح هسته ای نداشته است، شرح داد: البته این ربطی به شورای نگهبان نداشت؛ ولی چون یک مسئله فرعی بود و مطرح شده بود، ما نیز تحقیقی کردیم و براساس گزارشی که مجلس به ما داد، کنندگان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در دو جلسه که با حضور طراحان طرح هسته ای برگزار شده بود، حضور داشتند. مضاف بر اینکه در روز تصویب طرح نیز قاعدتا معاون پارلمانی دولت و معاون پارلمانی سازمان انرژی اتمی حضور داشتند؛ بنابراین به نظر نمی رسد که این مسئله واقعیت داشته باشد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 717

به "کدخدایی: ممکن است شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها دچار خطا شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدخدایی: ممکن است شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها دچار خطا شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید