کاوشگر تیان ون-1 چین نخستین تصاویرش از مریخ را منتشر کرد

به گزارش اخبار نجوم، کاوشگر تیان ون-1 چین در حالی که کمتر از یک هفته دیگر به مریخ می رسد، نخستین تصاویر خود از این سیاره را به زمین مخابره نموده است.

کاوشگر تیان ون-1 چین نخستین تصاویرش از مریخ را منتشر کرد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

اداره ملی فضایی چین (CNSA) با انتشار نخستین تصویر کاوشگر تازه خود از مریخ، تأیید کرد که دوربین قدرتمند و وضوح بالای فضاپیمای تیان ون-1 (Tianwen-1) به درستی کار می نماید. این عکس که در طیف سیاه وسفید تهیه شده سیاره سرخ را از فاصله 2.2 میلیون کیلومتری نشان می دهد.

این کاوشگر پیش از این در جهت مریخ یک سلفی هم از خود گرفته بود. اکنون علاوه بر تصویر اصلی از مریخ، نسخه ای با برچسب های نوشتاری هم منتشر شده که محل قرارگیری عوارض مهم مریخ در این عکس را نشان می دهد. این عوارض مریخی شامل زیر می گردد.

  1. هامونه اسیدالیا (Acidalia Planitia)
  2. هامونه کرایسی (Chryse Planitia)
  3. فلاته نیم روز (Meridiani Planum)
  4. دهانه اسکیاپارلی (Schiaparelli Crater)
  5. دره مارینر (Valles Marineris)

کاوشگر تیان ون-1 که ترکیبی از یک مدارگرد و یک مریخ نورد است در جهت دستیابی به مریخ واقع شده است و روز آدینه حدود 1.1 میلیون کیلومتر با آن فاصله داشته است. انتظار می رود که این فضاپیما روز چهارشنبه 10 فوریه (22 بهمن) وارد مدار سیاره سرخ گردد. این فضاپیمای 5 تنی با رسیدن به موقعیت مناسب، موتورهای خود را روشن خواهد نمود تا سرعت آن به اندازه کافی کند گردد و در گرانش مریخ به دام بیفتد.

به گفته اداره ملی فضایی چین تیان ون-1 همچنین چهارمین مانور تصحیح جهت خود را به سرانجام برده تا از قرارگیری در جهت مناسب برای ورود به مدار مریخ اطمینان حاصل گردد. این فضاپیما طی 197 روز حضور در فضا 465 میلیون کیلومتر را پیموده و هنگام مانور تصحیح جهت حدود 184 میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشته است. طبق اعلام CNSA همه سیستم های فضاپیما در شرایط مطلوبی قرار دارند.

فاصله زیاد بین زمین و کاوشگر تیان ون-1 باعث حدود 10 دقیقه تأخیر در ارتباط می گردد و این یعنی فضاپیما باید دستورات لازم برای شروع اجرای آتش نهایی را از مرکز کنترل هوافضا در پکن دریافت و به صورت اتوماتیک عملیات را پیش ببرد.

  • ابزارهای علمی45 مأموریت تیان ون-1 چین در راه مریخ با موفقیت آزمایش شد

کاوشگر تیان ون-1 چین پس از ورود به مدار مریخ فرآیند آماده سازی برای فرود مریخ نورد را شروع می نماید. مدارگرد از مکان اصلی انتخب شده برای فرود با نام دهانه برخوردی اتوپیا (Utopia Planitia) که در جنوب سایت فرود وایکینگ-2 ناسا واقع شده است، تصویربرداری خواهد نمود تا مریخ نورد برای فرود در ماه می (اردیبهشت) آماده باشد. چین در حال حاضر 40 روز را برای رأی گیری عمومی انتخاب نام این مریخ نورد اختصاص داده است تا سه نام برتر برای انتخاب نهایی به یک کمیته ویژه فرستاده شوند.

اگر این سطح نورد 240 کیلوگرمی با موفقیت بر روی سطح مریخ فرود آید و صفحه های خورشیدی خود را باز کند، با استفاده از ابزار رادار کاوش زیرسطحی ویژگی های خاک و توزیع یخ آب در آن را آنالیز خواهد نمود. این کاوشگر همچنین به دوربین های سراسرنما و چندطیفی مجهز است که امکان تجزیه وتحلیل ترکیب سنگ های مریخ را فراهم می نماید.

در همین حال مدارگرد تیان ون-1 سطح مریخ را توسط دوربین هایی با وضوح متوسط و بالا و یک رادار صوتی آنالیز می نماید و به یاری یک مغناطیس سنج و شناساگر ذرات، کاوش های علمی دیگری انجام می دهد.

کاوشگر تیان ون-1 که در ماه جولای (مرداد) و در پنجره پرتاب سال 2020 به سوی مریخ پرتاب شد، یک روز پس از کاوشگر امید امارات و یک هفته زودتر از کاوشگر پشتکار ناسا به سیاره سرخ خواهد رسید.

عکس کاور: نخستین تصویر کاوشگر تیان ون-1 چین از مریخ

Credit: CNSA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 818

به "کاوشگر تیان ون-1 چین نخستین تصاویرش از مریخ را منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر تیان ون-1 چین نخستین تصاویرش از مریخ را منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید