کاهش 85 درصدی فراوری زغفران در خواف

به گزارش اخبار نجوم، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خواف از کاهش عملکرد حدود 85 درصدی محصول زعفران سال جاری در این شهرستان نسبت به سال گذشته اطلاع داد.

کاهش 85 درصدی فراوری زغفران در خواف

اسماعیل خوش رفتار در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برداشت محصول طلای سرخ در شهرستان و در امسال با کاهش شدید همراه است.

وی پیرامون علل این کاهش فراوری گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی طی 2 سال اخیر و بعلاوه دمای بالای 40 درجه سانتی گراد در تابستان باعث شد پیازهای مادر رشد مناسبی نداشت و این باعث شد پیازهای دختری کمی فراوری گردد و پیازها از رشد نرمال و طبیعی برخوردار نباشند.

رئیس اداره فراوریات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خواف افزود: برداشت این محصول از پنجم آبان ماه جاری در خواف شروع و تا خاتمه همین ماه ادامه دارد.

وی گفت: میانه عملکرد این محصول در امسال، 700 گرم تا یک کیلوگرم در هکتار است و پیش بینی می گردد در امسال حدود چهار تن عملکرد محصول داشته باشیم که نسبت به سال گذشته 80 تا 85 درصد افت عملکرد کل در برداشت این محصول را شاهد هستیم.

به گفته خوش رفتار، گل ها و کلاله ها امسال کوچکتر و از نسبت وزنی کمتری نسبت به سال گذشته برخوردارند؛ به طوری که در سال های گذشته هر 80 تا 90 کیلو گل، یک کیلو سرگل می داد اما امسال هر 100 کیلو گل یک کیلو سرگل می دهد.

وی افزود: کشت انبوه گیاه زغفران در خواف، قدمتی بیشتر از 20 سال دارد و هم اینک در مزارع زعفران این شهرستان، قریب به 4500 بهره بردار، مشغول کاشت و برداشت زعفران هستند.

وی با اعلام این که سطح زیر کشت زعفران خواف، 4750 هکتار است و بخش سلامی در این شهرستان بیشترین کشت این محصول را به خود اختصاص داده است، افزود: میانه عمر گیاه زعفران در شهرستان خواف 6 تا هفت سال است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1350

به "کاهش 85 درصدی فراوری زغفران در خواف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 85 درصدی فراوری زغفران در خواف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید