چرا مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم برترین مرورگر ویندوز است؟

به گزارش اخبار نجوم، مرورگر اینترنت می تواند مهم ترین نرم افزار یک سیستم شخصی باشد. از حرفه ای ترین کاربران تا افرادی که تنها برای آنالیز اخبار از اینترنت استفاده می نمایند، همه آن ها به مرورگرهای اینترنت وابسته هستند. به معنای واقعی کلمه تفاوتی نمی کند که از سیستم کامپیوتری شخصی برای وبگردی استفاده می کنید یا به مهارت های تخصصی وابسته شده اید. در هر صورت مرورگر اینترنت یک ابزار لازم است. مایکروسافت به اسم توسعه دهنده اصلی سیستم عامل ویندوز برای سال ها به مرورگری افتخار می کرد که کاربران چندانی نداشت. اما با انتها کار اینترنت اکسپلورر حالا نوبت به مرورگری رسیده که جذابیت های ویژه ای دارد؛ مایکروسافت اج کرومیوم.

چرا مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم برترین مرورگر ویندوز است؟

گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، اپرا، ویوالدی و بریو از شناخته شده ترین مرورگرهای اینترنت در جهانی امروز هستند. اگرچه بخش عظیمی از بازار مرورگرهای اینترنتی در اختیار گوگل کروم نهاده شده است و بسکمک از کاربران این مرورگر را به اسم مرورگر پیش فرض سیستم خود انتخاب نموده اند اما کروم تنها مرورگری نیست که می توانید تجربه خوبی از تعامل با آن کسب کنید. رقابت در جهانی مرورگرهای اینترنت با ظهور نسخه نو مرورگر اج کرومیوم، وارد سطح تازه ای شده و کاربران فضای مجازی با غول تازه نفسی روبرو شده اند که احتمالا بسکمک از معادلات جهانی اینترنت را به هم می ریزد. اما مرورگر اج کرومیوم چیست؟ این مرورگر از کجا آمده و چه ویژگی هایی دارد؟

اج کرومیوم چیست؟

کاربران فضای اینترنت با مرورگر اینترنت اکسپلورر آشنایی دارند. مرورگر پیش فرض سیستم عامل ویندوز در سال های نه چندان دور که معمولا سرعت پایین و امکانات محدودی داشت. این مرورگر قدیمی و نه چندان مجذوب نماینده آهسته آهسته به یک نرم افزار منفور تبدیل شد و مورد شوخی کاربران فضای مجازی نهاده شد. مایکروسافت کوشش زیادی کرد تا با بروزرسانی های متعدد اینترنت اکسپلورر را به مرورگری مدرن و سریع تبدیل کند اما رقبای اکسپلورر همواره از این مرورگر جلوتر بودند. بنابراین مایکروسافت تصمیم گرفت به فکر توسعه یک مرورگر نو باشد.

آن ها در سال 2015 نخستین نسخه مرورگر اج را منتشر کردند. این مرورگر در سال 2017 برای سیستم عامل های اندروید و آی اواس هم منتشر شد و در سال 2019 در دسترس کاربران مک نهاده شد. با این حال مرورگر اج هنوز هم مسائل بسکمک داشت. در نهایت مایکروسافت تصمیم گرفت هسته اصلی این مرورگر را براساس کدهای آزاد مرورگر کروم توسعه دهد و همین باعث انتشار یک بروزرسانی بزرگ برای مرورگر اج شد. آن چه امروز به اسم مرورگر اج در دسترس نهاده شده در حقیقت نسخه کرومیوم آن است که براساس کدهای آزاد مرورگر کروم توسعه پیدا نموده و سرعت و امکانات بسیار مجذوب نمایندهی دارد.

همین بروزرسانی بزرگ هم بسکمک از کاربران را تحت تاثیر قرار داده و حالا اج کرومیوم به دومین مرورگر محبوب کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. براساس آخرین آمارهای رسمی، گوگل کروم انتخاب 71 درصد کاربران فضای مجازی بوده و پس از آن نوبت به اج کرومیوم می رسد که 8.46 درصد از بازار را در اختیار دارد. نکته جالب این که فایرفاکس با وجود سابقه طولانی تر تنها 7.27 درصد از کاربران را تحت تاثیر خود قرار داده تا از آن استفاده نمایند. بخشی از این موفقیت به تبدیل شدن مرورگر اج کرومیوم به مرورگر پیش فرض ویندوز بازمی گردد. سیاستی که به اج کرومیوم کمک نموده تا سریع تر، زیباتر و مجهزتر گردد.

با موفقیت مرورگر مایکروسافت اج تقریبا هیچ علتی برای پشتیبانی از اینترنت اکسپلورر که کاربران بسیار اندکی دارد، وجود ندارد. بنابراین مایکروسافت به صورت رسمی خاطرنشان کرد که از تاریخ 30 نوامبر 2020 (10 آذر 99) پشتیبانی از این مرورگر قدیمی را برای همواره به سرانجام می رساند. هم چنین سرویس های آنلاین مایکروسافت از تاریخ 17 آگوست 2021 (26 مرداد 1400) روی این مرورگر در دسترس نیستند. به عبارت دیگر، مرورگر اینترنت اکسپلورر تا کمتر از دو ماه آینده به یک مرورگر بی فایده و کاملا قدیمی تبدیل می گردد. این تصمیم مایکروسافت در راستای توسعه و توجه بیشتر به اج کرومیوم اتخاذ شده تا این مرورگر مدرن را بیشتر از قبل در نزد کاربران به کار گرفته گردد.

اما اینترنت اکسپلورر تنها مرورگری نیست که مایکروسافت می خواهد آن را برای همواره متوقف کند. با انتشار نسخه نو مرورگر مایکروسافت اج که براساس هسته اصلی مرورگر کروم فعالیت می نماید، کاربران نسخه های کلاسیک مرورگر اج به سرعت در حال مهاجرت به این مرورگر هستند و آمارهای رسمی از محبوبیت بسیار زیاد مرورگر اج کرومیوم خبر می دهد. بنابراین مایکروسافت تصمیم گرفته از تاریخ 9 مارس 2021 (19 اسفند 99) پشتیبانی از نسخه کلاسیک مرورگر اج را هم متوقف نموده تا همه تمرکز تیم توسعه مرورگرهای مایکروسافت روی اج کرومیوم قرار بگیرد. این تصمیم های مایکروسافت تنها یک علت دارد؛ افزایش تمرکز روی مرورگر محبوب مایکروسافت اج کرومیوم که هر روز کاربران بسیار بیشتری را به خود جذب می نماید.

به نظر می رسد مایکروسافت راه نهایی پیشرفت مرورگر نو خودش را پیدا نموده و تصمیم دارد حساب ویژه ای روی اج کرومیوم باز کند. از آن جایی که نسخه نو مرورگر اج برپایه کرومیوم تازه توسعه پیدا نموده امکانات مجذوب نمایندهی مانند استفاده از افزونه ها روی آن صندلی مطلوبی ندارند. با این حال اگر در پی یک مرورگر نو، مدرن و باثبات هستید، مرورگر اج یک انتخاب منطقی است.

چرا باید اج کرومیوم را انتخاب کنید؟

در یک تعریف بسیار ساده و خلاصه شده، اج کرومیوم همان مرورگر کروم است با این تفاوت که لباس محصولات نرم افزاری مایکروسافت را به تن نموده تا محصول نوی باشد. بنابراین مرورگر مجذوب نماینده نه تنها به نوترین دستاوردهای نرم افزاری مایکروسافت مجهز شده بلکه از هسته اصلی مرورگر کروم هم کمک می گیرد تا به محصولی منحصربه فرد تبدیل گردد.

مرورگر اج کرومیوم با افزونه های گوگل کروم سازگار شده و با حساب کاربری جیمیل هماهنگ می گردد. یکی از تفاوت های اصلی اج کرومیوم با گوگل کروم در آن است که موتور جستجوی این مرورگر به صورت پیش فرض روی موتور جستجوی بینگ تنظیم شده تا کاربران به استفاده از موتور جستجوی اختصاصی مایکروسافت ترغیب شوند. با این حال موتور جستجوی پیش فرض اج کرومیوم قابل تغییر است. در ادامه می توانید تعدادی از مهم ترین ویژگی های مایکروسافت اج کرومیوم را آنالیز کنید.

در این زمینه بخوانید:

اعتیاد به گوشی را با این روش متوجه شوید

برترین سایت های طراحی آنلاین دکوراسیون خانه

نشانه های سوختن یا خرابی مودم اینترنت را بشناسید

انتقال داده های سایر مرورگرها به اج کرومیوم

شرایط آن فراهم شده تا تاریخچه فعالیت، بوکمارک ها، رمزهای عبور ذخیره شده، تنظیمات و حتی تب های باز و افزونه ها را از سایر مرورگرها به اج کرومیوم منتقل کنید. گوگل کروم، فایرفاکس و سافاری سه مرورگری هستند که شرایط انتقال داده های آن ها به مرورگر مدرن مایکروسافت وجود دارد. برای این کار باید ابتدا بخش Settings را گگردده و سپس وارد بخش Profiles شده و در نهایت گزینه Import Browser Data را انتخاب کنید. نباید فراموش کنید که همه افزونه های گوگل کروم روی اج کرومیوم هم در دسترس هستند.

حالت تاریک

یکی از ویژگی هایی که بیشتر نرم افزارهای این روزهای جهان به آن مجهز شده اند، حالت تاریک است. حالت تاریک به کاربران کمک می نماید تا مضمون و رنگ نرم افزارهای خود را به رنگ مشکی تغییر دهند. این ویژگی به ویژه در شب ها که نور محیط کم تر می گردد، کمک بیشتری به کاربر می نماید. برای فعالسازی حالت تاریک باید ابتدا Settings را گگردده و سپس Appearance را انتخاب کنید. در بخش Theme گزینه Dark Mode را انتخاب کنید تا حالت تاریک روی اج کرومیوم فعال گردد.

صفحه خانگی

در نگاه نخست به نظر می رسد صفحه خانگی مرورگر اج کرومیوم بیش از حد شلوغ است. اگر این شرایط شلوغ را نمی پسندید، می توانید آن را برای همواره تغییر دهید. برای این کار روی نشان چرخ دنده در صفحه خانگی کلیک کنید. حالا می توانید سه حالت متفاوت صفحه خانگی را آنالیز کنید؛ Focused (صفحه نسبتا خالی و مرتب)، Inspirational (همراه با پس زمینه) و Informational (متمرکز روی اخبار). البته که گزینه Custom هم وجود دارد که به شما کمک می نماید تا شخصی سازی های بیشتری را ایجاد کنید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1141

به "چرا مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم برترین مرورگر ویندوز است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مرورگر مایکروسافت اج کرومیوم برترین مرورگر ویندوز است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید