پیشنهاد وزارت نیرو برای صدور مجوز خرید کنتور های هوشمند برق

به گزارش اخبار نجوم، خبرگزاری خبرنگاران- وزارت نیرو در راستای تکلیف مقرر در بند (د) تبصره (15) قانون بودجه سال 1400 و به منظور تسریع در اصلاح الگوی مصرف برق، پیشنهاد صدور مجوز برای خرید کنتور های هوشمند برق را به دولت ارایه نموده است.

پیشنهاد وزارت نیرو برای صدور مجوز خرید کنتور های هوشمند برق

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو (پاون)، پیاده سازی سیستم های اندازه گیری هوشمند نخستین قدم برای حرکت به سمت شبکه هوشمند (Smart Grid) است. شبکه هوشمند، شبکه ای است که به صورت اتوماتیک بر خود نظارت و در خود تعادل ایجاد می نماید و با هرگونه منبع انرژی شامل گاز، آب، حرارت و برق سازگار بوده و انرژی را با کمترین دخالت انسان به مصرف نماینده تحویل می دهد.

طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) از سال 1389 با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت به عنوان طرح ملی تعریف شد و در ابتدا مباحث اولیه برای 20 میلیون مشترک صورت گرفت تا کنتور های برق آن ها هوشمند گردد.

کنتور هوشمند برق یک وسیله الکترونیکی است که اطلاعاتی از قبیل مصرف برق، اندازه ولتاژ، جریان و ضریب توان را ثبت می نماید. کنتور های هوشمند برای شفافیت بیشتر رفتار مصرف و نظارت مصرف نماینده بر سیستم و صورتحساب خود، اطلاعات را به مصرف نماینده می رسانند. این کنتور ها معمولاً انرژی را در زمان واقعی ثبت و به طور مرتب در فواصل کوتاه در طول روز آن ها را گزارش می نمایند.

کنتور های هوشمند امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین کنتور و سیستم مرکزی را فراهم می نمایند. چنین زیرساخت اندازه گیری پیشرفته ای با خواندن کنتور به صورت اتوماتیک فرق دارد، زیرا ارتباط دو طرفه بین کنتور و تأمین نماینده را امکان پذیر می نماید که این ارتباطات از کنتور به شبکه به صورت بی سیم و به وسیله سیم کارت بوده و درصورت احتیاج به وسیله سیستم مرکزی می توان کنتور برق مشترک را قطع و یا وصل کرد.

اجتناب از خرابی ها با تعویض به موقع کابل ها، تجهیزات، پست ها و ترانس های توزیع، تنظیم دینامیکی ترانس ها برای یاری به تعویق سرمایه گذاری در این زمینه و افزایش عمر تجهیزات فراوری که از سرمایه گذاری مجدد جهت فراوری انرژی مورد احتیاج جلوگیری می نماید، از جمله فواید نصب کنتور های هوشمند برق هستند.

در این راستا، وزارت نیرو با توجه به ضرورت تسریع و اهمیت مدیریت مصرف برق و نیز تکلیف مقرر در بند (د) تبصره (15) قانون بودجه سال 1400 کل کشور که بر اساس آن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به نصب شمارشگر کنتور های هوشمند نموده اند، پیشنهاد صدور مجوز برای خرید کنتور های هوشمند برق به وسیله شرکت های زیرمجموعه این وزارتخانه با قیمت و شرایط مشخص شده را جهت سیر مراحل آنالیز و تصویب، به دولت ارایه نموده است.

به موجب این پیشنهاد، قیمت خرید هر دستگاه کنتور هوشمند به وسیله کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های نیرو و صنعت، معدن و تجارت در چارچوب مقررات حاکم مشخص می گردد.

بعلاوه کنتور های موصوف به وسیله سازندگان داخلی و تأمین نمایندگان ذی صلاح، با همکاری وزارتخانه های مذکور و پس از اخذ مجوز های لازم تأمین می گردد.

لازم به ذکر است، پیشنهاد یاد شده هم اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت مراحل آنالیز و تصمیم گیری را سپری می نماید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 6 بهمن 1400 بروزرسانی: 6 بهمن 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1263

به "پیشنهاد وزارت نیرو برای صدور مجوز خرید کنتور های هوشمند برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد وزارت نیرو برای صدور مجوز خرید کنتور های هوشمند برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید